2026-08-21, 23:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Du kan vara gripen samt anhållen medans du ligger på sjukhus!

Fast polisen svarade på presskonferensen att han satt i deras häkte och inte var på sjukhuset.
Citera
2026-08-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
jag har något svagt minne om jag hört att polisen blivit tränade för just skolmassaker om att man måste agera snabbt. Det är skillnad på olika typer av pågående våld. Vissa kan man snacka ner, vänta ut osv men eftersom de flesta i historien som begått liknande händelser tar livet av sig så vill man agera snabbt
Räddningstjänst, ambulans, polis, kommuner och skolor verkar ha tagit till sig händelserna i Örebro, övar och har åtgärdsplaner. Snabb framkörning, visst. Men vad som händer sen är något annat.

Örebroskytten hade mer resurser, sågs väl hålla sin halvautomatkarbin. En vanlig polispatrull har bara Siggen på höften. Lite obalans där. Det går inte som på film att välta ett bord och vara osårbar mot någon som matar skott mot dig.

Vi får väl höra så småningom hur mycket som hade meddelats via 112 idag, om angriparen garanterat bara hade en machete eller om man misstänkte skjutvapen också.

Om du brakar fram med sirener är det ingen hemlighet att du anlänt och någon är på väg att söka upp angriparen. Kommer det vara en hjälte som lubbar in som en actiongud eller någon som är försiktig, väntar in förstärkning och faktiskt tänker komma hem levande.

Efterklokhet är bara irriterande. Som anhörig till en dödad unge är man kanske förbannad ikväll.

Vid en skolskjutning i USA fick polis kritik för att man inte gick in trots massor av patruller utanför, till slut var föräldrar inne på att själva springa in och göra något åt saken, medan det fortfarande pangades där inne. De hölls tillbaka.
Citera
2026-08-21, 23:15
Medlem
Snälla, befria oss från det jävla bottenskrapet till intelligensbefriade kukhuvuden som derailar hela tråden till en fråga om vem som EgeNtLiGeN äR sVeNsK. Ingen orkar lyssna på ert substanslösa kulturkrigande. Helvete.

Det har nu framkommit att den dödade tjejen var mindre vit (med deras logik därmed antagligen mindre svensk än MGM). Hur ska det här nu bortförklaras för att ta fokus från det faktum att ännu en ung kille eggats att mörda, uppenbart radikaliserad av nihilistisk onlinehöger.

Det är en lättnad att MGM överlevde dådet, så att vi (framförallt de anhöriga) får veta mer om honom och hans resonemang och motiv, och att vissa förhoppningsvis kan dra lärdom av hans historia och inte halka ner i samma hatiska spiral som honom.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vad kan vi sammanfatta om GM. Liam Nebel en etniskt vit europe. Nu svensk men hans ursprung är Tyskland, Finland och Ungern.

Tragiskt nog blir han Incel. Kollar uppenbarligen på högerextrema saker, Breivik mm, enligt hans TikTok. Kanske mobbad i skolad, topplocket gick för denna isolerade incel, och så sker sådana här saker.

SÄPO jobbar för att ha mer koll på dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retutu
Så här står det i handlingar från tingsrätten. Hans pappa verkar ju inte ha alla hästar i stallet.

