2026-09-03, 16:55
Medlem
Jag förkastar denna "mätning".

Om man har mätt under 2 veckor borde variabeln de sista två dagarna varit avgörande. Nu drar man ut på det för att dämpa fallet.

Man har en bromsfallskärm på sossarna.

Man nekar Simona inträde i himmelriket.

Men trenden är tydlig. Sossarna faller snabbt och Simona har fått luft under vingarna.

En annan sak är konstig. C hade ju gått så förbaskat bra men nu minskar man helt Thandlöst.

Detta var en av dom sämre undersökningarna jag sett.
Citera
2026-09-03, 16:56
Medlem
Stödröstandet har bara börjat.
Detta är en total skräck för Tidö. Ska man trycka ner sina egna siffror för ett L på 3,99%? Ska man fortsätta så även nästa val? Och valet efter det?
Snacka om att ”kasta bort sin röst så att vi får Nooshi som finansminister”. Och dessutom för alla val i all evighet!
Grattis!
Citera
2026-09-03, 17:00
Medlem
Graavargs avatar
L +1,1 och M -0,9, krävs liksom inte rocket science att förstå vilket parti som stödröstar på L.

Och vilka Tidö-partier som INTE stödröstar (SD och KD).

Ska bli intressant att se om SD kör eget race ända till valdagen, valet står ju nu mellan rätt goda chanser att faktiskt bli största höger- och oppositionsparti (M har hittills alltid varit "största och första" oppositionsparti när de varit i opposition.

Eller ska SD riskera den "inget Tidö men störst"-vinsten genom att hoppas att det nånstans ifrån dyker upp några hundratusen nya röster på Tidö och att Tidö kan vinna valet OM man stödröstar på L.

Det syns förstås inte ännu i dagens Verian-undersökning, men jag tror att Buschs "nej, ingen mittenregering för oss"-ställningstagande kommer att göra att KDs stöd minskar. Det fanns en väljarschvung i tanken på ett KD som har beredskap att för Sveriges skull jobba med olika regeringar, och de väljare som just därför hade tänkt rösta på KD kommer nu att välja nåt annat parti, och då går en stor del av de rösterna till oppositionen istället.

Jag brukar jämföra väljarbarometerarna "per opinionsföretag", eftersom de alla har litet olika metoder. Jag tycker inte att det är så jättedramatiska skillnaden mot Verians senaste, det som sticker mest ut är att Övriga ökat från 2,2 till 2,8 (från Verians förra undersökning i augusti). Det är en alltså en tredjedel fler som som tänker rösta på ett "outsider"-parti.

10 dagar kvar, det blir en spännande valkväll...
Citera
2026-09-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Om man har mätt under 2 veckor borde variabeln de sista två dagarna varit avgörande. Nu drar man ut på det för att dämpa fallet.

Men trenden är tydlig. Sossarna faller snabbt och Simona har fått luft under vingarna.

En annan sak är konstig. C hade ju gått så förbaskat bra men nu minskar man helt Thandlöst.

Jorå, lägg till liiite grann på varje tidöparti i Verian så har vi helträtt siffror på tidö samt S iaf.
Citera
2026-09-03, 17:01
Medlem
P
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Beror på hur mycket dom justerar med tidigare val samt hur många mätningar dom går bakåt.
Tolkar att Riks/Sentio har kortare viktning bakåt och därför snabbare fångar upp förändringar.
Senast redigerad av tjanska 2026-09-03 kl. 17:04.
Citera
2026-09-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Klarar L det här? 50/50 kanske. Men gör dom det inte så är det totalhaveri för de borgerliga givet att det är en sak att åka ut med 1,5% jämfört med 3,5% sett till hur överskottsmandaten fördelas. Särskilt eftersom att de rösterna till största del kommer från M.

I övrigt kan jag tycka att det är rätt underhållande att S nedgång lyfts fram som att det vore katastrof att hamna under 30%, när samma OU visar att Moderaterna inte bara är på väg att förlora regeringsmakten utan nu även är tiondelar från att göra sitt sämsta val sedan 1970.

