2026-08-17, 22:28
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Mat äter jag hemma. Vill jag dansa finns det logdans, entré en tia och brännvinet kostar mig en femma. Men på krogen är det aftondans med gravlax, en oxfilé för två och priset innan groggen 301 och 53.
Citera
2026-08-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
.... Man kan feltolka allt om man vill. De är ute precis på samma utsräckning som förr.

Det är dom inte.
Detta kan du bara googla på eller fråga chat gpt eller vad du vill. Finns hur mkt artiklar eller data som helst om detta. Ungdomar 15-20 år sedan var betydligt mer ute än dagens, och drack betydligt mer alkohol generellt.
Citera
2026-08-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Vad får du detta ifrån? Dessvärre är alla krogar översvämmade av ungdomar mellan 20 och 30 och de är 99 procent av klientelet på småtimmarna, men då har väl du gått hem. Om du öht gått ut.

Till att börja med märks väldigt tydligt utan att ens börja googla på det.
Men det finns det mycket artiklar om det, eller så kan du fråga chat gpt
"dricker ungdomar idag jämfört mot för 20 år sedan?" t.ex.
så får du lite intressant data där också.

Att dagens ungdomar "festar" mycket mindre än ungdomarna för 20 år sedan råder det inga tvivel om.
Citera
2026-08-17, 22:36
Medlem
Citat:
.... Man kan feltolka allt om man vill. De är ute precis på samma utsräckning som förr.

Nope, ungdomarna dricker mycket mindre och går ut mindre nuförtiden.

Finns många artiklar, vi kan ta en

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskaren-darfor-gar-farre-unga-pa-nattklubb

"Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer har inte kvar nattklubbar mer."

"Mina föräldrar pratar om att de hade jättemånga ställen att gå på, medans vi inte har någonstans att gå. Det är jättesynd, säger tjugoåriga Selma Alm i Karlskrona."
Citera
2026-08-17, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Det är dom inte.
Detta kan du bara googla på eller fråga chat gpt eller vad du vill. Finns hur mkt artiklar eller data som helst om detta. Ungdomar 15-20 år sedan var betydligt mer ute än dagens, och drack betydligt mer alkohol generellt.

Eller så kan man, gå ut?
Citera
2026-08-17, 22:39
Medlem
GastonLeMans avatar
Priserna på krogen skrämmer nog dom flesta.
Man ska inte köpa stället, bara dricka lite.
Citera
2026-08-17, 22:40
Avslutad
Citat:
Nope, ungdomarna dricker mycket mindre och går ut mindre nuförtiden.

Finns många artiklar, vi kan ta en

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskaren-darfor-gar-farre-unga-pa-nattklubb

"Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer har inte kvar nattklubbar mer."

"Mina föräldrar pratar om att de hade jättemånga ställen att gå på, medans vi inte har någonstans att gå. Det är jättesynd, säger tjugoåriga Selma Alm i Karlskrona."

Är det muslim-SVT du har som källa? Kan du inte gå utomhus istället? Vi har fler uteställen nu än för 20 år sedan.
Citera
2026-08-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Skulle väl säga att folk lever mer hälsosamt nuförtiden. Träning är en livsstil och många vill inte förstöra sina resultat och det är ju inte så kul att gå ut nykter. Själv är jag periodare, nu ska jag inte festa på en månad och bara fokusera på välmående och hälsa.

Att ta testo, käka kvarg och deffa på wegovy till sommaren är inte att vara hälsosam.
Citera
2026-08-17, 23:39
Medlem
Citat:
Nej, det är de inte. Det har rapporterats mycket i media om att ungdomar inte går ut i samma utsträckning. Samtidigt har det också rapporterats om "nattklubbsdöden".
Citera
2026-08-17, 23:41
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Att ta testo, käka kvarg och deffa på wegovy till sommaren är inte att vara hälsosam.
Trådens frågeställning är inte vad du anser är hälsosamt eller inte. Jag har skrivit min teori och står fast vid den.

Människor bryr sig mer idag om sin hälsa än vad dem gjorde förr. Att supa varje helg är inte längre meningen med livet. Dagens unga är vältränade och håller strikta dieter. Man är mer informerad om vad som är skadligt, folk levde mer dekadenta liv förr.
Citera
2026-08-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ungdomar idag går betydligt mindre på krogen för att träffa tjejer/killar jämfört mot för 10-20 år sedan.
Hur kommer det sig enligt dig som är mellan 18-30?
Varför vill du inte gå ut?
Varför slutade du gå ut?
Varför har vi haft den här utvecklingen av kraftigt minskande uteliv mellan åren 2010-2020 (med Corona som dödsstöt) och där det inte återhämtat sig?

Det är mycket lättare att roa sig hemma idag än förr i tiden. När folk satt där ensamma i sina lägenheter med en vinylspelare, en klockradio, några böcker och en sladdtelefon ville man inget hellre än att dra ut på krogen istället.

Idag kan du sitta och streama filmer och serier konstant hemma, du kan lyssna på all världens musik hemma, du kan spela tidskrävande datorspel, skapa sociala kontakter - inkl knullkontakter och kärleksrelationer - hemifrån.

Sen är kroglivet inte detsamma som förr. Rökförbudet 2005 var en ordentlig nådastöt. Bara en sån sak som att bomma en cigg eller att erbjuda eld var en otroligt enkel icebreaker även för folk som var lite blyga och undvek dansgolvet. Lägg därtill ett generellt mindre familjärt klimat i krogsvängen varvat med ghettofiering och en metoo-skadad generation som inte vågar tafsa på varandra ens på fyllan.
Citera
2026-08-17, 23:48
Medlem
35 men har väl varit på krogen fåtal gånger.

Det var prime när jag gick i HS när jag kollar tillbaka och ångrar alla chanser jag missade.

Orsaker är ångest, bekvämlighet, datorn. Så.

Som update jag har lägenhet och jobb, inget förhållande, aldrig haft, okysst, oknullad.

Yngre nu har inget val, min skitstad hade 3 nattklubbar back in the day, nu 0.

Tror de trycker i nån lgh och drogar som "fester". Eller fulsprit. De få yngre jag känner har jag sett på stan uppenbart höga på något om de inte jobbar då. Så jobba eller droga är det nya.
Senast redigerad av unitrequired-001 2026-08-17 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in