Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Fast du vet exakt vad han menar. Men vi kan ju ta ett exempel. Om du går in på en skola på Lidingö 1975 kommer de du träffar vara svenska. Troligtvis kommer du inte stöta på någon grek, turk eller spanjor men om någon hade varit det hade du genast kunnat särskilja denne från de andra barnen.
Nu kommer du säga att jag påstår att jag drar en gräns vid 1975 men förstår du inte så tillhör du dom.
Men vi kan ju också jämföra med vad vi består av och bryta ned det till atomnivå, protoner, elektroner, kvarkar osv… men du skulle då ju likväl kunna säga att eftersom man inte kan förklara den absolut minsta beståndsdelen eller vart den kommer ifrån så kan man heller inte påstå att det är en människa, det kan ju likväl vara en gris för de består ju också av dessa beståndsdelar.
Att du inte vet vem som är svensk är ditt problem. Kan du skilja på en schäfer och en bulldog? De är ju samma djurart och kanske t o m bor i samma stad. Är det då samma typ av hund eller skulle du ifrågasätta ägaren bara för att den inte kan förklara när urhunden blev människans bästa vän?
Fast du illustrerar egentligen precis problemet jag påpekar. Du ger exempel på personer som du tycker är uppenbart svenska, men du definierar fortfarande inte vad etniskt svensk faktiskt betyder.
1. Ditt Lidingö exempel säger något om demografin, men inte exakt vilka kriterier som gör någon etniskt svensk.
2. Jag kan också göra en ganska träffsäker gissning om någons etniska bakgrund, men det är inte samma sak som att man har definierat etniciteten. Jag kan ofta se skillnad på en thai, filipinare, kines, koreans och japan, men det säger fortfarande inte vilka nödvändiga och tillräckliga kriterier som gör någon etniskt kinesisk, japansk eller svensk. En observation är inte automatiskt en definition.
3. Atomanalogin är en halmgubbe. Din fråga är snarare: vilka kriterier använder vi för att avgöra vem som är etniskt svensk?
4. Schäfer och bulldogg har etablerade biologiska/avelstekniska klassifikationer. Att vi kan klassificera hundraser innebär inte att alla mänskliga etniska kategorier fungerar på samma sätt.
Så om du nu tycker att jag "vet exakt vad han menar", gör det enkelt: skriv definitionen. Vilka nödvändiga och tillräckliga villkor måste vara uppfyllda för att en person ska vara etniskt svensk? Om du inte kan formulera det utan att hänvisa till "man ser ju vem som är svensk", ja då har du inte gett en definition utan bara beskrivit din magkänsla.