2026-08-17, 19:59
Medlem
Viethatts avatar
Vi har Kristdemokraterna i riksdagen, ett parti som historiskt bygger på kristna värderingar. Men varför har det aldrig vuxit fram något motsvarande större parti baserat på islam?

Tänk om Islamdemokraterna bildades och lyckades komma över 4-procentsspärren. Hur skulle ett sådant parti se ut i praktiken?

Och om partiet på sikt fick 20 procent då vilka frågor skulle de driva? Familjepolitik, alkohol, religiösa friskolor, halal, moskéer, utrikespolitik och religionsbidrag? Men skulle ett sådant parti även vilja förändra mer grundläggande svenska saker, exempelvis flaggan, språket eller svenskans ställning? Skulle Sverige representeras som ett islamiskt land om partiet har över 50% röster?

Jag menar alltså ett demokratiskt parti som ställer upp i svenska val och arbetar genom riksdagen, inte någon organisation som försöker införa saker med våld.

Skulle ett Islamdemokraterna kunna komma in i riksdagen?
Citera
2026-08-17, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Vi har Kristdemokraterna i riksdagen, ett parti som historiskt bygger på kristna värderingar. Men varför har det aldrig vuxit fram något motsvarande större parti baserat på islam?

Tänk om Islamdemokraterna bildades och lyckades komma över 4-procentsspärren. Hur skulle ett sådant parti se ut i praktiken?

Och om partiet på sikt fick 20 procent då vilka frågor skulle de driva? Familjepolitik, alkohol, religiösa friskolor, halal, moskéer, utrikespolitik och religionsbidrag? Men skulle ett sådant parti även vilja förändra mer grundläggande svenska saker, exempelvis flaggan, språket eller svenskans ställning? Skulle Sverige representeras som ett islamiskt land om partiet har över 50% röster?

Jag menar alltså ett demokratiskt parti som ställer upp i svenska val och arbetar genom riksdagen, inte någon organisation som försöker införa saker med våld.

Skulle ett Islamdemokraterna kunna komma in i riksdagen?

Vi har redan vänsterpartiet, vi behöver inte fler. Vi är i Sverige, inte mellanöstern.
Citera
2026-08-17, 20:07
Medlem
Har du inte hört talas om Nyans och Mikail Yüksel? Är du seriöst intresserad förvånar det om så inte är fallet.

Här har du en länk till Studio 3:
MIKAIL YÜKSEL VS 20 SVERIGEDEMOKRATER

Tycker han hade en hel del vettigt att säga.
Citera
2026-08-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Har du inte hört talas om Nyans och Mikail Yüksel?
Tycker han hade en hel del vettigt att säga.
Han förespråkar ju bara Hamas, tycker du att han är vettig så måste du vara en korkad vänstermupp.
Citera
2026-08-17, 20:11
Medlem
Lagerkommandants avatar
Islamism kan aldrig vara demokratiskt.
Citera
2026-08-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Han förespråkar ju bara Hamas, tycker du att han är vettig så måste du vara en korkad vänstermupp.

Jag vet inte vad du sett med honom, jag har bara sett Studio 3:s avsnitt. Kan inte påminna mig om att det var något prat om Hamas. Som sagt tycker jag att han hade en hel del vettiga poänger.

Bland annat det här med att svenska medborgare borde kunna dömas till längre fängelsestraff än de utan medborgarskap. Lite märkligt eftersom jag normalt sett inte är för hårdare straff.
Citera
2026-08-17, 20:18
Medlem
J.Doessons avatar
Finns ju nyans..
Citera
2026-08-17, 22:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Som att kissa på sig för att hålla värmen att tro invällare skall bli röstboskap. Nyans 31 procent i Rosengård 2022, på bekostnad av S.
Citera
2026-08-18, 08:30
Medlem
Nyans.
Senast redigerad av tedshiro 2026-08-18 kl. 08:33.
Citera
2026-08-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Islamism kan aldrig vara demokratiskt.

Ett islamskt parti behöver inte vara islamistiskt, det är en milsvid skillnad i begreppen.
Citera
2026-08-23, 14:05
Medlem
Det partiet du tänker på är inte det Vänsterpartiet?
Citera
2026-08-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ett islamskt parti behöver inte vara islamistiskt, det är en milsvid skillnad i begreppen.

Möjligen är det en teoretisk skillnad mellan islamskt och islamistiskt, men mina 55+ år på jorden säger mig att i praktiken så är de samma sak. Det enda som kan tänkas hända är att islamismen inte visar sig från början, men jag vågar lova att den snart kommer fram, bara partiet får nog med röster.

------------------

Minns du när några muslimer knutna till Al-Qaida (eller liknande organisation) sprängde bomber i Londons tunnelbana och på några bussar? Strax efter de dåden råkade jag se en intervju, på en av Englands största TV-kanaler, med en ledande imam från någon av UKs största muslimska organisationer. Under intervjun kom bombdåden upp, och journalisten frågade om det, enligt islam, är rätt att mörda oskyldiga. Svaret han fick från imamen (dvs en person som är skolad i islam och dess ideologi, motsvarar ungefär präst inom kristendomen) lär jag inte glömma:

Citat:
"De döda är inte oskyldiga, de är alla skyldiga till brottet att inte vara muslimer!"

Där har du det officiella svaret huruvida det är rätt eller inte, enligt islam, att mörda oskyldiga, från en person som vet vad han pratar om... Jag ser ingen anledning att tro att en sådan idé inte skulle ge avtryck inom politiken, varvid ett islamskt parti skulle så småningom börja kräva diverse eftergifter av alla icke-muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in