2026-08-21, 07:02
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ett genomgående tema jag tycker mig se är att damerna genom åren alltid har varit mer nogranna, analyserande och dom har också alltid lärt sig av sina misstag.
Men då blir frågan om det är åkarna, tränarnas ellerbägges förtjänst?
På herrsidan verkar ju tränarna inte ha klarat av sitt uppdrag i alla fall (och vi vet inte ännu om det faktiskt blivit bättre)
Citera
2026-08-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men då blir frågan om det är åkarna, tränarnas ellerbägges förtjänst?
På herrsidan verkar ju tränarna inte ha klarat av sitt uppdrag i alla fall (och vi vet inte ännu om det faktiskt blivit bättre)

Vad jag förstod det som nu, var herrarna en vecka i Torsby. Det var damerna också, men sen åkte damerna för fortsatt läger i Falun några dagar.
När det är Egils första läger, borde dem ha ett liknande upplägg, för att sätta den nya grunden. Men dem kanske lägger mer fokus på Lavanze.
Citera
2026-08-21, 10:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Ur Spår Extra har kört tre avsnitt från lägret, nu senast med Lars Ljung. Alla tre med/om herrarna.

Hade varit intressant med någon uppdatering om damerna också.
Citera
2026-08-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men då blir frågan om det är åkarna, tränarnas eller bägges förtjänst?

Min högst ovetenskapliga åsikt är att det åtminstone till del påverkades av vem som satte tonen/var mentor i landslagen när nuvarande åkare växlades in i landslaget (Charlotte Kalla vs Calle Halfvarsson), och jag tror att det påverkade både i form av tävlingsmentalitet och noggrannhet. Minns något program på SVT, kanske första säsongen av Bäst när det gäller? Där Calle glatt skröt om att han inte ville träna som alla andra, att han ville köra mer högintensivt och tyngre och inte enligt plan, även om han redan då hade insett att det inte hade varit det bästa i längden... Kalla framstår inte som den roligaste och mest skojfriska åkaren vi haft i landslaget, men jag är ganska övertygad om att hon var seriös och noggrann.
Citera
2026-08-21, 18:09
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Min högst ovetenskapliga åsikt är att det åtminstone till del påverkades av vem som satte tonen/var mentor i landslagen när nuvarande åkare växlades in i landslaget (Charlotte Kalla vs Calle Halfvarsson), och jag tror att det påverkade både i form av tävlingsmentalitet och noggrannhet. Minns något program på SVT, kanske första säsongen av Bäst när det gäller? Där Calle glatt skröt om att han inte ville träna som alla andra, att han ville köra mer högintensivt och tyngre och inte enligt plan, även om han redan då hade insett att det inte hade varit det bästa i längden... Kalla framstår inte som den roligaste och mest skojfriska åkaren vi haft i landslaget, men jag är ganska övertygad om att hon var seriös och noggrann.
Ja, lite så også, men kanskje viktigst var det at damene ble introdusert for de mest effektive og moderne treningsmetoder som var
tilgjengelige i 2016, noe både damene og senere dametrenere tog til seg og har arbeidet noggrant efter siden den gang.

Det ble jo også en match made in heaven, da det kom samtidig som alle Sveriges nye og specielle talenter var på veg opp.
På herresiden fikk de jo ikke dette direkte på samme vis, men det var ingen hemmeligheter rundt det, så de kunne også ha dratt nytte av det. Men hos herrene og også deres trenere, ble det ikke bare møtt med skepsis, men t.o.m en " vi vet bedre" attitud.

Og dette har fortsatt, med intervall og 100% intensitivitet på tidpunkter der det ikke bare var unødig og ineffektivt, men t.o.m direkt
ødeleggende for deres utvikling. Så på så sett skiller sveriges damer og herrer seg.
Citera
2026-08-21, 22:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, lite så også, men kanskje viktigst var det at damene ble introdusert for de mest effektive og moderne treningsmetoder som var tilgjengelige i 2016, noe både damene og senere dametrenere tog til seg og har arbeidet noggrant efter siden den gang.

Det ble jo også en match made in heaven, da det kom samtidig som alle Sveriges nye og specielle talenter var på veg opp.
På herresiden fikk de jo ikke dette direkte på samme vis, men det var ingen hemmeligheter rundt det, så de kunne også ha dratt nytte av det. Men hos herrene og også deres trenere, ble det ikke bare møtt med skepsis, men t.o.m en " vi vet bedre" attitud.

