Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
"I granskningar som Brå har gjort framgår att en stor del av anmälningarna har en mycket låg potential att leda till en fällande dom redan från början. Det kan bero på att det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt, eller att förutsättningar för att styrka brottet objektivt helt saknas oavsett hur bra polis och åklagare arbetar"
Det var ju exakt det jag skrev innan
Nej du skrev att det var brist på bevis. "Det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt" tolkar inte jag som att det betyder brist på bevis. Det tolkar jag att gärningen som anmälts inte är en våldtäkt utan något annat.
Citat:
Det betyder att handlingen i anmälan inte passar in på det som står i lagens text för våldtäkt. Åklagaren eller polisen kan då lägga ned förundersökningen eftersom det saknas lagstöd för brottet.Vad det innebärRekvisit: De krav och delar som måste vara uppfyllda för att ett brott ska ha begåtts enligt lagen.Nedläggning: Utredningen stoppas eftersom det inte är ett brott.Annan rubricering: Handlingen kan ibland bedömas som ett annat, mindre grovt brott i stället.