2026-08-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En sån tur att jag kan bredda din kompetensbas.

Nu åter till ämnet efter autistiskt utbrott.

Sluta dumma dig använda wikipedia. Där kan ju vilken idiot som helst skriva. Jag vet ju inte om du har varit där och fingrat.

https://lpsonline.sas.upenn.edu/features/humanities-vs-social-science-exploring-dichotomy
Citera
2026-08-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Inte bara på grund av denna skandal, men det här var droppen som fick bägaren att rinna över. Vi vet nu att kejsaren är helt spritt språngande naken. Education har redan mer eller mindre diskvalificerat sig som vetenskap pga replikationskrisen.

Lägg ner, som sagt. Om ett par år kan de få pröva på nytt - övervakade av några STEM-chuds.

Man ska alltså lägga ner ett vetenskapsområde bara för ett en person fuskar i ett annat.
Citera
2026-08-17, 20:13
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Man ska alltså lägga ner ett vetenskapsområde bara för ett en person fuskar i ett annat.
"Vetenskapsområde". STEM-Chud får komma in och avgöra om det är vetenskapsområde eller modern astrologi.
Citera
2026-08-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och att Google inte svarar ett rakt "nej" på frågan gör mig dessutom fundersam.

Du menar att en LLM inte svarar "nej", då den inte kan hitta något material online där det står att "Jason Arday är född biologisk man och har ej genomgått könskorrigerande behandling"?

Står det att finna i öppna källor online att du är en biologisk man som ej genomgått könskorrigerande behandling?
Citera
2026-08-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Du menar att en LLM inte svarar "nej", då den inte kan hitta något material online där det står att "Jason Arday är född biologisk man och har ej genomgått könskorrigerande behandling"?

Står det att finna i öppna källor online att du är en biologisk man som ej genomgått könskorrigerande behandling?

Jag tänkte som så att jag knappast kan vara den ende som har funderat på saken, och då borde det finnas en del diskussioner om det online (jämför med hur mycket det har skrivits och spekulerats hit och dit om Brigitte Macron?). Men samtidigt är just könsbyten och tvetydig könsidentitet något som det kan finnas anledning att dölja eller sålla bort ur sökresultaten.
Citera
2026-08-18, 11:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Sluta dumma dig använda wikipedia. Där kan ju vilken idiot som helst skriva. Jag vet ju inte om du har varit där och fingrat.

https://lpsonline.sas.upenn.edu/features/humanities-vs-social-science-exploring-dichotomy
Nej, idioter styr inte wikin, idioter städas bort. Däremot häckar idioter på FB. För att bekräfta din åsikt och inte se ut som ett fån googlar du fram den amerikanska betydelsen av ordet. Själv är jag svensk: "Humaniora är en benämning på den samling akademiska ämnen som studerar människan och dess kultur". Sociologi studerar människan och är alltså humaniora.
Citera
2026-08-18, 11:35
Medlem
Citat:
Nej, idioter styr inte wikin, idioter städas bort. Däremot häckar idioter på FB. För att bekräfta din åsikt och inte se ut som ett fån googlar du fram den amerikanska betydelsen av ordet. Själv är jag svensk: "Humaniora är en benämning på den samling akademiska ämnen som studerar människan och dess kultur". Sociologi studerar människan och är alltså humaniora.

Fråga Cambridge och de andra lärosätena i Storbritannien där han hade sin tjänst. Cambridge har slagit ihop humaniora och samhällsvetenskap till en gemensam institution, vilket gör att de organisatoriskt ligger under samma tak. Vetenskapshistoriskt skiljer man däremot på dem:

1. Humaniora

2. Samhällsvetenskap (där bland annat sociologi ingår)

Jag gissar att massmedier och andra, inklusive du, har blandat ihop universitetets organisation med den faktiska uppdelningen av vetenskapsområden.

Skillnader mellan organisation och vetenskap

Universitetsorganisation: Lärosäten slår ofta ihop institutioner av praktiska eller ekonomiska skäl.

Vetenskapshistoria: Fälten har olika metoder, teorier och historiska rötter.

Sociologins placering: Ämnet räknas till samhällsvetenskapen, inte till humaniora.
Citera
2026-08-18, 11:37
Medlem
Creaturs avatar
Lägg ner samhällsvetenskaperna, särskilt sociologi och ekonomi.
Citera
2026-08-18, 11:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fråga Cambridge och de andra lärosätena i Storbritannien där han hade sin tjänst. Cambridge har slagit ihop humaniora och samhällsvetenskap till en gemensam institution, vilket gör att de organisatoriskt ligger under samma tak. Vetenskapshistoriskt skiljer man däremot på dem:

1. Humaniora

2. Samhällsvetenskap (där bland annat sociologi ingår)

Jag gissar att massmedier och andra, inklusive du, har blandat ihop universitetets organisation med den faktiska uppdelningen av vetenskapsområden.

Skillnader mellan organisation och vetenskap

Universitetsorganisation: Lärosäten slår ofta ihop institutioner av praktiska eller ekonomiska skäl.

Vetenskapshistoria: Fälten har olika metoder, teorier och historiska rötter.

Sociologins placering: Ämnet räknas till samhällsvetenskapen, inte till humaniora.
Så din senast framgooglade vinkling för att få rätt när du anmärkte OT på ett enda ord i ett långt inlägg är att du uttalade dig vetenskapshistoriskt och inte i nutid. OK.

Nu har vi sju OT-inlägg om detta och med gemensam kraft kan vi försöka lägga den här hemska perioden bakom oss.

Den som skriver sista OT-kommentaren är mest autistisk.
Citera
2026-08-18, 11:41
Medlem
Citat:
Så din senast framgooglade vinkling för att få rätt när du anmärkte OT på ett enda ord i ett långt inlägg är att du uttalade dig vetenskapshistoriskt och inte i nutid. OK.

Nu har vi sju OT-inlägg om detta och med gemensam kraft kan vi försöka lägga den här hemska perioden bakom oss.

Den som skriver sista OT-kommentaren är mest autistisk.

?
Citera
2026-08-18, 18:04
Medlem
Citat:
Nej för att en SVART person har fuskat.
Hade Arday varit vit hade denna TS aldrig ens skapats.
Citera
2026-08-18, 18:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej för att en SVART person har fuskat.
Hade Arday varit vit hade denna TS aldrig ens skapats.
Hade han varit vit hade han inte blivit inkvoterad utan bortsorterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in