2026-08-18, 07:36
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Du är inte ungdom när du är 30, du slutar vara ungdom efter 25.

Nu är jag inte ungdom längre utan gubbe på 47 men ser jag till brorsans barn som är just ungdomar så verkar det som om dom och deras bekanta helt enkelt inte är intresserade av alkohol och socialt umgänge öga mot öga utan merparten av umgänge sker via chatappar och olika sociala media.

Man skall också ha med sig att det är dyrt som satan att gå på krogen och vilken 18 åring som fortfarande går i skolan och bor hemma har råd att gå på krogen och betala 70-100 kronor ölen.

Jag har fast jobb och hyffsad ekonomi och bor i ett 2-income household då frugan också jobbar men inte fan vill jag gå på krogen och spendera 700-1000 kronor på öl varje helg även om jag har råd och tänk då ungdomar som inte har råd.
Citera
2026-08-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Var får du detta ifrån? Mängder av ynglingar ute och springer.

Inte på krogen
Citera
2026-08-18, 08:00
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Med de priserna som är nuförtiden på krogen, så är det väl föga förvånande att ungdomar inte går dit

Men här får man väl vara lite påhittig, t.ex. ett 12-pack med souvenir-flaskor på bolaget (Absolut) kostar 273. Hur man gör för att komma undan invasiva arter har jag däremot inget bra svar på.
Citera
2026-08-18, 08:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Du är inte ungdom när du är 30, du slutar vara ungdom efter 25.

Nu är jag inte ungdom längre utan gubbe på 47 men ser jag till brorsans barn som är just ungdomar så verkar det som om dom och deras bekanta helt enkelt inte är intresserade av alkohol och socialt umgänge öga mot öga utan merparten av umgänge sker via chatappar och olika sociala media.

Man skall också ha med sig att det är dyrt som satan att gå på krogen och vilken 18 åring som fortfarande går i skolan och bor hemma har råd att gå på krogen och betala 70-100 kronor ölen.

Jag har fast jobb och hyffsad ekonomi och bor i ett 2-income household då frugan också jobbar men inte fan vill jag gå på krogen och spendera 700-1000 kronor på öl varje helg även om jag har råd och tänk då ungdomar som inte har råd.

För att inte tala om att gå på restaurang, sätta sig till bords och äta middag och dricka vin och sprit. Vilka ungdomar har råd med det? Förrätt, varmrätt, dessert, vin till maten och kaffe och konjak....

Här en ungefärlig uppskattning:

Förrätt 200–350 kr
Varmrätt 400–700 kr
Dessert 150–250 kr
Vin till maten, 2 glas 300–500 kr
Kaffe 40–60 kr
Konjak, 4 cl 150–300 kr
Totalt 1 250–2 160 kr
Senast redigerad av Comitium 2026-08-18 kl. 08:18.
Citera
2026-08-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men här får man väl vara lite påhittig, t.ex. ett 12-pack med souvenir-flaskor på bolaget (Absolut) kostar 273. Hur man gör för att komma undan invasiva arter har jag däremot inget bra svar på.

Du menar ha med sig eget? Jo det är ju en ide, men är det inte bara bättre att ha en hemmafest då?
Vad jag konstaterat, där en del säga att ungdomar, så är min uppfattning att det är en sanning med modifikation.
Förr var det väl nära på 100% som festade varje helg, men nu är det väl kanske nere på typ hälften, plus att det idag finns långt många fler vattenhål, vilket också gör att kunderna dela upp sig ännu mer.
Här som jag bor finns det i varjefall en hel del sunkpubar med tämligen mycket yngre.
Så sent som igår så läste jag en artikel om ett bostadsområde som klagade på ett de inte kunde sov pga festande yngre, alltså precis som man ofta hörde förr.
Nästa nu blir ju givetvis att grannarna kommer gnälla på hyresvärdarna också försöker de ev. strama upp det hela, kanske därför de är mindre på krogen och vill man verkligen att det ska vara livat på krogarna i stan?
Senast redigerad av Kammadaj 2026-08-18 kl. 08:21.
Citera
2026-08-18, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Är det muslim-SVT du har som källa? Kan du inte gå utomhus istället? Vi har fler uteställen nu än för 20 år sedan.

Jag bor i en av sveriges större städer.
Här finns ingen renodlad nattklubb kvar.
Ett riktigt sunkit ställe och ett påminner om nattklubb betydligt senare på kvällen.
När jag vara yngre fanns iaf 6 st välbesökta renodlade nattklubbar där det raggades och hånglades friskt.
Nådastötet var Corona men trenden va tydlig även innan dess.

Blatten dödade nattklubbarna.
Dom tvingade sig in i dom flesta nattklubbar med våld och hot om våld. Skulle ha procent av omsättningen och gärna kontroll av hela garderoben.
Dom som vägrade fick sina skallar inslagna eller krogen beskjuten. Ingen miljö laglydigt normalt folk vill driva verksamhet i.
Svartingar på krogen skrämde även iväg kvinnorna såväl som männen. Det var återkommande våldtäkter på toaletterna och frekvent gruppmisshandel av män som gick hem från klubben på natten om blatten inte fått den respekt av han ville tvinga till sig.

Stockhoms klubbar behöver ju tex välja musik som INTE gör nattklubben populär bland svartingar.
Men massvis med problem lär finnas där gällande infiltration oavsett.
Citera
2026-08-18, 08:27
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
För att inte tala om att gå på restaurang, sätta sig till bords och äta middag och dricka vin och sprit. Vilka ungdomar har råd med det? Förrätt, varmrätt, dessert, vin till maten och kaffe och konjak....

Här en ungefärlig uppskattning:

Förrätt 200–350 kr
Varmrätt 400–700 kr
Dessert 150–250 kr
Vin till maten, 2 glas 300–500 kr
Kaffe 40–60 kr
Konjak, 4 cl 150–300 kr
Totalt 1 250–2 160 kr

Ja om man skall kombinera supandet med att gå ut och käka så skenar priset genast iväg något markant.
Citera
2026-08-18, 08:27
Medlem
Hygrotorks avatar
Varför gå ut när man kan dricka hemma?
Citera
2026-08-18, 08:37
Medlem
Man är för tusan inte ungdom upp till 30 år, max 25år. Och det är säkert för det är farligt att gå på krogen nu för tiden.
Citera
2026-08-18, 08:40
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Ja om man skall kombinera supandet med att gå ut och käka så skenar priset genast iväg något markant.

INGA ungdomar har råd med sådant där. (Utom med pappas pengar, läs Östermalm, Djursholm).
Citera
2026-08-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Man är för tusan inte ungdom upp till 30 år, max 25år. Och det är säkert för det är farligt att gå på krogen nu för tiden.
Skulle bli mycket förvånad om inte krogvåldet gått ner rejält sedan 90-talet. Då var det rejält farligt att gå på krogen, och vakterna var mycket galnare.
Citera
2026-08-18, 08:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Varför gå ut när man kan dricka hemma?

Man kan t.o.m. ta med sig ett helrör i sängen att ha när man vaknar på natten.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in