2026-08-15, 20:11
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Ah, du tänker så! Man står och tittar på istället och låter det sprida sig till kringliggande hus, gräs, buskar och annat? Låter som ett otroligt korkat sätt att resonera. Och knappast nått du skulle förorda om du själv bodde nära en brand.
Resultatet talar ändå för att brandkåren inte nämnvärt prioriterar att rädda egendom.
Citera
2026-08-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Något som jag funderat på är om man inte i tidigt skede, hade kunnat ta hjälp av en helikopter och vattenbombat husen. Kanske ett av husen hade klarat sig då. Eller?

Brandförloppet gick ju så snabbt att någon helikopter inte skulle ha hunnit fram. Och den lilla mängd vatten som en helikopter kan få med sig skulle göra varken till eller från.
Citera
2026-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Jäklar, 8 st av 10 bostäder i den andra längan är totalförstörda enligt SVT text-tv.

Vi har kunnat åka till månen i över 50 år, men här klarar man inte uppgradera brandskyddet så inte hela radhuslängor blir brandfacklor och till och med antänder till nära totalbrand i grannradhuslängan.

Här bör ju brandkåren kunna göra mer i våra kommuner, när de inte är ute i skarpt läge har de väl all tid i världen att gå igenom brandfarliga bostäder i kommunen och rekommendera åtgärder.
Att radhus med öppen vind mellan de olika husen utgör en enorm spridning vid brand har varit allmänt känt länge. Detta borde de boende själv ha läst i media. Det var inte så länge sedan senast före denna gång det hände. Någon månad sedan vill jag minnas. Det händer några gånger om året. Varje gång med lika resultat. Men alla tror ju att det inte händer dem själv.
Citera
2026-08-16, 06:00
Medlem
Det jag undrar är när och varför dom började bygga med öppna vindar? Jag bodde i ett 40tals radhus förut, då var det brandvägg ända upp till taket. Nu bor jag i lägenhetshus byggt på 50 talet och har också brandvägg ända upp. Så när byggde dom med öppna vindar? Det var ju en liknande brand i Gävle för några år sedan, jag tror dom byggdes på 70 eller 80talet. Jävla idiotiskt, och väldigt tragiskt för dom inblandade.
Citera
2026-08-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Det jag undrar är när och varför dom började bygga med öppna vindar? Jag bodde i ett 40tals radhus förut, då var det brandvägg ända upp till taket. Nu bor jag i lägenhetshus byggt på 50 talet och har också brandvägg ända upp. Så när byggde dom med öppna vindar? Det var ju en liknande brand i Gävle för några år sedan, jag tror dom byggdes på 70 eller 80talet. Jävla idiotiskt, och väldigt tragiskt för dom inblandade.

Inte för att jag vet men förmodligen billigare att bygga så. Lättare med bl.a all ledningsdragning och inspektion. Värmeisoleringen borde väl också bli effektivare om man slipper köldbryggor i form av mellanväggar.
Citera
2026-08-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag är så jävla trött på deras gråtande
Vi har förlorat aaaallltttt
Nej ni lever
Saker går att ersätta
Jag var med om brand med hus som brann ned invändigt
Inte mycket gick att rädda ur huset...
Efter detta har jag blivit mindre köpbenägen

Ganska vanligt att man snyftar över förlorade saker direkt efter en brand. Man skiter nog i det senare när man inser att man kunde varit en kolbit själv, men just där och då så är det inte så häpnadsväckande. Har förlorat massvis med dyra saker i livet och vid tidpunkten inte tyckt det varit svinkul. Bryr jag mig idag? Inte ett skit.
Citera
2026-08-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis. Och tiden innan du har en helikopter på plats med vatten…. De står ju inte i beredskap i varje stad till skillnad mot normala brandbilar…Då hade hela kvarteret brunnit ner…

Finns ju en orsak att de inte används vid bränder i städer…

Här är det typ mindre än 5 min körtid från lokala brandstationen vid utryckning.
Totalt var det väl räddningstjänst från 9 stationer engagerade.
Köping, Västerås, Eskilstuna och Örebro var nog på plats med förstärkningar inom 1 timme. Mycket stor insats.

