2026-08-19, 09:14
Medlem
Enzymes avatar
Jag tror många insett att SD är ett högerparti något som borde vara uppenbart för dom flesta. Deras retorik och migrationspolitik och lag och ordning får många att lägga sin röst men vad dom inte fattar är att dom samtidigt får högerpolitik vilketegentligen inte gynnar dom alls. Vet till exempel många arbetslösa som röstar SD och dom har knappast fått det bättre
Citera
2026-08-19, 09:16
Medlem
Tyvärr. Så jävla kört. Grattis Magda. Grattis alla asylsökare från Afrika och Mellanöstern. Grattis alla som älskar hot, våld, sexualbrott. Grattis islamism, jihadism.
Citera
2026-08-19, 09:40
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur är ta din medicin ett argument? Du är alltså en hycklare eller hur.

Läs igen ovan, och du ser alla mina argument.

Du är bara lättlurad och har gått på det gamla utslitna sosseargumentet.
Högern säker skatten för sig själva!
Nej, högern säker skattetrycket generellt, har man en hög inkomst så får man större sänkning i kronor och ören än en person som tjänar mindre, men så är det när man använder sig av procent.
Men det brukar inte vara ett problem för vänstern, när det gäller att HÖJA skatten i procent, då vill man inte se att de som tjänar mer betalar mer i kronor och ören, då brukar det heta att de som tjänar mycket skall betala ännu mer.
Maggan pratar om att höja skatten för de som har en hög lön, står och tjatar om att Tuffa-Uffe sänkt sin egen skatt med 5000kr... Själv struntar familjen Andersson i att ta ut lön ur sitt bolag för att undkomma skatt, pengarna tar man ut som utdelning istället, till en betydligt lägre skattesats.

Snacka om att vara en HYCKLERSKA!
Citera
2026-08-19, 09:45
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Med mindre än en månad till valet ligger Tidöpartierna tio procentenheter bakom oppositionen. Det visar SVT/Verians första mätning sedan juni.
– Vi ser inga tidigare exempel på att någon har lyckats göra en upphämtning av det här slaget, säger Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian.
Samtidigt pekar han ut sommarens stora vinnare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-pressas-ny-matning-visar-stort-gap

Vad säger ni om detta?

Detta har jag förutspått i ett år nu bara kolla min posthistorik.

Adjö för alltid Tidö, adjö för altid Ulf och hoppas även de byter ut Ebba och Åkesson nu efter katastrofvalet. Väljarna förtjänar bättre politiker.
Citera
2026-08-19, 09:47
Avstängd
Haha Åkesson är SD själv och Ebba är hyper-populär.
Du kan inte väga in att vänsterblivna hatar alla som inte tycker som dem, det är inte att vara impopulär, det är att vara vettig.

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Detta har jag förutspått i ett år nu bara kolla min posthistorik.

Adjö för alltid Tidö, adjö för altid Ulf och hoppas även de byter ut Ebba och Åkesson nu efter katastrofvalet. Väljarna förtjänar bättre politiker.
Citera
2026-08-19, 09:51
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag röstade SD senast, men nu blir det sannolikt S. Varför har jag ändrat mig? Av flera olika anledningar.

Jag skulle vilja se en SD + S regering. Men tyvärr förhandlar S inte med SD. Därför stödde jag SD förra ggn, för att skicka en signal att SD ska tas på allvar.

Tyvärr innebär ett samarbete med M och högern att fokus hamnar på att göra de rikaste, girigaste, ondaste människorna i Sverige ännu rikare och mäktigare. På bekostnad av vanligt folk!

Eftersom jag tillhör vanligt folk anser jag nu att sossarna och vänstern behöver pressa de rikaste och ondaste mer, än Tidö som enbart suger de rikaste kukar.

Mitt liv har lärt mig att jag sällan är unik, så kanske är det fler som resonerar som mig.

Är faktiskt ett spännande resonemang.

SD har ju tidigare profilierat sig som ett parti för folket, vilket de fortfarande gör, men har med tiden vikt sig i frågor som de tidigare prioriterat. Däribland A-kassan och arbetsmarknadspolitik, minska vinsterna i välfärden och en starkare välfärd. Enligt mig så går SD numera med på mycket av det övriga Tidö föreslår så länge de får fortsätta hiva folk över gränserna. Undrar om SD:s inställning i deras tidigare viktiga frågor skulle förändras om de skulle ställa sig bredvid S istället.

Detta är naturligtvis teoretiska tankar då S inte vill samarbeta med SD.
Citera
2026-08-19, 09:54
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Haha Åkesson är SD själv och Ebba är hyper-populär.
Du kan inte väga in att vänsterblivna hatar alla som inte tycker som dem, det är inte att vara impopulär, det är att vara vettig.

Ebbbas parti har tappat flera procent sedan hon bytt ut kristendomen till en etnonationalistisk politik.
De frikyrliga har lämnat.

Åkessons parti har även det tappat flera procent, vilket kan kopplas till att partiet bitvis omvandlat sig till ett socialkonservativt borgerligt parti. Problemet är bara det att deras väljare knappast är några borgare.
Citera
2026-08-19, 09:56
Medlem
Graavargs avatar
I den här (liksom i de flesta valrelaterade trådar) är det tydligt att argumenten skrivs med avstamp i två diametralt olika grepp på politiken och verkligheten.

Det ena greppet kör "analys => slutsats", det är debattörer som satt sig in i en fråga, funderat, och kommit fram till nånting.

Det andra greppet kör precis tvärtom: "slutsats => analys". De har redan bestämt sig för vad som gäller, och analysen enda funktion är att förstärka deras redan tidigare anammade slutsats.