I utredningen framkommer flera allvarliga riskfaktorer som i första hand är kopplade till K_r_lys förmåga att tillgodose L_ams behov och även relationen dem emellan. Vidare framkommer en del riskfaktorer kopplade till L_ams egna svårigheter. K_r_ly har under en låg tid och på ett allvarligt sätt brustit i omsorgen av L_am på flera olika områden. Han har försummat L_ams behov av utbildning genom att under flera år inte ha sett till L_am fullgör sin skolplikt, vilket har lett till att L_am idag ligger efter i sina studier. Han har inte heller tillgodosett sin sons behov av fysisk och psykisk hälso- och sjukvård. Han har inte sett till att L_am får behövlig uppföljning av sin epilepsimedicinering och därmed utsatt honom för risk för nya epilepsianfall. Han har inte heller sett till att L_am får den traumabehandling som han av barn- och ungdomspsykiatrin bedömts vara i behov av. K_r_ly har även försummat L_ams behov av glasögon, vilket medfört försämrad syn. Han har vidare inte kunnat tillgodose L_ams behov av trygga levnadsförhållanden i form av mat, kläder och grundläggande trygghet. Det framkommer också av utredningen att han begränsat L_ams matintag i syfte att kontrollera hans vikt. K_r_ly har därutöver utsatt L_am för fysisk och psykisk misshandel genom att med våld samt hot om våld ha tvingat L_am, mot hans egen vilja, till hård träning i kampsport. Att utöva kampsport förutsätter utövarens samtycke till de fysiska angrepp och våld som sporten innebär. Utöver detta framkommer det att L_am under sin uppväxt har bevittnat våld i hemmet och att det finns skäl att misstänka att K_r_ly har hindrat L_am att ha kontakt med sin mamma, vilket enligt aktuell forskning anses vara mycket skadligt för ett barns psykosociala utveckling. Det har även framkommit att han har påverkat L_ams attityder och värderingar negativt genom att förmedla en negativ kvinnosyn och brottsförhärligande attityd.
Sedan 2019 så har MGM's far flyttat 6 gånger. 4 av dessa utan MGM. Källa, mrkoll.
Har de bott någon annanstans än Medelpad innan 2019?
Citera
2026-08-21, 23:16
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag gick i skolan på 90-talet, det talades aldrig om psykisk ohälsa och vet du vad det konstiga är? Det existerade knappt. Hade jag en dålig dag eller kände mig nere så sa farsan åt mig att sluta grina som en jävla kärring och sen skärpte jag till mig och så var det bra igen.

Det här jävla daltandet som finns i samhället är inte bra för någon. Folk gräver ner sig i sina offerkoftor och manipuleras till att tro att det är mer synd om dem än vad det är.

exakt.. Håller med dig helt! Idag trycker man i barn under 15 en massa antidepp.. Helt obegripligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Gärningsmannen verkar inte blivit skadad när han sköts av polisen. Han sitter häktad hos polisen och har tydligen inte behövt vård alls märkligt nog.

Polisen borde ju träna på att skjuta isf. Om dom inte använde laserpistol. Dessutom så låter det ju konstigt att hamna i häktet direkt. Krävs ju en häktesförhandling m.m. först. Så han borde ju vara anhållen någon dag först. Fast nu kanske polisen har sagt att han var Häktad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memyselfandi2023
Vilket fall är det?

https://m.youtube.com/watch?v=3V1hWyP_eAI&ra=m
Citera
2026-08-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hade det inte varit troligare att han då gömt en kniv o sen typ hoppat på henne?

Nu tog han med svärd i ett gitarrfodrall, klädde ut sig i lika dan utstyrsel som Anton.

Mer troligt att hans plan var att mörda alla som kom i vägen, iom att han hade svärd istället för gevär så han nog många fly redan vid första attacken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pyG73/uppgifter-om-fagersta-var-kladd-som-trollhattan-mordaren-gick-till-attack-pa-skolan
"Enligt Aftonbladets uppgifter var den misstänkte gärningsmannen i Fagersta klädd likt Anton Lundin Pettersson, som mördade tre personer i skolattacken i Trollhättan 2015:

Svarta kläder, hjälm och en mask som täckte ansiktet."

Kanske. Det kommer visa sig om det finns någon koppling mellan GM och BO. Anton överlevde inte så svårt att säga vad som egentligen rörde sig i hans skalle. Han försökte om jag minns rätt ta sig in bland lärarrummen. Så visst motiv kan ha funnits... Men jag håller med om att det inte matchar särskilt bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är det säkert, att det är GM:s far?
Det är vad tråden har gjort gällande. Kanske skulle ha maskat länkarna bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Jag utgick från att de sa att han inte var en av dem som vårdades och att de sedan sa att han satt i arresten. Det är alltså detta som sades på presskonferensen och inte mina spekulationer.

Man får vård på sjukhus, inte i en arrest-cell. Man kan som jag säger vara anhållen även om man befinner sig på sjukhus.
Citera
2026-08-21, 23:18
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sextontrettiofem
Varför tar du åt dig så mycket att någon gissar hur GM tänkte och tyckte?

Vill du berätta att du röstar på SD eller?

För det är patetiskt att dra in ev ideologier i ett skoldåd, oavsett om personen är höger eller vänster? fan har det med saken att göra, en ung tjej är död och ni tjatar om vilket parti han ev sympatisera för? jävla klappmongo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in