2026-08-15, 13:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Jäklar, 8 st av 10 bostäder i den andra längan är totalförstörda enligt SVT text-tv.

Vi har kunnat åka till månen i över 50 år, men här klarar man inte uppgradera brandskyddet så inte hela radhuslängor blir brandfacklor och till och med antänder till nära totalbrand i grannradhuslängan.

Här bör ju brandkåren kunna göra mer i våra kommuner, när de inte är ute i skarpt läge har de väl all tid i världen att gå igenom brandfarliga bostäder i kommunen och rekommendera åtgärder.

Men då måste de få befogenhet också. Att de varnar och säger till är en sak. Men sedan att faktiskt ingen behöver lyssna på detta är just att de saknar befogenhet. Ok ni brandkåren klagar men skit på er. Här är det vinst och pengar som gäller!
Citera
2026-08-15, 13:36
Medlem
Citat:
Här bör ju brandkåren kunna göra mer i våra kommuner, när de inte är ute i skarpt läge har de väl all tid i världen att gå igenom brandfarliga bostäder i kommunen och rekommendera åtgärder.
Som om Folke kommer vara intresserade av att lyssna. Uppmanas göra en investering på flera hundra tusen som varken syns eller märks mer än i väldigt få undantagsfall.
Bara inventeringen skulle ju antagligen kosta som en mindre renovering för att bli gjord bra eller bekostas med skattemedel motsvarande en förskola.

Alla villaägare kan redan idag själva anlita en certifierad brandkonsult för att gå igenom ens bygga och få nödvändiga rekommendationer för att uppfylla moderna brandkrav. Görs detta? Absolut inte.
Man lägger pengar på att gräva pool, stajlar om köket vart tionde år eller installera vinkyl under trappen. Det ska synas och kännas i dagens samhälle, annars är det int' värt något.
Citera
2026-08-15, 14:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Måste ju gått otroligt fort med tanke på att det är ca 2-3 minuter med bil från brandstationen. Eller att larmet kom in sent i förloppet. Men det låter mer osannolikt med tanke på hur många som bor i närområdet och att det var mitt på dan.

Arboga har lejt ut sitt brandförsvar. Vi ligger under Räddningstjänst Mälardalen numera o vad jag förstått finns det enbart deltids/jourbrandmän på plats i Arboga?
Enligt vad jag hört ska det ha tagit 15-20 minuter innan brandkåren fanns på plats.
Citera
2026-08-15, 15:43
Medlem
Citat:
Jäklar, 8 st av 10 bostäder i den andra längan är totalförstörda enligt SVT text-tv.

Vi har kunnat åka till månen i över 50 år, men här klarar man inte uppgradera brandskyddet så inte hela radhuslängor blir brandfacklor och till och med antänder till nära totalbrand i grannradhuslängan.

Något som jag funderat på är om man inte i tidigt skede, hade kunnat ta hjälp av en helikopter och vattenbombat husen. Kanske ett av husen hade klarat sig då. Eller?
Citera
2026-08-15, 15:55
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Något som jag funderat på är om man inte i tidigt skede, hade kunnat ta hjälp av en helikopter och vattenbombat husen. Kanske ett av husen hade klarat sig då. Eller?

Brandförloppet gick otroligt snabbt enligt brandkåren så frågan är det hade spelat roll innan helikoptern kom då det brann för fullt ut redan sedan länge ?
Citera
2026-08-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Arboga har lejt ut sitt brandförsvar. Vi ligger under Räddningstjänst Mälardalen numera o vad jag förstått finns det enbart deltids/jourbrandmän på plats i Arboga?
Enligt vad jag hört ska det ha tagit 15-20 minuter innan brandkåren fanns på plats.
Det låter osannolikt att det skulle ta så lång tid. Deltidsbrandmän brukar ha en inställelsetid på 5 minuter innan fordonet rullar. Borde inte ta mer än 5 minuter att komma till brandplatsen. Skulle därför säga att det snarare bör ha tagit 10-12 minuter max och inte de 15-20 som du påstår. Men jag vet inte.

Oavsett så borde man kunnat rädda huskropp nummer 2.
Citera
2026-08-15, 18:04
Medlem
Citat:

Tveksamt att det hade hjälpt speciellt mycket.

