2026-08-18, 20:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag frågade dig. Hur vet du att de inte bara las ner pga bristande bevis?

Du har fått svar nu. Nu är det din tur att svara på var din bevisning finns att det antagligen är massor av våldtäkter som har begåtts
Citera
2026-08-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad betyder det här då?

"I granskningar som Brå har gjort framgår att en stor del av anmälningarna har en mycket låg potential att leda till en fällande dom redan från början. Det kan bero på att det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt, eller att förutsättningar för att styrka brottet objektivt helt saknas oavsett hur bra polis och åklagare arbetar"

Det var ju exakt det jag skrev innan
Citera
2026-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Du har fått svar nu. Nu är det din tur att svara på var din bevisning finns att det antagligen är massor av våldtäkter som har begåtts

I vilket inlägg har jag påstått att massor av våldtäkter har ägt rum?
Citera
2026-08-18, 20:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"I granskningar som Brå har gjort framgår att en stor del av anmälningarna har en mycket låg potential att leda till en fällande dom redan från början. Det kan bero på att det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt, eller att förutsättningar för att styrka brottet objektivt helt saknas oavsett hur bra polis och åklagare arbetar"

Det var ju exakt det jag skrev innan

Nej du skrev att det var brist på bevis. "Det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt" tolkar inte jag som att det betyder brist på bevis. Det tolkar jag att gärningen som anmälts inte är en våldtäkt utan något annat.

Citat:
Det betyder att handlingen i anmälan inte passar in på det som står i lagens text för våldtäkt. Åklagaren eller polisen kan då lägga ned förundersökningen eftersom det saknas lagstöd för brottet.Vad det innebärRekvisit: De krav och delar som måste vara uppfyllda för att ett brott ska ha begåtts enligt lagen.Nedläggning: Utredningen stoppas eftersom det inte är ett brott.Annan rubricering: Handlingen kan ibland bedömas som ett annat, mindre grovt brott i stället.
Citera
2026-08-18, 20:43
Medlem
Citat:
Jag är seriös. Tycker att det skulle vara informerande både för er och mig. Jag lovar t.o.m. att om det visar sig även enligt advokaterna att jag är en sån idiot som ni påstår och inte fattar någonting så ska det skrivas och visas i den här tråden. Men om jag har rätt så skulle jag vilja att ni ber mig och alla andra om ursäkt för vad ni hävt ur er här i tråden.

Skulle ni kunna tänka er att ställa upp på det?

Jocke gör dig själv en tjänst och logga ut från Flashback. Sen följande dagar när du känner sug efter att logga in igen så gör du nåt annat. Gå ut, läs en bok, börja på nån serie, ät nån go ost eller liknande.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-18 kl. 20:45.
Citera
2026-08-18, 20:45
Medlem
Citat:
Nej du skrev att det var brist på bevis. "Det som beskrivs i anmälan rent juridiskt inte uppfyller lagens rekvisit för våldtäkt" tolkar inte jag som att det betyder brist på bevis. Det tolkar jag att gärningen som anmälts inte är en våldtäkt utan något annat.

Så tolkar jag det också. Det kan vara en falsk anmälan eller ett sexuellt övergrepp eller nåt annat.
Citera
2026-08-18, 20:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
I vilket inlägg har jag påstått att massor av våldtäkter har ägt rum?

Det är inte särskilt långsökt att tolka det du skriver som det.

Citat:
95% av alla våldtäktsanmälningar leder inte till rättegång. De flesta läggs alltså ner.
Våldtäkt är sannolikt det brott som är mest olönt att anmäla efter cykelstöld.

Citat:
Nja ca 2-10% är falska anmälningar, resten är fall som läggs ner pga bristande bevis.
Det är tämligen riskfritt att våldta någon.
Citera
2026-08-18, 20:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så tolkar jag det också. Det kan vara en falsk anmälan eller ett sexuellt övergrepp eller nåt annat.

Falsk anmälan är när det är klarlagt att det är lögn och att personerna kanske över huvud taget aldrig träffats. Eller om man kunnat bevisa att anmälaren ljugit om händelsen. Utöver det är det en betydande andel som läggs ner på grund av det jag skrev tidigare. Att det rör sig om annat än våldtäkt som anmälaren ville få det till. Det är inte samma sak.
Citera
2026-08-18, 20:50
Medlem
Citat:
Jag frågar dig om när du läst FUPar får uppfattningen att åklagarna gjort sitt jobb gällande biten att lyfta fram saker som talar för den tilltalade i förhör och under rättegångar?

Vadå idiotexempel, det kan mycket väl vara så att ett par har samtyckt sex sen tar tjejen inombords tillbaka samtycket och säger efteråt att hon inte ville längre men inte förmådde säga något eller göra något för att visa att hon inte ville längre. Hon hävdar frys reaktion eller fawning. Det är inga idiotexempel.
Vad är det du inte förstår?

JA.
Citera
2026-08-18, 20:52
Medlem
Citat:
Det är inte särskilt långsökt att tolka det du skriver som det.

Ok

Citat:
Falsk anmälan är när det är klarlagt att det är lögn och att personerna kanske över huvud taget aldrig träffats. Eller om man kunnat bevisa att anmälaren ljugit om händelsen. Utöver det är det en betydande andel som läggs ner på grund av det jag skrev tidigare. Att det rör sig om annat än våldtäkt som anmälaren ville få det till. Det är inte samma sak.

Jag svarade på detta alldeles nyligen
Citera
2026-08-18, 20:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jocke gör dig själv en tjänst och logga ut från Flashback. Sen följande dagar när du känner sug efter att logga in igen så gör du nåt annat. Gå ut, läs en bok, börja på nån serie, ät nån go ost eller liknande.

Tycker faktiskt att det är ganska fegt av dig. Varför är du inte villig till något sådant? Skulle du inte vilja höra från de som jobbar med det här verkligheten?

Kan du/ni annars tänka dig/er att sluta häva ur dig en sån massa skit som du/ni gör? Om inte så tycker jag att det enda rätta vore om vi träffades och diskuterade detta tillsammans med kunnigt folk.
Citera
2026-08-18, 20:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ok
Jag svarade på detta alldeles nyligen

Nej du har ju förstått även detta fel. Ta och kolla upp det lite själv om du inte tror mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in