Og dette har fortsatt, med intervall og 100% intensitivitet på tidpunkter der det ikke bare var unødig og ineffektivt, men t.o.m direkt
ødeleggende for deres utvikling. Så på så sett skiller sveriges damer og herrer seg.
Menar du att när Iversen började i svenska landslaget var Ola Rawald ointresserad av Iversen? Eller vad, kan du utveckla detta?
Citera
2026-08-21, 23:13
Medlem
Tage Börjesson har uppenbart fortsatt på inslagen väg och nu börjar det bära frukt. Kul med svenska herrar som tar sin sport på allvar, har ambition att bli bäst och hittar egna vägar framåt
Citera
2026-08-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Tage Börjesson har uppenbart fortsatt på inslagen väg och nu börjar det bära frukt. Kul med svenska herrar som tar sin sport på allvar, har ambition att bli bäst och hittar egna vägar framåt
Fast det är inte nu man ska vara i form…
Citera
Igår, 07:11
Medlem
Södra Dalarnes Tidning har pratat med Anger och Niklas Jonsson och än så länge tycks iallafall Anger vara väldigt nöjd med nya ledningen.

Citat:
Men sedan några månader tillbaka är Jonsson åter tillbaka i det svenska längdlandslaget i rollen som landslagschef.

Nu hyllar Hedemorasonen Edvin Anger rekryteringen.

– Han känns väldigt duktig och kompetent. Jag tror att han är viktig för svensk skidåkning att få in. Jag tror att han är en klockren värvning, säger Anger till Södran.

Vad utmärker honom som person?

– Jag tycker att han är väldigt intresserad och prestigelös. Är det något så känns det som att det bara är att slå en signal till honom och han lyssnar direkt. Han blir inte direkt sur om man ringer till honom.
.....................
När Jonsson får ge sin syn på Angers fjolår menar han att den yttre kritiken inte alltid var befogad.

– Han var på pallen i början av världscupsäsongen. Hade vi sett en annan 23-åring på pallen – då hade vi tyckt att det var otroligt lovande för framtiden. Det är bara det att han hade en sådan enorm utveckling från 19–20 års ålder till 21–22. Det blir stora förväntningar, säger Niklas Jonsson.

Kan trycket på honom ha blivit för stort?

– Han verkar vara en ganska trygg och harmonisk kille, så jag tror inte att det var det stora. Den biten tror jag att han kan tackla, men inte ens de bästa i världen är bäst hela tiden. Fungerar inte kroppen och man åker lite sämre – då hänger inte huvudet heller med.

– Det som Edvin var med om förra säsongen är i princip alla skidåkare med om någon gång. Det är normalt.

Landslagschefen understryker att ingen av de två herrlandslagens 16 åkare ännu har nått sin ”prime” – och att flera faktiskt gjorde bra ifrån sig i fjol.

Detta trots vinterns historiskt dåliga OS.

– Alvar Myhlback och Anton Grahn – 21 och 23 år – gick båda till semifinal. 24-årige Truls Gisselman var sjua och Gustaf Berglund nia. Det var väl kanske våra medaljkandidater Edvin och William (Poromaa) som inte lyckades. Då blir allting ofta nattsvart, vilket jag tycker är en felaktig bild.
https://www.sodran.se/sport/landslagschefen-backar-anger-felaktig-bild/

Det är bara hoppas att magkänslan man fått av Jonsson stämmer och att det blir bättre nu.
Citera
Igår, 23:11
Moderator
Schlesiens avatar
Sur när man ringer?

Anders Byström var på plats i Trollhättan i helgen och hamnade på teve, umgicks med rullskideliten.
Citera
Idag, 12:33
Moderator
Hjv9s avatar
Anger intervjuades efter segern i Trollhättan. Verkade väldigt nöjd med sommaren och de förändringar som skett. Sa att han körde första röda passet sedan teamsprinten i OS för bara en och en halv vecka sedan. Har annars varit mycket tröskelpass.
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sur när man ringer?

Anders Byström var på plats i Trollhättan i helgen och hamnade på teve, umgicks med rullskideliten.

Han var dessutom klädd i en landslagsjacka när han samspråkade med en till synes glad Calle H. Har Byström fortfarande någon officiell landslagsroll?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in