2026-08-21, 15:33
Medlem
DumbBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutrilett
Jag tror man gör det som en förebyggande säkerhetsåtgärd i ett mindre samhälle som Fagersta. Det hade ju aldrig hänt i Stockholm (för stort).

Jo, man gör det med skolorna i närområdet.
Citera
2026-08-21, 15:33
Medlem
Jag åkte åt Västeråshållet för 30min sen, jag har minst mött ett 20-30 tal polisbilar, mc med två insatspoliser, ambulanser mm mm
Citera
2026-08-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja. Brinellskolan, Olympen, Fagerstahallen, Risbroskolan, Skogsgläntan, Björksta, Prästkragen och Norrbybacken.

Brinellskolan är gymnasiet, där går elever från Fagersta, Norberg, Skinskatteberg och några orter i södra Dalarna nära länsgränsen. Risbroskolan ligger bredvid, Fagerstas högstadieskola. Olympen är yrkesutbildningar, ligger också precis i närheten. Fagerstahallen är en idrottshall men tror att elevernas matsal ligger där. De andra platserna är förskolor tror jag, de har jag ingen koll på.
Citera
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Oavsett om det år svärd eller machete borde man kunnat övermanna honom före polisen kom dit.

Eller är det en lågstadieskola?
Det är ett gymnasium. Jag har för mig att man får lära sig numera i skolan att attackerar någon ska man inte "leka hjälte". Man ska ta skydd. Så att ingen övermannade honom är nog inte så konstigt, det går emot vad både lärare och elever fått lära sig när det kommer till sånt här.
Citera
Avstängd
Klart man KAN men det är stora risker, hälften är säkert helt obekanta med våld, är det en större kille med vapnet är det inte ens 5% som klarar det, till synes mycket lättare att fly

Citat:
Oavsett om det år svärd eller machete borde man kunnat övermanna honom före polisen kom dit.

Citera
2026-08-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
I GP läste jag att flera skolor i området inrymts. Gör man inte det endast om man misstänker en koordinerad attack?

Det är rutin vid hot. Detta kan även inspirera andra galningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Oddsen för en blekfet svenne tillika incel är låga. Hög arbetslöshet i Fagersta.
Ung man är en självklarhet.

Fagersta har ju haft en del problem med högeraktivister och nazister sedan tidigare.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSKungen
Jag åkte åt Västeråshållet för 30min sen, jag har minst mött ett 20-30 tal polisbilar, mc med två insatspoliser, ambulanser mm mm

Överreaktion hos polisen pga det som hände i Örebro?
Citera
2026-08-21, 15:36
Medlem
Citat:

Kan vara jävligt svårt att övermanna en 18 åring hög på adrenalin och ett svärd i högsta hugg.

Vet inte riktigt hur man skulle göra det, bättre och bara springa.

Eller om du kan få tag på en pulversläckare eller kolsyresläckare och försökta sikta det mot ansiktet
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Several people injured in sword attack at Swedish high school

Several people were ​injured on Friday at a ‌Swedish high school by a person armed with a sword, the Fagersta municipality in central ​Sweden said in a statement.

"A ​call was received regarding a case ⁠of ongoing deadly violence at a ​school in Fagersta. Police have responded ​to the scene and one person has been taken into custody," the police said in ​a statement.
https://www.reuters.com/world/europe/several-people-injured-sword-attack-swedish-school-municipality-says-2026-08-21/
Citera
Medlem
huwies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Överreaktion hos polisen pga det som hände i Örebro?
Överreaktion vid en skolattack? Hellre att de skickar för många än för få...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Vart ligger logiken att inrymma åtta skolor i området om gärningsmannen är skjuten i benet?
Hur många psykiskt instabila mobboffer har bestämt sig för att gå till attack samordnat?

1. Man vet inte.

2. Man vill inte ha tusentals (vet inte hur många elever det är totalt på dessa skolor) omkringspringandes bland poliser osv

3. Anhöriga kommer bomba skolorna med sms/telefonsamtal och då är det enklare att säga "Jo - Bengt/Mohamad är här i trygghet på skolan och är oskadd".

4. De kommer bli hemskickade med största sannolikhet och de vill inte orsaka kaos när föräldrar inte hittar sina barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in