2026-08-19, 13:16
Medlem
Jag har en gammal tjock TV som jag skulle vilja återanvända genom att skapa en egen lokal kabel TV kanal i Oskarström och Halmstad som jag ansöker om sändningstillstånd för med gamla skräckfilmer typ Child's play Bride och Chucky och Seed of Chucky Friday the 13th part 4 eller The ring och andra filmer som Blair witch project och även filmer från så långt tillbaka som 1930 talet och jag skulle kunna tänka mig att på dagtiden på fredagar och lördagar så visar kanalen en automatisk väderkanal med skräcktema i 80 tals stil och musik som görs med hjälp av en commodore Amiga som skapar själva grafiken och filmerna spelas upp via en kassettbandspelare och mellan midnatt och klockan 4 på natten så visas skräckfilmer som inte ska kosta för mycket att få rättigheterna till.

Är även intresserad av att se om det finns dom som skapar indie skräck i Europa och Sverige framförallt södra Sverige som skulle kunna dela med sig av det dom har skapat på min kanal.

Har för tillfället inte resurserna eller ekonomin för att kunna göra detta men det kan bli av i framtiden.

Jag är 25 år gammal från Halmstad och har ett intresse för allting retro som gamla filmer klassisk musik och retro spel typ Chrono trigger
Citera
2026-08-19, 13:47
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag kommer titta, har oxå en tjockis stående.
Hoppa reklamen bara. Den är störande.

Vore bra om du tar in trevliga hallåor som pratar och skojar mellan programmen.

Skräckväder va en bra idé, utveckla den lite.

Kanske ett skräckmatlagningsprogram, där det tillagas ”roadkills” och andra smaklösa rätter?
Citera
2026-08-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

Kanske ett skräckmatlagningsprogram, där det tillagas ”roadkills” och andra smaklösa rätter?

Kommer ihåg på TV 6 för många år sedan då dom brukade ha kommentatorer innan början av programmet och under eftertexterna på tex avsnitt The simpsons.

För väderkanalen så vill jag att istället för glad musik så spelar det gotisk musik typ orgel musik och obehaglig musik allmänt och istället för solsken så är det natt med fullmåne och det regnar blod på skärmen när det väntas regn utomhus och och sedan skulle det vara trevligt om det går att se vilka program som kommer sändas under natten på en tidtabell med en nedräkning från 30 minuter till 0 minuter när det är dags att sända.

Jag minns att Cartoon Network i Sverige brukade sända deras serier från 90 talet och tidigt 2000 tal sent på natten och tidigt på morgonen och även mörkare serier som tex Kurage den hariga hunden.
Citera
2026-08-19, 16:10
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag tror du är nåt på spåret.
Kolla om du kan söka bidrag genom EU, för bevarande av tjocktv.
Kommunen kan stå för en gigantisk utsändningsmast.
Jag kommer kolla på din kanal.
Citera
2026-08-19, 16:25
Medlem
Straminskys avatar
Allt det där kan du göra men streama det på Kick eller Twitch istället.
Citera
2026-08-19, 17:28
Medlem
Var kommer din tjock tv in i ekvationen?
Har svårt att se att din tjocktv kan sända ut på via tvmasterna.
Måste de som ska titta också ha tjocktv eller kommer det fungera med en modern smaltv också?

Är dessutom rätt säker på att alla de filmerna du nämner fortfarande är under upphovsrätt.
Hur hade du tänkt att bekosta visningsrättigheterna?
Citera
2026-08-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Var kommer din tjock tv in i ekvationen?
Har svårt att se att din tjocktv kan sända ut på via tvmasterna.
Måste de som ska titta också ha tjocktv eller kommer det fungera med en modern smaltv också?

Är dessutom rätt säker på att alla de filmerna du nämner fortfarande är under upphovsrätt.
Hur hade du tänkt att bekosta visningsrättigheterna?