Helikoptrar är jättebra vid tex skogsbrand men inte inne i städer…

Så är det. Om jag förstått det rätt så har de cirka 30 minuters anspänningstid vilket gör att de inte ens är i luften innan förstärkningar från t.ex. heltidsstyrkan i Köping och Kungsörs deltidsstyrka är på plats.

Sedan så är ett problem med att vattnet från helikopter kommer rakt uppifrån och kommer likt regn att rinna av taket och hamna på marken istället för att komma åt brandhärden. Ett vanligt stålrör kan istället leverera typ 300-500 liter per minut direkt riktad mot brandhärden.
Citera
2026-08-16, 13:11
Medlem
Gusselbys avatar
Någon som har en aning om var och varför branden startade?
Citera
2026-08-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Resultatet talar ändå för att brandkåren inte nämnvärt prioriterar att rädda egendom.

Räddningstjänsten prioriterar att rädda liv och i andra hand egendom. Om det inte finns någon instängd så ska de mycket till att de exempelvis går in i en brinnande byggnad utan de gör då bara en utvändig släckning.

Räddningsledaren kan dessutom ta ett beslut om att det är nu en totalskada. Vad de då gör är att låta byggnaden brinna ner och begränsar bara elden. Detta är både säkrare och men även mer miljövänligt.

Vad man också måste komma ihåg är att den mängden vatten de användare även förstör byggnaden. Ju mer vatten de använder desto snabbare får man en totalskada.

Tyvärr så är det som så att vid en sådan här brand blir det nästan alltid en totalskada och då är det bästa att låta skiten brinna ned kontrollerat.

Så ja de försöker rädda egendom men när det inte längre går så slutar man med det och då får man oftast dessa konsekvenser vid en brand.
Citera
2026-08-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Räddningstjänsten prioriterar att rädda liv och i andra hand egendom. Om det inte finns någon instängd så ska de mycket till att de exempelvis går in i en brinnande byggnad utan de gör då bara en utvändig släckning.

Räddningsledaren kan dessutom ta ett beslut om att det är nu en totalskada. Vad de då gör är att låta byggnaden brinna ner och begränsar bara elden. Detta är både säkrare och men även mer miljövänligt.

Vad man också måste komma ihåg är att den mängden vatten de användare även förstör byggnaden. Ju mer vatten de använder desto snabbare får man en totalskada.

Tyvärr så är det som så att vid en sådan här brand blir det nästan alltid en totalskada och då är det bästa att låta skiten brinna ned kontrollerat.

Så ja de försöker rädda egendom men när det inte längre går så slutar man med det och då får man oftast dessa konsekvenser vid en brand.

Ganska vanligt beslut att man låter det brinna och siktar istället på att begränsa spridning när det kommer en enfamiljsbostäder som villor, parhus, radhus och andra byggnader som till stor del består av trä. Om det ändå är en totalförlust så finns det helt enkelt ingen anledning med att förorenad släckvatten går ner i dagvattenbrunnar och marken.

En annan sak när det kommer till flerfamiljshus i sten och betong, men dessa har ofta ett mycket bättre brandskydd där varje lägenhet är en egen brandcell.
Citera
2026-08-21, 19:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Man filmade brandförloppet i Arboga – söks av polisen

Citat:
Efter radhusbranden i Arboga vill polisen nu ha kontakt med en man som - enligt vittnen - kan ha filmat brandförloppet när 18 bostäder totalförstördes.

Mannen bar arbetskläder och hade en mountainbike. Han ska ha filmat eldsvådan från en plats mellan Anders Johansson gata 18 och Anders Johanssons gata 20.

Han kan ha uppgifter som kan föra utredningen om misstänkt mordbrand vidare, säger polisens presstalesperson Maria Hall.

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-filmade-brandforloppet-i-arboga-soks-av-polisen
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in