I verkliga val brukar M alltid gå bättre än vad OU visar. Jag vågar nästan svära på att man i vart fall når 18%. Blir det lite debatter brukar ju också tuffe Uffe vinna dessa.
Citera
2026-09-03, 17:05
Medlem
Danieloss avatar
Pustar ut något.

Det här ser ju ok ut ändå. Får hoppas att Liberalerna får 3,8% eller något och drar hela Tidö-slasket med sig i fallet.
Citera
2026-09-03, 17:07
Medlem
Det stora problemet för Tidö, om vi antar att Novus har rätt, är att det börjar bli slut på sossar som kan tänka sig att byta block. 25 procent är lågt och man börjar då närma sig nivåer där det mest är kärnväljare kvar. Ingen kommer gå från V+Mp till Tidö. Således krävs det också blockbytare från C och Övriga för att detta ska gå vägen.
Citera
2026-09-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag har också röstat SD senaste valen. I alla val. Även EU val och Kyrkoval. 1985 fick jag rösta första gången. Det blev M. Rätt ovanligt partival för en snickare den tiden. 1991 blev det Bert och Ian. Sen M en massa val.
Men nu måste L räddas. Det hade jag inte gjort om nån Westerberg-typ lett partiet och velat samarbeta med sossar. Men nu har Simona lett över partiet mot en borgerlig kurs. Och de 2-3% kärnväljare hon har räcker inte till spärren, därför måste vi allmänborgerliga stödrösta L.

Du har helt rätt att det gläder att fjanten Westerberg gråter. Han passar bra i fjantpartiet Centern. Ett parti som man respekterade på Fälldins tid. Men nu vill man inte se de stollar som leder det partiet.

Man får inte räkna bort Center i kommunalval på landsbygden där dom kan ha starka kort lokalt.
Citera
2026-09-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Stödröstandet har bara börjat.
Detta är en total skräck för Tidö. Ska man trycka ner sina egna siffror för ett L på 3,99%? Ska man fortsätta så även nästa val? Och valet efter det?
Snacka om att ”kasta bort sin röst så att vi får Nooshi som finansminister”. Och dessutom för alla val i all evighet!
Grattis!

Moderaterna vill säkert behålla så många väljare som möjligt men den stora majoriteten av moderaternas väljare är inte partimedlemmar och inte särskilt investerade i partiets relativa position. Moderata väljare vill för det mesta se borgerlig politik och risken att sådan politik går förlorad om man röstar M istället för L gör att tillräckligt många kommer rösta på L. Mats Knutsson i SVT:s sändning antydde att vecka två i Verians mätning liknade TV4:s mätning som damp ner som en bomb härom dagen med L på 3.3%.

Man får väl säga grattis till Simona som tog sig an Sveriges sämsta jobb där chansen för misslyckande var överhängande och skulle skriva in henne i svenska politiska historien som en förlorare. Lyckas hon säkra mandatet förtjänar hon cred. Mindre smart av prästgemålet Kristersson att dagen före TV4:s mätning publicerades gå ut och säga att han inte kommer uppmuntra lagröster på L. Vinner Tidö det här valet så är det trots Kristersson, inte tack vare honom, och samma sak kan sägas om S. Vinner de är det trots Andersson som är helt oduglig som debattör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jorå, lägg till liiite grann på varje tidöparti i Verian så har vi helträtt siffror på tidö samt S iaf.

Nej men man har för långa undersökningsperioder.
Felaktigheterna gäller också C, nu trycker Verian ner C i strid med de två andra instituten.

Och Mp justerar man upp fast dom kommit mycket i skymundan.

OU i mitten av nästa vecka blir intressanta.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Det stora problemet för Tidö, om vi antar att Novus har rätt, är att det börjar bli slut på sossar som kan tänka sig att byta block. 25 procent är lågt och man börjar då närma sig nivåer där det mest är kärnväljare kvar. Ingen kommer gå från V+Mp till Tidö. Således krävs det också blockbytare från C och Övriga för att detta ska gå vägen.

Samt soffliggare och av de ca 20% osäkra väljarna väljer tidö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in