2026-08-20, 20:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Med moderna kartor så syftar man idag nästan uteslutande på digitala kartor som bygger på den sfäriska modellen WGS84. Vi pratar alltså om typ google maps i din mobil.

Presentationen är på en platt skärm men kartmodellen är sfärisk.

Så kartorna du har använt, och som "alltid stämmer överens med verkligheten", har alltså varit platta?
Citera
2026-08-20, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Får inte satelliten högre hastighet när den befinner sig utanför jorden än när den befinner sig innanför jorden sett från solen då?

Nej, men solens gravitation påverkar satelliten. Antar du tänker du har en poäng här. Dra den poängen nu i stället för detta dramatiska upplägg.
Citera
2026-08-20, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så kartorna du har använt, och som "alltid stämmer överens med verkligheten", har alltså varit platta?

Visst står det ’digitala kartor’ i inlägget du citerar?
Citera
2026-08-20, 20:33
Medlem
Citat:

Nej, de är baserade på referensellipsoiden WGS84.
Citera
2026-08-20, 20:45
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Nej, de är baserade på referensellipsoiden WGS84.

Vilken form har kartorna?
Citera
2026-08-20, 20:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Visst står det ’digitala kartor’ i inlägget du citerar?

Ja
Citera
2026-08-20, 20:48
Medlem
Citat:
Dom här kartorna du har använt, som "alltid stämmer överens med verkligheten",
Detta vet de naturligtvis ingenting om. Det är bara ett antagande men det är så der blir när situationen är desperat och globen ej har några som helst bevis.

De har bevisbördan när de kommer med sådana påståenden så det är upp till dem att bevisa "allt stämmer" och kurva, lycka till säger jag bara! Detta är därmed ännu ett logiskt felslut i form av omvänd bevisbörda då vad de säger är: Allt stämmer! Motbevisa!

Jag länka tidigare till den professionelle seglaren Hevré Riboni som istället för att anta att ting vi fått kört ner i halsen stämmer testade det hela.

How boat speeds hide the Flat Earth
https://youtu.be/wtJ468NQzFo
Citera
2026-08-20, 20:50
Medlem
Citat:
Vilken form har kartorna?

Det svarade jag ju precis på. Kartmodellen WGS84 är en ellipsoid. Ruttplanering och avstånd beräknas utifrån en ellipsoid. Koordinater är placerade på en ellipsoid.

Sluta trolla
Citera
2026-08-20, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja

Kartan är alltså ettor och nollor i processorer.
Citera
2026-08-20, 20:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Detta vet de naturligtvis ingenting om. Det är bara ett antagande men det är så der blir när situationen är desperat och globen ej har några som helst bevis.

De har bevisbördan när de kommer med sådana påståenden så det är upp till dem att bevisa "allt stämmer" och kurva, lycka till säger jag bara! Detta är därmed ännu ett logiskt felslut i form av omvänd bevisbörda då vad de säger är: Allt stämmer! Motbevisa!

Jag länka tidigare till den professionelle seglaren Hevré Riboni som istället för att anta att ting vi fått kört ner i halsen stämmer testade det hela.

How boat speeds hide the Flat Earth
https://youtu.be/wtJ468NQzFo

Tja, tusentals flygplan kommer till tätt destination på rätt klockslag varje dag, så nog fungerar kartorna alltid
Citera
2026-08-20, 20:56
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, men solens gravitation påverkar satelliten. Antar du tänker du har en poäng här. Dra den poängen nu i stället för detta dramatiska upplägg.

När satelliten befinner sig utanför jorden sett från solen,
är dess hastighet i dess bana runt solen då
  • Lägre än Jordens?
  • Samma som Jordens?
  • Högre än Jordens?

När satelliten befinner sig innanför jorden sett från solen,
är dess hastighet i dess bana runt solen då
  • Lägre än Jordens?
  • Samma som Jordens?
  • Högre än Jordens?
Citera
2026-08-20, 20:57
Medlem
Citat:
Lite kul kuriosa i sammanhanget är att jag haft en tentamensuppgift där man skulle räkna ut på vilken höjd en satellit måste befinna sig på för att vara geostationär. Jag klarade uppgiften genom att bland annat använda mig av Newtons gravitationslag F=GMm/r².

Och precis så gjorde väl även geostationära satelliternas "uppfinnare", science fiction-författaren Arthur C Clarke.

Citat:
Och vad som är spännande är att det teoretiska avståndet jag räknade ut är empiriskt bekräftat. Alla geostationära satelliter befinner sig på 36000km höjd. Vi vet alltså att Newtons gravitationslag inte är förlegad utan fungerar utmärkt för att räkna ut satellitbanor.

Och där flyger de omkring alltså, tack vare kraften som inte existerar..

Lite konstigt dock att ingen av dessa satelliter någonsin tagit en bild av jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in