Citat:
Ursprungligen postat av
Niggers-n-Jews
Tester visar att jorden är platt och det kan vemsohelst bevisa för sig själv, är ej svårt.
Kartor som "bevis" är ett logiskt felslut likt alla andra "bevis" för globen. Denna gång är det logiska felslutet ett reifikationsfel det vill säga att man tar ett abstrakt koncept som en karta och hävdar det är samma sak som verkligheten.
Har du någonsin använt en karta? Orientering eller bilkörning, till exempel från Stockholm till Göteborg. Stämmer inte kartan överens med verkligheten? Stämmer inte avstånden överens? Om du inte har provat det själv har de flesta erfarenhet av kartor. Jag har använt kartor hela mitt liv, och moderna kartor stämmer alltid överens med verkligheten.
Vi känner också till alla avstånd söder om ekvatorn, men plötsligt stämmer inte kartan överens med verkligheten. Då pratar jag om plattjordkartan. Men å andra sidan stämmer alla avstånder perfekt överens med en jordglob. Är inte det lite konstigt?
Kartor är bara en representation av verkligheten, men om man vill ha en kontinuerlig karta över hela jorden, då har ni ett problem, och det är något som FE-ere aldrig kommer att kunna uppnå, eftersom det är helt omöjligt.