Jag tänker att både dom som har äldre tjock TV apparater och dom som har nyare TV ska kunna titta .

Angående visningsrättigheterna så vet jag inte exakt hur jag hade kunnat bekosta detta eller hur mycket det skulle bli men jag vet att det eventuellt borde gå att få en lokal sponsor tex biograf Röda kvarn i Halmstad som sponsrar programmet samt via donationer då jag vill att sändningarna ska vara utan reklam eller med begränsad mängd reklam så som det brukade vara när kabel TV först dök upp på marknaden innan reklamen helt tog över.

Jag vet inte vilka av filmerna som är under upphovsrätten och jag är inte heller påläst om hur detta fungerar dock vet jag att Disney förstörde upphovsrätten i USA genom att göra det så att efter runt 100 år så går upphovsrätten ut som det gjorde med den första Steam boat willie från 1928 för några år sedan.
Citera
2026-08-19, 18:01
Medlem
Citat:

En ide till ett namn hade jag tänkt att det skulle vara QHTV vilket står för queer horror television då jag själv är queer och älskar skräck
Citera
2026-08-19, 18:17
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
.

Jag vet inte vilka av filmerna som är under upphovsrätten och jag är inte heller påläst om hur detta fungerar dock vet jag att Disney förstörde upphovsrätten i USA genom att göra det så att efter runt 100 år så går upphovsrätten ut som det gjorde med den första Steam boat willie från 1928 för några år sedan.

1928+100=2028
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
En ide till ett namn hade jag tänkt att det skulle vara QHTV vilket står för queer horror television då jag själv är queer och älskar skräck
Här tappade du mig!
Skräckporr passerar min gräns, sorry.
Jag avbokar tittandet. Kör nog tv:n till tippen istället.
Citera
2026-08-19, 18:22
Medlem
Citat:
1928+100=2028

Här tappade du mig!
Jag hade inte tänkt att det skulle vara skräckporr och namnet är inte illa menat då jag vill visa skräck filmer från dom som identifierar som något annat kön eller sexualitet än normerna som skaparen av Chucky serien som är en homosexuell man
Citera
2026-08-24, 04:26
Medlem
Citat:
1928+100=2028

Här tappade du mig!

"Queer" är inte en synonym för "erotisk porr/skräckporr" "Erotisk skräck" är termen som används för såväl hetero som homo-erotisk skräck

Typ fransmannen Jean Rollin (iallafall de rullar han gjorde på 70-talet fram till typ tidigt 80-tal, nån gång i mitten på 80-talet slutade han med skräck och körde enbart grovporr)

Men för att återgå till ämnet: Om du kan komma på en billig lösning för grafiken etc är det bra. Men du kommer behöva enorma summor för att visa amerikanska storfilmer från de stora bolagen i Hollywood. Det är nästan lättare att börja med typ Öppna Kanalen (om du tycker det är charmigt med traditionell TV) och visa äldre skräckfilmer (när jag pratar om "äldre" eller "gamla" pratar jag inte om sånt från 90-talet eller åren runt millenieskiftet, utan way back: Svartvita filmer som är i "public domain" eftersom rättigheterna löpt ut)

Annars kan du fråga folk som driver filmfestivaler, typ Monsters of Film? Fråga de om och råd och tips?
Citera
2026-08-25, 09:22
Medlem
Jag vill egentligen inte vara negativ men din idé låter inte så realistisk.

Filmerna du nämner känner t.o.m. jag till och rättigheterna tillhör säkerligen något bolag. Dom vill självklart ha pengar om filmen distribueras. Kabel-TV-operatören (eller du) måste alltså finansiera det hela och det vanligaste sättet är som alla vet reklam. Att producera vettig reklam är kostsamt och det blir nog svårt att hitta någon som vill köpa reklamplats för en så pass liten och nischad målgrupp.

Det handlar om stora pengar och är du inte svinrik måste du ha en finansiär som tror på din idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in