2026-08-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Då söker vi en universitetsstad.

-ligger vid moderfloden
-här kan man faktiskt få resa med en kopia på en kogg till gränsön
-här har man årliga musikfestivaler, den med världsmusik är häftig
-... och lökfestivalen med tävling i ölbryggeri får man inte missa

Måste väl vara Tartu.
Citera
2026-08-20, 08:44
Medlem
Lazies avatar
Citat:
O

Oj, är vi igen utanför Sveriges nuvarande gränser tro? Sveriges tredje hovrätt så det bör vara en betydlig stad, och med ett "svenskt" universitet. Kogg är hansafartyg...detta var svårt. Säger Stetting även om jag vet at det är fel, för mer ledtrådar.
Citera
2026-08-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Måste väl vara Tartu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazie
Oj, är vi igen utanför Sveriges nuvarande gränser tro? Sveriges tredje hovrätt så det bör vara en betydlig stad, och med ett "svenskt" universitet. Kogg är hansafartyg...detta var svårt. Säger Stetting även om jag vet at det är fel, för mer ledtrådar.
Klart att det är Tartu, eller Dorpat, på Svenska. I media nu när de mottagit några svenska kriminella.

-ligger vid moderfloden, "Emäjogi"
-innan det Svenska universitetet och staden så var det en fästning här, redan 1030, Jaroslav byggde

-här kan man faktiskt få resa med en kopia på en kogg till gränsön, ful som fan och liten, inte byggd för annar än insjöfart
- Sveriges tredje hovrätt låg här, Sveriges andra universitet likaså. Det går att läsa svenska på hög nivå här fortfarande

-här har man årliga musikfestivaler, den med världsmusik är häftig, exempelvis "the Hu band" (mongolisk metal med strupsång, lyssna ...)har jag hört här
-... och lökfestivalen med tävling i ölbryggeri får man inte missa, underbara höstfesteri regionen, men många mygg

Det dundrar får vara domare i tävlingen om bästa hembrygda öl ocg frågan
Citera
2026-08-20, 10:33
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Måste väl vara Tartu.

Snyggt. Får vi en ny?
Citera
2026-08-20, 12:13
Medlem
Citat:
Snyggt. Får vi en ny?

Naturligtvis. Läste just här, så ge mig litet tid så kommer det en fråga.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-20 kl. 12:34.
Citera
2026-08-20, 12:32
Medlem
Citat:
Klart att det är Tartu, eller Dorpat, på Svenska. I media nu när de mottagit några svenska kriminella.

-ligger vid moderfloden, "Emäjogi"
-innan det Svenska universitetet och staden så var det en fästning här, redan 1030, Jaroslav byggde

-här kan man faktiskt få resa med en kopia på en kogg till gränsön, ful som fan och liten, inte byggd för annar än insjöfart
- Sveriges tredje hovrätt låg här, Sveriges andra universitet likaså. Det går att läsa svenska på hög nivå här fortfarande

-här har man årliga musikfestivaler, den med världsmusik är häftig, exempelvis "the Hu band" (mongolisk metal med strupsång, lyssna ...)har jag hört här
-... och lökfestivalen med tävling i ölbryggeri får man inte missa, underbara höstfesteri regionen, men många mygg

Det dundrar får vara domare i tävlingen om bästa hembrygda öl ocg frågan

Min mormor kunde 'kula' vilket hon gjorde för att kalla på boskap långt bort på ängarna. För mig, en liten stadstjej var det ett märkligt läte! Men undrar om inte litet mongolisk metal med strupsång skulle ta priset....

Tack för ölen. (Schkkååål!)

Har varit ute i trädgården nu på morgonen och kollade inte tråden men en ny fråga kan jag nog ganska snart komma med.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-20 kl. 12:35.
Citera
2026-08-20, 15:09
Medlem
Ny fråga.

Staden har med all säkerhet varit med under årens lopp men jag vet ej när.
Så kanske värt att försöka igen.

1) Kolonialmakt

2) Landet beboddes i gamla tider av flera olika folkslag.

3) Även vikingarna var där.

4) 10 - 14 timmar, fast numera knappast alls, om ens möjligt.
Citera
2026-08-20, 15:58
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ny fråga.

Staden har med all säkerhet varit med under årens lopp men jag vet ej när.
Så kanske värt att försöka igen.

1) Kolonialmakt

2) Landet beboddes i gamla tider av flera olika folkslag.

3) Även vikingarna var där.

4) 10 - 14 timmar, fast numera knappast alls, om ens möjligt.

Är de 4 punktene fasta svar på fasta frågor? Forstod inte den sista där hehe, ny i tråden.

Jag tippar på Konstantinopel. Kan va Venedig också.
Citera
2026-08-20, 16:17
Medlem
Citat:
Är de 4 punktene fasta svar på fasta frågor? Forstod inte den sista där hehe, ny i tråden.

Jag tippar på Konstantinopel. Kan va Venedig också.

Aĺla svar är inte fasta utan det blir ibland litet "klurigheter". Det kan vara ordgåtor eller ibland finns det relationer till olika saker som kan passa in.

Nej, tyvärr är Venedig och Konstantinopel inte rätt. Försök igen ! Häng med ett tag så förstår du. Helst ska man inte bara kunna googla allt.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-20 kl. 16:20.
Citera
2026-08-20, 18:26
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Aĺla svar är inte fasta utan det blir ibland litet "klurigheter". Det kan vara ordgåtor eller ibland finns det relationer till olika saker som kan passa in.

Nej, tyvärr är Venedig och Konstantinopel inte rätt. Försök igen ! Häng med ett tag så förstår du. Helst ska man inte bara kunna googla allt.

" Aĺla " Är det en ledtråd? I så fall Paris, haha. Nej men det var bra klurigt, de tre första tilsammans kan vara nästan vad som helst så jag tror nyckeln ligger i den sista.... Får ta och hänga med i tråden litegrand som tipsat så man kommer inn i sjargongen.
Citera
2026-08-20, 19:12
Medlem
Citat:
" Aĺla " Är det en ledtråd? I så fall Paris, haha. Nej men det var bra klurigt, de tre första tilsammans kan vara nästan vad som helst så jag tror nyckeln ligger i den sista.... Får ta och hänga med i tråden litegrand som tipsat så man kommer inn i sjargongen.

Haha. Kul att du är med. Smart av dig att lägga märke till "Alla" men det är ingen ordvits denna gång. Är du möjligen från vårt grannland? Nej, Paris är inte rätt. Men ska lägga till en ledtråd:

5) En mycket gammal stad.

Du ska nog komma till att hänga med i jargongen. Prova också frågesport Historia, där hänger jag och några till.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-20 kl. 20:03.
Citera
2026-08-20, 20:00
Medlem
Fler ledtrådar:

- En speciellt utsänd var där men det blev både första och sista gången. Kal?

- Här latar man sig minsann inte, enligt skrift. Åtminstone inte i en byggnad som lät byggas av en tysk.

- Oh! What a night!

- En skandinav sägs ha blivit hedersgäst hos stadens och även landets turistbyrå, pga kunskaper om vissa människor som bor i staden.

- Universitetsprofessorn övergav en ung kvinna i rött, inspirerad av bok.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-20 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in