Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Du verkar ha svårt att förstå det här. De röstar inte för om det är krig eller inte. De röstar för om det ska vara Martial Law eller inte. De kan slå det av eller till, som en strömbrytare. Det handlar inte om att ljuga. Således är det ingen lögn.
Jag har inte svårt tänka mig att det finns något att likna vid semantiska ställningstaganden även för ett folkvalt parlament- vad betyder ord; varför och hur skall de användas?
Men för all del, vi är ju ändå på Flashback och kanske ska låta föreställa oss vansinnet med att Ukraina avlyser de undantagslagar som råder under nuvarande svårigheter och utsatthet. Vad skulle det då kunna innebära?
Mobiliserings- och inkallelseordrar dras in och blir ogilla. Det råder ingen plikt till försvar av landet, soldater låtes lämna sina ställningar och förband- nå't sånt kanske? Men också att det då skall hållas val med tillhörande kampanjer och talarmöten under bombardemang och granatregn. Kan man även tänka sig att den ryska sidan ser möjligheter till massiva illdåd 'tack vare' stora mötessamlingar och kanske med närvarande högvilt som agiterande socialminister eller annat statsråd?
Jag menar inget annat än att det måste finnas anledningar för en regering, ett parlament att utlysa undantagstillstånd, likväl måste det finnas möjligheter och utförbarhet till att ej leva under exceptionella omständigheter.