2026-08-21, 20:53
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Ja, mycket möjligt. Men i så fall gör det ju ingen skillnad för SD ändå. Lika mycket i opposition, lika mycket bortkastade 4år.
Jag tror stödröster på L är SDs enda chans.

SD har mer gemensamt med V än med L. Partiernas väljares värderingar ligger längst ifrån varandra värderingsmässigt. Det är inget samarbete att bygga vidare på, och det är det som Åkesson påpekar mycket riktigt att L varit motpol till SD i förhandlingarna med regeringen för att L stått i vägen från viktiga reformer, inte bara regeringen.

L har i praktiken varit vågmästare den här mandatperioden. Därav deras oproportionerligt stora inflytande i regeringen. Men snart är det tack och lov slut på tramsandet. Bättre att bilda en vettig opposition än att försöka få ett dödfött Tidö att fungera.
Citera
2026-08-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Simona säger nu att hon inte vill se Jomshof som minister.
Har hon gjort en kovändning, eller?
Citera
2026-08-21, 21:29
Medlem
Tycker absolut inte att man bör stödrösta på L. Vore bättre om CP, L och MP åkte ur riksdagen.
Senast redigerad av Irgendwie 2026-08-21 kl. 21:33.
Citera
2026-08-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den som är smart inser att högern hamnar i opposition denna period. Och röstar på C. Onödigt att kasta bort sin röst på partier som kommer att sitta i oppositionen. Om tillräckligt många från högerblocket taktikröstar på C så kanske V hamnar helt utanför regeringsunderlaget.

Är det inte smartare att rösta på det man tror på (om det finns något) och se till att oppositionen i det fallet har mer att säga till om?
Citera
2026-08-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Har du kollat bettsidorna? L kommer att få en fot i arslet och ut.

Ingen hade varit gladare än jag.
Men högern har inte råd att tappa L så dom kommer få sina stödröster, tro mig.

Även SD har uttryckt att det kan vara aktuellt att uppmana till det. Detta gör Åkesson bara för att det är lättare att komma med ett uttalande och få uppmärksamhet än att faktiskt jobba. Det vore inte första gången han gör en 180-vändning i va han tycker och säger.
Citera
2026-08-21, 21:44
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Vänstern med Sossarna i spetsen kan orsaka extremt mycket skada under kommande fyra år. De har redan åsamkat Sverige en irreversibel skada med upp mot 3 miljoner muslimer i landet.
Sant. Samtidigt är det snarare dom få L-väljare som är kvar som behöver rösta på något starkare parti.

För att Liberalerna ska gå från 1,9 procent till riksdagsspärren på 4,0 procent i riksdagsvalet, krävs det i runda slängar 140 000 fler röster än vad de har i dagens opinionsläge på 1,9%. Det råder olika beräkningar i omlopp, men ingen är under 135 000 röster.

Mohamssons sista halmstrå är att flörta med Blattarna ute i förorterna. Betona hennes Islamistiska rötter och invandrartillvända politik.
Citera
2026-08-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är inget ödesval, vi får fyra svåra år, men det har vi haft tidigare så inget nytt.
Liberalerna kommer sprida ut sig och kanske ytterhögern röstar på nästa Tidö när de ser hur dåligt det blir.

De rödgröna spretar åt alla möjliga håll och jag har svårt att se de kommer hålla ihop i fyra år.
ödesvalet var 2010 eller 2014, nu är det för sent.
Citera
2026-08-21, 21:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Min röst på SD kommer räknas i vilket fall, även om Tidö förlorar kommer SD ha mandat riksdagen.
En röst på L vore en bortkastad röst som inte räknas om Tidö inte vinner. Tror inte Tidö vinner med eller utan L.

Våra röster ger mandat i riksdagen. Men röstar vi på något som inte kommer in är det en röst som inte räknas och är bortslösad. Simona skulle kommit in tidigare, hon har potential fast jag inte röstar L erkänner jag det. De hade öööh... öhhh alldeles för länge. Tyvärr kommer Simona vara den som slår spiken i kistan och få bära hundhuvud för det vilket är tråkigt då hon har potential. Skulle gärna sett fram emot ett samarbete med henne i riksdagen.

Det är slutkramat mellan L ock SD. Simona får krama kudden efter valet.

Mandaten är viktiga som onanikrem påvisar. Rösta SD och vaska L blir rätt väg.
Citera
2026-08-21, 21:52
Avslutad
Citat:
Det har skett vart enda jävla val. När Alliansen fanns, uppmanade många att stödrösta på KD.

Det är bara att söka, eller om du är ung, kan du vänta till nästa val, och inse att det är ett extremt vanligt förekommande fenomen.
Som jag skrev så har jag sökt. Skälet till att jag öht. reagerade/ställde frågan är för att jag (eftersom att jag inte är ung) inte kan minnas att jag någonsin hört ett parti uppmana sina väljare att rösta på något annat parti än dem själva. Jag är som sagt bara nyfiken, så om du är så tvärsäker räcker det att du länkar en enda källa av det jättelika urval du påstår dig ha.

Om du (och andra flashbackare) avstår så förutsätter jag att jag hade rätt i mina misstankar om att det är en myt att partier ber sina väljare att stödrösta på andra. Men, gott så.
Citera
2026-08-21, 22:07
Medlem
Citat:
SD har mer gemensamt med V än med L. Partiernas väljares värderingar ligger längst ifrån varandra värderingsmässigt. Det är inget samarbete att bygga vidare på, och det är det som Åkesson påpekar mycket riktigt att L varit motpol till SD i förhandlingarna med regeringen för att L stått i vägen från viktiga reformer, inte bara regeringen.

L har i praktiken varit vågmästare den här mandatperioden. Därav deras oproportionerligt stora inflytande i regeringen. Men snart är det tack och lov slut på tramsandet. Bättre att bilda en vettig opposition än att försöka få ett dödfött Tidö att fungera.

Vadå ”bilda vettig opposition”?
Citera
2026-08-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
L kommer att åka ur. Det är ett parti som saknar framtid med anledning av sin usla politik. SD ska det vara!!

Det handlar inte om det utan om SD ska få något som helst inflytande nästa mandatperiod.
Citera
2026-08-21, 22:09
Medlem
Citat:

V kommer ju aldrig ge SD möjlighet till någonting till skillnad mot L…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in