2026-08-19, 23:04
Medlem
Någon skrev om att valdeltagandet går upp i utanförskapsområden. Har funderat på det, t.ex i Rinkeby förra valet låg väl S och V på 60% och Nyans på ytterligare 20%.

Vad håller övriga partier på med? Försöker de ens i dessa områden? Jag pratade med en invandrare som sa att han inte hade någon koll på svensk politik alls men att det var en sossetant som tjatade på honom att han måste rösta S, så därför gjorde han det. Han hade inte tänkt rösta alls men hon tjatade så mycket så han gjorde det bara pga det. Han var dessutom kristen. Det behöver alltså inte vara svårare än så.

Kan tänka mig att busslassen som S sponsrar är typ att "följ med här, vi kör dig till vallokalen, rösta Socialdemokraterna, vi är bäst, sen kan du få en energidryck." Tvivlar på att det pratas särskilt mycket sakpolitik.
Citera
2026-08-19, 23:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nu säger Nooshi att valet står mellan V och C, nu i Aktuellt duell mellan V och C.
C, vi skall inte samarbeta...
Jag tror C börjar närma sig Tidö nu...

Hela oppositionen är rent kaos och med tanke på att S också sjunker från mätning till mätning så kommer henner regeringsbildning inte bli lättare.
Att sen då också få V, MP och C att samsas under samma paraply kommer inte bli enkelt någonstans.
C hade redan nu varit ett högerpart om inte SD varit med men nu när SD dessutom är största parti så kommer det inte bli helt lätt för Uffe heller är jag rädd för SD vill ha betalt för att släppa fram dem.
Citera
2026-08-19, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hela oppositionen är rent kaos och med tanke på att S också sjunker från mätning till mätning så kommer henner regeringsbildning inte bli lättare.
Att sen då också få V, MP och C att samsas under samma paraply kommer inte bli enkelt någonstans.

Struntar S i: Löfven och Magdalena styrde i 8 år med exakt samma kaos. Fick inte igenom budgetar, L hoppade av samarbetet. V röstade med SD.....

Ministerlönerna är lika höga oavsett hur lite de kan åstadkomma politiskt.
Citera
2026-08-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Struntar S i: Löfven och Magdalena styrde i 8 år med exakt samma kaos. Fick inte igenom budgetar, L hoppade av samarbetet. V röstade med SD.....

Även MP fällde regeringen när dom inte ville regera med högerbudget, vilket det förmodligen blir oavsett vilken sida som vinner.
Citera
2026-08-20, 01:36
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Såklart många av de som inte vet om de ska rösta M/KD/SD eller stödrösta L. L kommer öka närmare valet.

Uppgifter gör gällande att de flesta osäkra väljare har en antipati mot högerpartierna.

Så antingen blir de soffliggare eller så röster de på S.

Men trots det, skulle det inte förvåna mig om SD är större än vad mätningarna visar.
Citera
2026-08-20, 01:49
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Någon skrev om att valdeltagandet går upp i utanförskapsområden. Har funderat på det, t.ex i Rinkeby förra valet låg väl S och V på 60% och Nyans på ytterligare 20%.

Vad håller övriga partier på med? Försöker de ens i dessa områden? Jag pratade med en invandrare som sa att han inte hade någon koll på svensk politik alls men att det var en sossetant som tjatade på honom att han måste rösta S, så därför gjorde han det. Han hade inte tänkt rösta alls men hon tjatade så mycket så han gjorde det bara pga det. Han var dessutom kristen. Det behöver alltså inte vara svårare än så.

Kan tänka mig att busslassen som S sponsrar är typ att "följ med här, vi kör dig till vallokalen, rösta Socialdemokraterna, vi är bäst, sen kan du få en energidryck." Tvivlar på att det pratas särskilt mycket sakpolitik.

Ja, blir intressant att se om Nyans ökar. Men enligt Riks så kampanjar V hårt för att sno röster från Nyans.
Citera
2026-08-20, 04:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Fast grunden till denna märkliga tid i svensk politik var ju att Krustersdin inte ville/kunde bilda regering trotts den mest högerinriktade riksdagen dittills under modern tid. Egentligen imponerande hur mycket s lyckades genomföra trotts dessa hopplösa betingelser - åtstramning av invandringen och återuppbyggande av försvaret efter att moderaterna nästan avskaffat det. Konstraherar possitivt mot hur lite vettigt den nuvarande regeringen åstadkommer trotts massivt stöd i riksdagen.
Citera
2026-08-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Då kvinnor utbildar sig mer än män så är det numera så.

Kunskap gör att man väljer vänster.

Korrelation ≠ kausalitet
Citera
2026-08-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Egentligen imponerande hur mycket s lyckades genomföra

Ja, S lyckades genomföra bra saker mellan 2018 och 2021 tack vare C och L. Inkomstskatten sänktes tre gånger under perioden. Samtidigt avskaffades den orättvisa värnskatten och marginalskatten sänktes från 60 % till 55 %. Tidöavtalet sänkte den ytterligare till 52 % genom att slopa avtrappningen av jobbskatteavdraget.
Citera
2026-08-20, 09:21
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast grunden till denna märkliga tid i svensk politik var ju att Krustersdin inte ville/kunde bilda regering trotts den mest högerinriktade riksdagen dittills under modern tid. Egentligen imponerande hur mycket s lyckades genomföra trotts dessa hopplösa betingelser - åtstramning av invandringen och återuppbyggande av försvaret efter att moderaterna nästan avskaffat det. Konstraherar possitivt mot hur lite vettigt den nuvarande regeringen åstadkommer trotts massivt stöd i riksdagen.
De ställde till med en del otyg med.

Tansportstyrelseskandalen

Cementen. som skulle totalt lamslå Sverige.

Men men, Steffe fick regerara.
Citera
2026-08-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
C hade redan nu varit ett högerpart om inte SD varit med men nu när SD dessutom är största parti så kommer det inte bli helt lätt för Uffe heller är jag rädd för SD vill ha betalt för att släppa fram dem.
Med största säkerhet kommer det bli så här, då V klart deklarerat men kommer rösta nej till en S-ledd regering om inte V får sitta med i regeringen.
1. S kommer få uppdrag bilda regering men får majoritet mot sig.
2. M kommer få uppdrag bilda regering men får majoritet mot sig.
3. S kommer ånyo få uppdraget, och M+KD kommer lägga ner sina röster, och det blir en S(ledd) regering.
Citera
2026-08-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Uppgifter gör gällande att de flesta osäkra väljare har en antipati mot högerpartierna.

Så antingen blir de soffliggare eller så röster de på S.

Men trots det, skulle det inte förvåna mig om SD är större än vad mätningarna visar.
Jag tror många från S går över till SD i och med dom bråk som nu uppstått (dom vet inte vad dom får) vilket var väntat..
Idag finns två arbetarpartier ett för vänster och ett för högerlutande.
S kommer även tappa till övriga i oppositionen, dom når max 27% i valet tror jag.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-20 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in