2026-08-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Men va, han kommer ju ändå ut för snabbt. Han borde fått en rätt i skallen och bespara oss skattebetalare en massa miljoner kronor för hans kommande "vård".
Jag förstår att första tanken är den lätta vägen ut, men det är ju oftast planen för GM också. Större lidande med "livstid" och plågandet där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
I GP läste jag att flera skolor i området inrymts. Gör man inte det endast om man misstänker en koordinerad attack?

Jag tror man gör det som en förebyggande säkerhetsåtgärd i ett mindre samhälle som Fagersta. Det hade ju aldrig hänt i Stockholm (för stort).
Citera
Medlem
Citat:
I GP läste jag att flera skolor i området inrymts. Gör man inte det endast om man misstänker en koordinerad attack?

Nej. Man gör det av rena säkerhetsskäl också. Rutin numer på många skolor i Sverige där elever också får öva på inrymningar likt vi fick öva på brandlarm som barn. Det är så det blivit sen nationalister tycker det är kul att döda elever inne i skolorna.
Citera
2026-08-21, 15:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Man kan väl inte vänta på att fler attacker ska ske innan man inrymmer, eller hur tänkte du?

Jag tycker det är bra att det görs direkt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
ensam eller utstött högergosse är inte samma sak som mobb-offer
men det tar emot att tänka för vissa

Det var min sannolikhetslista... Skapad och definierad av mig.

Ensam/utstött (annat ord för mobbad) högergosse är överst. Men visst mobbad icke-höger gosse finns med längre ner på listan 5-6 plats kanske.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-08-21 kl. 15:34.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Oavsett om det år svärd eller machete borde man kunnat övermanna honom före polisen kom dit.

Eller är det en lågstadieskola?
Citera
Medlem
Det behöver inte alls vara kopplat till psykisk sjukdom.
Kan mycket väl vara politiskt motiverat.
Tillvägagångssättet med svärd luktar israel vänlig högerincel på lång väg
Citera
Medlem
Vart ligger logiken att inrymma åtta skolor i området om gärningsmannen är skjuten i benet?
Hur många psykiskt instabila mobboffer har bestämt sig för att gå till attack samordnat?
Citera
Medlem
Mimurs avatar
Ganska många afrikaner på plats enligt SVT:s livesändning. Så sannolikt är den misstänkte en av dem eller en arg vit man…
Citera
Medlem
huwies avatar
Citat:
Det är vanligt att man inrymmer samtliga verksamheter i området för att minimera risken att det skulle kunna ske ytterligare attacker på andra platser. Efter Risbergska ändrade många kommuner, om inte samtliga i Sverige, sina rutiner för inrymning vid misstänkt PDV.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
De tar nog det säkra före det osäkra i det här läget.
Citera
Avstängd
SVT:s reporter på plats säger i tv-sändningen att ”föräldrar febrilt försöker få tag i sina barn”. I och med den nya lagen om mobilförbud i skolan är det inte så lätt.

fy fan å vara förälder till barn som inte kan svara..

tror inte det tar många h innan alla har sin mobil igen dock, å då blir det tydligt vem som gjorde det (om det var en som går på skolan)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in