2026-08-21, 02:31
Medlem
Jag tycker det kan vara överdrivet ibland. Men det faktum att bilar OCH lastbilar kör in i TMA-bilar visar nånstans att det behövs. Senaste exemplet är ju idioten som spelade mobilspel på telefonen när han brände in i en TMA-bil i full kareta med sin lastbil strax väster om Örebro. Han måste antingen ha kört en väldigt gammal lastbil eller stängt av EBA.
Citera
2026-08-21, 08:09
Medlem
qaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hade vart busenkelt att lösa:

* Totalförbjud stora pekskärmar i bilar och kräv knappar och reglage som man kan känna sig fram till.
* Behandla rattsurfande som fylla och klipp körkortet på plats när nån blir påkommen med att pilla på pekskärm medan de kör, konfiskera och sälj bilen också som straff.
* Djupare räfflor i linjerna så att det verkligen dånar och skakar när man korsar en linje
* Inför en app där man kan ta bilder på andra förare som rattsurfar och anmäla dem anonymt, sen klipper man körkortet för båda då båda har varit distraherade.

Finns säkert mer man kan göra, men det här är väl en början. Folk måste lära sig att fokusera på vägen när man kör.

Tänk om någon tar en bild på dig när du tar en bild på någon som använder ett telefonen
Citera
2026-08-21, 08:48
Medlem
cacas avatar
Bättre vore lagstifta om sänkt hastighet typ 10-20 km/h vid bärgning, vägarbete, räddningstjänst etc och utrusta dessa med 1-2 portabla fartkameror så kommer de som av oklar anledning väljer köra som svin förbi dessa att få en faktura eller 2 i brevlådan.
Citera
2026-08-21, 09:49
Medlem
Jazkers avatar
Står i artikeln att bilägaren inte var rätt försäkrad:
Citat:
Eftersom bilägarens försäkring inte täckte kostnaden måste han alltså betala hela räkningen på 6 517 kronor själv.
Även om vi inte har alla fakta på bordet är min känsla utifrån ovanstående att det inte ska skyllas något på TMA-bilar.
Citera
2026-08-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Står i artikeln att bilägaren inte var rätt försäkrad:

Även om vi inte har alla fakta på bordet är min känsla utifrån ovanstående att det inte ska skyllas något på TMA-bilar.

Vad var det för försäkring som saknades? Bärgning eller TMA-bil?

Om jag inte hade försäkring för bärgning och fick fel på bilen och behövde bärgas och fick uppgift om att det skulle kosta t ex 2000 kr och sedan får en räkning på över 6000 kr skulle jag också klaga.

Men nu är det väl det klassiska privat/försäkring.

Om försäkringen täcker det så kan bärgare/TMA-bilar bara ta ett visst pris för försäkringsbolagen förhandlar om priset och är så stora att det märks om de går någon annanstans.

Är det istället en privatkund så kan de fläska på rejält för privatkunden har inget alternativ oftast.
Citera
2026-08-21, 10:31
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad var det för försäkring som saknades? Bärgning eller TMA-bil?

Om jag inte hade försäkring för bärgning och fick fel på bilen och behövde bärgas och fick uppgift om att det skulle kosta t ex 2000 kr och sedan får en räkning på över 6000 kr skulle jag också klaga.

Men nu är det väl det klassiska privat/försäkring.

Om försäkringen täcker det så kan bärgare/TMA-bilar bara ta ett visst pris för försäkringsbolagen förhandlar om priset och är så stora att det märks om de går någon annanstans.

Är det istället en privatkund så kan de fläska på rejält för privatkunden har inget alternativ oftast.
Jag gick omkull med hojen lite olyckligt för ett antal år sedan. Hård bromsning, slitet framdäck. Ringde bärgare genom försäkringsbolaget som kom i släptåg med en TMA-bil. Behövde inte betala en krona för det.
Citera
2026-08-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Jag gick omkull med hojen lite olyckligt för ett antal år sedan. Hård bromsning, slitet framdäck. Ringde bärgare genom försäkringsbolaget som kom i släptåg med en TMA-bil. Behövde inte betala en krona för det.

