2026-08-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Har nyss hört från säker källa att den avlidne är son till Uddevallapolitikern som tagit timeout.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/socialnamndens-ordforande-i-uddevalla-tar-timeout.4f1f84e0-1aa6-4ae9-865b-27ca994597a0
Det har ju varit bekräftat i flera dagar, så inte något scoop direkt.
Citera
2026-08-17, 20:24
Avstängd
tomyhockeys avatar
Det står så nu på Uddevalla rescue

UDDEVALLA – Mannen som hittades svårt skadad vid sjukhuset har avlidit

Den man i 40-årsåldern som hittades svårt skadad i anslutning till Lelångenvägen vid sjukhuset i Uddevalla den 9 augusti har avlidit.

Mannen fördes till sjukhus med livshotande skador, men nu meddelar polisen att han har avlidit.

Händelsen utreds fortsatt som grov misshandel, men det finns i nuläget ingen misstänkt.

Polisen uppger samtidigt att det mesta tyder på att mannen råkat ut för en olycka. Ytterligare utredningsåtgärder återstår innan ärendet helt kan avskrivas som en olycka.
Citera
2026-08-17, 22:02
Avstängd
tomyhockeys avatar
P4 väst säger olycka

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-om-avlidna-mannen-i-uddevalla-tyder-pa-en-olycka
Citera
2026-08-18, 10:53
Medlem
Om det handlar om fallolycka som jag tror det mycket väl kan göra utifrån hur den där cykelvägen går alldeles för nära stupet så skulle man ju faktiskt kunna göra ett digitalt system som via närvarosensor och ir skulle kunna aktiveras när man passerar inom ett visst område som är för nära stupet, där risken för fara ökar.
Detta skulle kunna drivas via solceller och batteri, samt dra bara ström när det aktiveras.
I det skulle man kunna koppla in blinkande ljus, samt röstmeddelande om man passerar det farliga område.
Man skulle också kunna ha loggfiler över hur ofta det går igång, så man skulle kunna använda det som beslutsunderlag till om man faktiskt skulle behöva sätta upp ett staket.
Systemet skulle också gå att montera på andra platser där man vill få fram data över om det ev skulle behövas andra skyddsåtgärder eller staket.
En vanlig elektriker skulle princip kunna fixa detta av det som redan finns.
Citera
2026-08-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om det handlar om fallolycka som jag tror det mycket väl kan göra utifrån hur den där cykelvägen går alldeles för nära stupet så skulle man ju faktiskt kunna göra ett digitalt system som via närvarosensor och ir skulle kunna aktiveras när man passerar inom ett visst område som är för nära stupet, där risken för fara ökar.
Detta skulle kunna drivas via solceller och batteri, samt dra bara ström när det aktiveras.
I det skulle man kunna koppla in blinkande ljus, samt röstmeddelande om man passerar det farliga område.
Man skulle också kunna ha loggfiler över hur ofta det går igång, så man skulle kunna använda det som beslutsunderlag till om man faktiskt skulle behöva sätta upp ett staket.
Systemet skulle också gå att montera på andra platser där man vill få fram data över om det ev skulle behövas andra skyddsåtgärder eller staket.
En vanlig elektriker skulle princip kunna fixa detta av det som redan finns.
Finns det inte något räcke, som kan förhindra att någon faller ner?
Citera
2026-08-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det finns räcke åtminstone delar av sträckan. Va länge sen jag gick där, men har gått där massvis av gånger när jag gick på högstadiet. Och det är inte så att man ramlar ned bara för att man råkar ta ett snedsteg. Går man där upplever man inte att det är särskilt smalt eller farligt🤷
Citera
2026-08-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABN
Det finns räcke åtminstone delar av sträckan. Va länge sen jag gick där, men har gått där massvis av gånger när jag gick på högstadiet. Och det är inte så att man ramlar ned bara för att man råkar ta ett snedsteg. Går man där upplever man inte att det är särskilt smalt eller farligt🤷
Tack för snabbt och korrekt svar.
Citera
2026-08-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Fanns en bra bild innan i expressen som jag tyvärr inte hittar nu, men där visade det på att det mycket väl kunde handla om ett fall på någon meter motsvarande ett fall från andra eller tredje våning som är fullt tillräcklig för att man ska kunna slå ihjäl sig.
Risken är ju självklart också om man inte följer själva gångbanan utan traskar runt där man inte borde, är det mörkt så är det ju ytterligare en risk till att inte riktigt se vart man går.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-08-18 kl. 16:03.
Citera
2026-08-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Fanns en bra bild innan i expressen som jag tyvärr inte hittar nu, men där visade det på att det mycket väl kunde handla om ett fall på någon meter motsvarande ett fall från andra eller tredje våning som är fullt tillräcklig för att man ska kunna slå ihjäl sig.
Risken är ju självklart också om man inte följer själva gångbanan utan traskar runt där man inte borde, är det mörkt så är det ju ytterligare en risk till att inte riktigt se vart man går.
Jag sa inget om höjden. Det är högt, men jag har gått där säkert 100 gånger och det är inte så att man råkar ramla ned om man inte är helt väck. Vägen har funnits i typ 100 år och räknar man varje gång någon har gått där så är det säkert miljontals sträckor och det finns inga andra dokumenterade fallolyckor ifrån berget. Så även om det är högt tycker jag att det är en överdrift att kalla sträckan farlig 🤷
Citera
2026-08-18, 16:20
Avstängd
tomyhockeys avatar
Bild på platsen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svart-skadad-kostymkladd-man-hittad-vid-sjukhuset-i-uddevalla
Citera
2026-08-18, 16:30
Medlem
DennisOlofs avatar
@ABN instämmer. Det är alltid trist när folk avlider från vad jag anser är onödiga olyckor eller pga klantighet eller fylla.

Det jag reagerade på när jag såg bilden som postades lång tidigare i tråden vad höjden, det blir trots allt ett ganska stort fall plus att det var gångväg på ovansidan inte så långt från kanten. Varför har man inte installerat stängsel-staket just där sedan tidigare ?

Det kostar lite att installera stängsel-staket som är så gott som underhållsfritt och håller i säkert 50år eller mer. Jag anser att det blir viktigare ju mer centralt man befinner sig i städer samt hur mycket folk som rör sig på eller nära platsen. Det är alltid bra med lite extra enklare typ av skydd och investeringen är ganska låg.

Just olyckor från fall är så onödiga och tråkiga för det slutar ofta illa, bara för att man saknar något litet fjuttigt extra skydd på platsen.
Citera
2026-08-18, 16:32
Avstängd
tomyhockeys avatar
Vet inte polisen hur en kostym ser ut?

Varför lämnades uppgiften om kostym ut offentligt om den inte var verifierad?

Polisen ändrar

Polisen ändrade brottsrubriceringen under utredningens gång – från grovt vållande till kroppsskada till grov misshandel.

Mycket frågetecken om kostymannen det kanske var en kvinna

Är detta vanligt i polisens arbete ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in