2026-08-17, 18:21
Medlem
ajaj robotskölden Freyja dröjer. Trodde det skulle bli klart i år. Ukraina behöver det. Saab får snabba på lite.
Citera
2026-08-17, 18:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
ajaj robotskölden Freyja dröjer. Trodde det skulle bli klart i år. Ukraina behöver det. Saab får snabba på lite.
Har tidigare sagts mitten av 2027. Har du andra uppgifter?
Citera
2026-08-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har tidigare sagts mitten av 2027. Har du andra uppgifter?
Som jag tidigare uppfattat det skulle systemet finnas tillgängligt vid årsskiftet. Försökte nu att hitta var någonstans jag fått uppgiften ifrån men jag misslyckades att hitta det.
Citera
2026-08-17, 19:33
Medlem
Kan ha fått uppgiften från någon av de många bloggar om kriget jag följer.
Citera
2026-08-17, 22:11
Medlem
rex144s avatar
Det finns en enorm efterfrågan på Patriot luftvärn både av Pentagon och NATO-länder + Ukraina.

Just nu tillverkar man omkring 600 stycken luftvärnsrobotar PAC- 3 och Lockheed Martin lovar expandera produktionen till 2000 stycken per år i slutet av år 2030...

Bara det visar hur svårt det är att öka produktionen i USA där man redan har allt på plats.

För Ukraina skulle det ta 3-4 år bara för att få igång produktionen, bygga fabriken, utbilda personal, etc. Det är ett mycket komplicerad process omgärdad av en massa säkerhetsrutiner så Trumps uttalande där han lovade Ukraina licens för Patriot var orealistiskt dravel.

Dessutom befinner sig Ukraina i krig och har problem med korruptionen, finns risk för att ritningar hamnar i Moskva.

Lockheed Martin och Pentagon kommer aldrig tillåta licenstillverkning utomlands och minst av allt till ett land som befinner sig i krig.
Citera
2026-08-18, 07:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Lockheed Martin och Pentagon kommer aldrig tillåta licenstillverkning utomlands och minst av allt till ett land som befinner sig i krig.
Lockheed har redan tillåtit licenstillverkning i flera andra länder av sina missiler.

Troligen så handlar det inte om en komplett tillverkning i Ukraina utan slutmontering och tester likt det som pågår i Camden, Arkansas. Eventuellt tillverkning av ej så komplicerade komponenter.

Boeing kommer att fortsätta med sin tillverkning av sökarna.
Citera
2026-08-18, 21:18
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Drönare tar ut S-400.
Så bra är S-400.

Frågor på det?

”US and Ukraine jointly upgrade S-300 missiles to ease global Patriot shortages by late 2026.”

https://www.armyrecognition.com/news/army-news/2026/us-ukraine-s300-missile-upgrade-patriot-shortage
Citera
2026-08-19, 14:33
Medlem
Funderar lite varför inte Putin bombat det Ukrainska Fire Point?
Citera
2026-08-19, 14:50
Medlem
Citat:
Som jag tidigare uppfattat det skulle systemet finnas tillgängligt vid årsskiftet. Försökte nu att hitta var någonstans jag fått uppgiften ifrån men jag misslyckades att hitta det.
naFreya är, till skillnd från patriot, enbart avsett att stoppa ballistiska missiler, inte drönare (som ju ofta är knepigare och ett mer mångformigt hot).

https://en.wikipedia.org/wiki/Freya_(missile_system)#History

EU-politikerna utlovar en första prototyp av Freya till sommaren-hösten 2027, om drygt ett år alltså. Det är ju knappast ovanligt att militära tech-projekt drar ut på tiden, och det ör dessutom flera steg från en prototyp till produktion i full skala. Det här ser ut som ännu ett SWunderwaffe som inte kommer att bli någon Game-changer alls.

Och nej., någon plötslig "Patriot-räddning" i stor skala från USA:s sida till Ukraina verkar det inte bli.
Citera
2026-08-19, 16:00
Medlem
Jag har i tråden uppfattat att Ryssland kommer att överlägset vinna kriget. Men hur länge kan Ryssland finansiera sina militära ambitioner?
Citera
2026-08-19, 16:11
Medlem
Citat:
Jag har i tråden uppfattat att Ryssland kommer att överlägset vinna kriget. Men hur länge kan Ryssland finansiera sina militära ambitioner?

Ryzzland ä nere på golvet snyftandes. Pengarna är slut, nu är det bara trix med räntor etc.
Citera
2026-08-21, 10:10
Medlem
Ukraina - Z. vädjar om Patriot. Nu är det bråttom!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in