Ja - frågan är vad bärgaren och TMA-bilen fick från försäkringsbolaget.

Jag gissar att det är mycket mindre än vad du hade fått betala om du ville betala själv.
Citera
2026-08-21, 10:41
Medlem
Vansterpartiets avatar
De flesta har nog halv- eller helförsäkring där räddning ingår med självrisk runt 2k om man inte tecknat assistanstillägg för att få bort självrisken. Således ett ickeproblem för majoriteten av befolkningen.
Citera
2026-08-21, 20:16
Medlem
Bör rimligen vara statens kostnad med alla skatter vi betalar för att köra bil.
Citera
2026-08-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så TMA-bilar är tyvärr ett måste om folk som jobbar efter vägarna ska komma hem till sina familjer efter jobbets slut.
Sedan kan man alltid diskutera vem som ska betala för TMA-bilarna.

Håller med dig. Men jag reagerar på är priset. Att köra ut en lastbil med krockkudde i kanske en timme inklusive resa t/r. 6500 känns som ett duktigt överpris. Eller är det nån slags rymdteknologi med uppbromsningsprylen på de bilarna?
Citera
2026-08-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Alltså detta med TMA bilar är ju djävulens påfund.
Finns det en miljard sådana i Sverige, det står ju för helvete TMA bilar överallt.
Det måste vara en guldgruva att köpa gamla sopbilar, och lyfta av aggregatet och sen vips TMA bil.

Här är ett exempel när en bärgare kallar ut en TMA bil utan kundens medgivande.
Helvete är du så jävla rädd får du väl jobba med något annat!

Smäll för bilägare: TMA-bil kan kosta dig 1000-tals kr
Nyheter 20 augusti 2026, 18:00
av Anton Nordgren
Ett oväntat driftstopp kan bli dyrare än du tror. Bärgaren måste ibland beställa en TMA-bil. Och det leder till en minst sagt rejäl nota.
– Denna betydande kostnad hade bärgaren inte informerat om, skriver en bilägare.

https://carup.se/small-for-bilagare-tma-bil-kan-kosta-dig-1000-tals-kr/

Men nej nej nej, det är ju hans kompis som har TMA bilen så han får del av vinsten.

Sluta med det här jävla pisset med TMA bilar det är bättre att "chaufförerna" till dessa bilar går på a-kassa. Billigare och bättre för samhället.
Hur i helvete kan man ens motivera detta, det är farligt att leva ja...

Normalt kostar inte TMA-bil nåt extra då det vanligen täcks av en normal bilförsäkring.

Har man däremot snålat sig och bara kör med trafikförsäkring så får man såklart räkna med att få betala skador och annat själv.
Citera
2026-08-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hade vart busenkelt att lösa:

* Totalförbjud stora pekskärmar i bilar och kräv knappar och reglage som man kan känna sig fram till.
* Behandla rattsurfande som fylla och klipp körkortet på plats när nån blir påkommen med att pilla på pekskärm medan de kör, konfiskera och sälj bilen också som straff.
* Djupare räfflor i linjerna så att det verkligen dånar och skakar när man korsar en linje
* Inför en app där man kan ta bilder på andra förare som rattsurfar och anmäla dem anonymt, sen klipper man körkortet för båda då båda har varit distraherade.

Finns säkert mer man kan göra, men det här är väl en början. Folk måste lära sig att fokusera på vägen när man kör.

Håller med om allt du skriver.

Jag tycker dock dämpskydd, truckmonterat eller ej, verkar motiverat.
På vägarbeten i och nära Stockholm där jag sett att man ställt ut dessa skydd har de i princip utan undantag blivit totalt slaktade. Alltså man ser så gott som aldrig ett "oanvänt"/nytt dämpobjekt. Folk kör tydligen in i dem i massor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in