Personligen tycker jag att den första gruppen alltid genererar intressanta inlägg, oberoende av om slutsatserna stämmer överens med mina egna. Och inte bara det, tillsammans med en viss informationsspridning så utgör de FB:s livsblod.

Den andra gruppen är också i det här avseendet "tvärtom", att läsa redan på förhand beslutade resonemang och mer eller mindre konstiga uttolkningar som ska bekräfta det är beklämmande och ointressant. Det enda intressanta är metafrågeställningen varför människor förfaller till den typen av slutna cirkelresonemang. Vad är drivkraften bakom att man aktivt INTE vill förstå?

Det här fenomenet är på full display i många trådar, men få ämnen resulterar i en så tydlig uppdelning som "valbarometerresultat". Uppdelningen där blir extremt tydlig, den första gruppen kastar sig över nya resultat med samma iver att förstå förändringarna varje gång, med intressanta slutsatser som följd. Medan den andra gruppen pendlar mellan ett högmodigt bekräftelserus (om det råkar ha gått bra för de egna) och bortförklaringar och diverse underliga teorier (om det gått dåligt). Tja, och så släpper de sig förstås.

- - -

Detta sagt så tycker jag att det finns kristallklara orsaker till varför valbarometrarna har sett ut som de gör, inte bara den senaste utan under de fyra senaste åren. De återspeglar i förvånansvärt hög grad "fikasnacket", vad "folk på jobbet" intresserar sig för och vad de bryr sig om. Oberoende av deras politiska åsikter.

T.ex. "sänkta skatter", som varit en stor grej för regeringen under hela mandatperioden, är förvånansvärt mycket "meh" vid fikabordet. Alla vill förstås ha mera pengar, men generellt tycker de att det gick runt rätt bra också innan sänkningarna. Och precis alla är smått irriterade över hur Tidö kontinuerligt beskriver hur de "lider" och "har det svårt". Så de som rent principiellt är för sänkta skatter kanske skulle rösta på nåt Tidö-parti för den sakens skull, men för de flesta känns "skatterna" nästan som en nollfråga. Dvs. också om alla vill ha mer pengar i plånboken så påverkar inte partiernas "skattepropaganda" hur de röstar. Därför är det underligt att just "skatterna" lyfts så ofta och så mycket både i de politiska budskapen och i resonemangen här på FB.
Citera
2026-08-19, 09:59
Avstängd
Ebba har högre siffror än när hon började och det är knappast så att det finns nån som är nästan lika populär.
SD har ev tappat för att vi fått lite ordning på invandringen (vilket rödgröna ska förstöra nu).
Åkesson säger ju själv att han inte vill SD ska behöva existera, men de behövs tydligen

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Ebbbas parti har tappat flera procent sedan hon bytt ut kristendomen till en etnonationalistisk politik.
De frikyrliga har lämnat.

Åkessons parti har även det tappat flera procent, vilket kan kopplas till att partiet bitvis omvandlat sig till ett socialkonservativt borgerligt parti. Problemet är bara det att deras väljare knappast är några borgare.
Citera
2026-08-19, 10:04
Medlem
Citat:
Jag sväljer inte SVT-s dynga rätt av, som du

Sen har jag vett nog att inse att nästan vad för friktion Tidö än kommer med, så finns det nästan inget värre än att gå tillbaka det Rödgröna helvete som var 14-22..

Du misstror alltså svt? Är inte det just ditt problem? Att du vill ha något annat än det samhället vi har idag eftersom du känner att du vill ha det andra har och då tror du får det om vi bygger upp ett nytt samhälle? Du är alltså egoistisk. "Jag har inte det grannen har så nu ska vi satsa på SD så jag kan få lite mer pengar". "Börjar vi om så blir jag mer lyckad".
Problemet är ju att de du är avundsjuka på kommer ha mer än dig även om vi spränger skiten och börjar om. Och nej, du kommer inte få någon politisk roll i SD för din lojalitet som du hoppas. Snacka om att du är så röv...ad. Haha =)
Citera
2026-08-19, 10:05
Avstängd
Vilket svammel.
Ingen med vett litar på SVT

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du misstror alltså svt? Är inte det just ditt problem? Att du vill ha något annat än det samhället vi har idag eftersom du känner att du vill ha det andra har och då tror du får det om vi bygger upp ett nytt samhälle? Du är alltså egoistisk. "Jag har inte det grannen har så nu ska vi satsa på SD så jag kan få lite mer pengar". "Börjar vi om så blir jag mer lyckad".
Problemet är ju att de du är avundsjuka på kommer ha mer än dig även om vi spränger skiten och börjar om. Och nej, du kommer inte få någon politisk roll i SD för din lojalitet som du hoppas. Snacka om att bli räv...ad av satan. =)
Citera
2026-08-19, 10:07
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Om rödgröna vinner, förlorar Sverige
Bara idioter och Sverigehatare röstar rödgrönt

Visst är det underbart! Inget skriker ju genuin patriotism som att sälja ut skolor, vårdcentraler och infrastruktur till utländska riskkapitalister så att de kan skeppa skattepengarna rakt ner i offshore-konton. Det är ju den absolut ultimata "Sverigevänligheten" att låta utländska ägarkoncerner plundra den gemensamma välfärden på råvara och skattemedel medan vi glatt står och hejar på.

Visst är det underbart att fungera som hela världens kapitalisters egna kombinerade socialkontor och bankomat, där vi glatt ställer upp och täcker riskerna medan de håvar in alla vinster!

Riktiga patrioter vet ju att sann kärlek till landet mäts i hur snabbt vi kan förvandla välfärden till ett smörgåsbord för det globala riskkapitalet!
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-08-19 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in