2026-08-21, 12:36
Medlem
Torr kanelbulle. Ljummen cola. Disigt/dimmigt utanför.
Citera
2026-08-21, 12:36
Medlem
BiskopBrasks avatar
Jag var där för 40 år sedan men minns inget från mitt besök, alldeles för liten men hissen minns jag som ultrasnabb.

Hittade en krogrecension i Dagens Nyheter 10 juli 1976 och då skriver recensenten att det är dyrt och smådåligt. Dagens soppa för 9 kr, sillbricka för 18 kr, gravlax 24 kr ("halvdan i smak och utseende").

Rostbiff och potatissallad för 21 kr ("ett hekto trist kött och en ytterst ointressant potatissallad, sparsamt dekorerad med hackade rödbetor och torr kapris.") Banala efterrätter, skriver recensenten, med burkfrukt. Samt "den suraste personal man kan tänka sig". Vinet kostar 24 kr för en karaff och är "av sämsta sort".
Citera
2026-08-21, 12:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Bild från restaurangen:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fstatic.thatsup.co%2Fco ntent%2Fimg%2Fplace%2Fk%2Fa%2F5f8e4ac61511c30a678d 96758a0be493.jpg&tbnid=E-GPoK08HY4t8M&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F%2Fthatsup .se%2Fstockholm%2Frestaurang%2Fkakn%25C3%25A4storn et%2Fphotos%2F&docid=9QtXcZ9Mp-mb3M&w=750&h=500&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm5%2F1&kgs=8 420e94e8acc728e&shem=epsd1%2Cnisbtsa2%2Cnisbtsal%2 Crimspwouoe
Citera
2026-08-21, 12:48
Medlem
mikkelbergs avatar
LIte ot men,

Många "känsliga" platser i direkt anslutning till tornet, bla;

Usas, Kinas, Tysklands, Storbrittaniens ambassad etc + SVT tex, ligger mycket nära.
Även Värtahamnen.
Citera
2026-08-21, 12:53
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffet
Finns det någon här som minns hur restaurangen i Kaknästornet var i sina glansdagar? Hur var maten, vilket klientel, ryktet osv?
Jävligt dyr och väldigt lite mat.
Jag gick dit 2 gånger,
sedan var det bra.

En liten räkmacka på formbröd kostade 60 spänn!!!
Och det var inte många räkor på den mackan....
Citera
2026-08-21, 12:56
Medlem
Poisonouss avatar
Har arbetat i flera år i restaurangen på våning 28 och kafét på våning 30, fråga mig vadsomhelst.

Våning 29 hade toaletter, 31 var utsiktsplatsen (utomhus).

Har med hjälp av väktare tagit mig ut till (och stått uppe på) taket för utsiktsplatsen, så kan skryta med att jag verkligen stått längst upp (inofficiell våning 32).

Våning 26-27 var restaurangkök, kylrum, etc.

Alla andra våningar tillhörde Teracom och var off limits för restaurangpersonal.
Gick inte ens att komma dit utan nyckel.

Maten var väl OK under tiden jag jobbade där, kafét detsamma.
Många som var impade av "kakbordet".
Citera
2026-08-21, 12:56
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Minnen, från omkring år 1985:

Kak-burken var ett turistmål med viss svansföring i sin framtoning och image.

När jag mot bättre vetande bokat kväll och kom dit med mina utländska gäster (medelålders läkare med forskarkompetens som blrv publicerade i 'Nature') så var det ganska plast-plebejiskt.

Service, dukning och maten var långt från fine dining. Hovmästaren hade megastor fluga (inte i soppan).

Mina gäster höll förstås god min men jag själv skämdes över mitt dåliga omdöme. Jag hade varit gäst senast som 18-åring på 70-talet och mindes det ha viss stil. Nu var det litet av typ som min fantasi om Sex70 Regim: Willy Karlson (...Expressens efterannonser på den tiden).
Citera
2026-08-21, 13:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag minns lunchen/fikat som mediokert och lokalen som lite instängd. Men jag är kanske färgad av detta tidsdokument:
https://youtu.be/Ftcur0hCNas?si=CXlbDopVU5_R2kIZ
Kanylballen var förstås topp!
Citera
2026-08-21, 13:08
Medlem
Jazkers avatar
Jag och frugan tog hojarna ut till Mörka Kroken och käkade lunch där sommaren innan de stängde. Minns en fantastisk salladsbuffé och en helt ok maträtt, så att maten skulle vara dålig där är skitsnack.

De flest krögare på liknande ställen vet, när de är det enda alternativet till förplägnad, att maten måste vara bra.
Citera
2026-08-21, 13:11
Medlem
Symptms avatar
Jag var på rave party uppe i kaknästornet typ 2006-2007 lol

Hade kaknästornet fortfarande varit öppet hade det säkert nu varit en bra unik restaurang om rätt krögade hade fått köra
Senast redigerad av Symptm 2026-08-21 kl. 13:13.
Citera
2026-08-21, 13:29
Avstängd
Såhär var det!

"Kuknästorrrnet"
https://www.youtube.com/watch?v=Ftcur0hCNas

Citat:
Ursprungligen postat av moffet
Finns det någon här som minns hur restaurangen i Kaknästornet var i sina glansdagar? Hur var maten, vilket klientel, ryktet osv?
Senast redigerad av gniknus2 2026-08-21 kl. 14:28.
Citera
2026-08-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
LIte ot men,

Många "känsliga" platser i direkt anslutning till tornet, bla;

Usas, Kinas, Tysklands, Storbrittaniens ambassad etc + SVT tex, ligger mycket nära.
Även Värtahamnen.

För att inte tala om Stockholmbörsen. Men oavsett så var maten i min mening god men inte speciell och jag är ganska säker på att det är luncher jag ätit och inte middag. Nu vet jag inte vem som ägde restaurangverksamheten, men den måste ju varit hyfsat lönsam beroende på hyran förstås.

Jag tänker om kvalitén på maten eventuellt var lite sämre på slutet som eventuellt ansträngd ekonomi. Det gör väl saken värre visserligen, plötsligt står där ett gäng kineser med ett "erbjudande" mot att de får "låna" grönsaksförrådet framöver.

Vet annars inte riktigt vad "terrorister" kan komma åt genom restaurangen? Förutom en rejäl jäkla gisslansituation där många länder skulle involveras då det nog är lite av en turistmagnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in