En brandhelikopter har cirka 1000-1200 liter vatten i säcken under helikoptern och behöver en viss säkerhetszon när den tömmer den. Arbogas förstabil (224-2310) har 3000 liter vatten i sin tank och deras lastväxlare (224-2340) har en tank på 10 000 liter. Första styrkan kopplar även upp sig på det kommunala vattennätet vilket gör att de efter några minuter har en stabil tillgång till vatten.

Problemet här skulle jag säga är vindkonstruktionen utan brandväggar mellan bostäderna så branden kunde sprida sig hyfsat fort och hade med stor sannolikhet redan antänt vindarna på flera av bostäderna innan den upptäcktes.
Citera
2026-08-15, 18:32
Medlem
Citat:
Misstänker att vattenbombning inte är så effektivt. Behöver man inte plocka bort personal eller är det OK att släppa vatten från 20 meters höjd på brandmän och fordon?
Tänker att vattenbombning kan leda till skador, materiella och fysiska.

Att stå på ett hustak och såga upp hål för att kunna få bort rökgaser och samtidigt få hundratals kilo vatten över sig känns inte så bra men jag kan ju ha fel...
Citera
2026-08-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Misstänker att vattenbombning inte är så effektivt. Behöver man inte plocka bort personal eller är det OK att släppa vatten från 20 meters höjd på brandmän och fordon?
Tänker att vattenbombning kan leda till skador, materiella och fysiska.

Att stå på ett hustak och såga upp hål för att kunna få bort rökgaser och samtidigt få hundratals kilo vatten över sig känns inte så bra men jag kan ju ha fel...

Fordon borde det inte vara någon större fara med. Dock för personal så kan de slås omkull samt riskerar att skadas.
Citera
2026-08-15, 19:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Vindförhållandena har inte heller varit de bästa, sydvästlig vind som emellanåt tilltar.
Så därför inte konstigt att elden spred sig så pass som den gjorde.

Känner starkt för de drabbade!

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Måste ju gått otroligt fort med tanke på att det är ca 2-3 minuter med bil från brandstationen. Eller att larmet kom in sent i förloppet. Men det låter mer osannolikt med tanke på hur många som bor i närområdet och att det var mitt på dan.

Med lite blåst så kan det gå otroligt fort även när brandkåren är på plats.

Dagen då brandkåren satte eld på Varnhem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dagen-da-brandkaren-satte-eld-pa-varnhem
Citera
2026-08-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Så dumt ni resonerar ! Men varför stå och spruta vatten när man inte tänkt sig släcka,kanske vinna tid för utrymning .

Ah, du tänker så! Man står och tittar på istället och låter det sprida sig till kringliggande hus, gräs, buskar och annat? Låter som ett otroligt korkat sätt att resonera. Och knappast nått du skulle förorda om du själv bodde nära en brand.
Citera
2026-08-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Tveksamt att det hade hjälpt speciellt mycket.

En brandhelikopter har cirka 1000-1200 liter vatten i säcken under helikoptern och behöver en viss säkerhetszon när den tömmer den. Arbogas förstabil (224-2310) har 3000 liter vatten i sin tank och deras lastväxlare (224-2340) har en tank på 10 000 liter. Första styrkan kopplar även upp sig på det kommunala vattennätet vilket gör att de efter några minuter har en stabil tillgång till vatten.

Problemet här skulle jag säga är vindkonstruktionen utan brandväggar mellan bostäderna så branden kunde sprida sig hyfsat fort och hade med stor sannolikhet redan antänt vindarna på flera av bostäderna innan den upptäcktes.
Precis. Och tiden innan du har en helikopter på plats med vatten…. De står ju inte i beredskap i varje stad till skillnad mot normala brandbilar…Då hade hela kvarteret brunnit ner…

Finns ju en orsak att de inte används vid bränder i städer…

Här är det typ mindre än 5 min körtid från lokala brandstationen vid utryckning.
Totalt var det väl räddningstjänst från 9 stationer engagerade.
Köping, Västerås, Eskilstuna och Örebro var nog på plats med förstärkningar inom 1 timme. Mycket stor insats.

Helikoptrar är jättebra vid tex skogsbrand men inte inne i städer…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in