2026-08-18, 01:54
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Hade man inte rent krasst kunnat göra en rekonstruktion av händelsen med en likadan snipa och fartyget? För att se om den gör utslag på radarn och få inblick i hur mycket man ser från var lots och kapten påstod sig stå på fartyget. Kanske inte hade kunnat bevisa något men vore ändå intressant.

Lotsarna simulerar i Sjöbefälsskolans avancerade simulatoranläggning:

https://www.sjofartsverket.se/sv/framtidens-sjofart/simulatorcentrum/
Simulatorcentrum
Jag antar att det redan har simulerats ad hoc...
Citera
2026-08-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Jag antar att lotsen skötte autopiloten utan mellanhänder. Jag antar vidare att det är praxis.

Att lotsen delger kaptenen ny önskad kurs, som i sin tur ropar till autopilotoperatören vad han har hört, som i sin tur vrider på ratten, verkar helt idiotiskt.
Ja, det är mycket riktigt praxis. Men det fråntar generellt sett inte befälhavaren från hans ansvar (mer än en vanlig rorsman). För att detta skall ske måste något mer extremt ha skett som att lotsen gav befälhavaren tummen upp att lämna bryggan eller liknande.

Vissa menar också att åklagaren kan ha fått lotsens ansvar om bakfoten, men det skulle förvåna mig med tanke på det stöd från Kustbevakningen och Polisen som åklagaren har.

Återstår som sagt att se vad som faktiskt hände.
Citera
2026-08-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ubåtsbasen är förvisso nästan osynlig i Apple Maps, men den har nämnts flera gånger i tråden. Ett meddelande tolkade jag som att skribenten kanske hade varit vid basen i en ubåt.

PS
I Apple Maps syns nästan inte örlogsbasen, men både Misje Verde och ett fartyg som inte ser ut att vara en fiskebåt syns tydligt vid förlisningsplatsen:

https://maps.apple.com/frame?map=satellite&center=57.935824%2C11.689309&s pan=0.014638%2C0.044208
Det är inte fråga om någon ubåtsbas där.

Dessutom, synnerligen dumt att sprida info om vårt marina försvar på nätet i dessa tider!
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-18 kl. 02:10.
Citera
2026-08-18, 02:11
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Sjösäkerhetsrådet har tagit fram 10 sjövettsregler för att öka din säkerhet och trivsel ute på sjön. Här är dem:

Se till att alla ombord har flytväst och att den används.
...
Alkohol och båtliv hör inte ihop.
...
Var försiktig med farten.

Reglerna synes inte ha förhindrat den aktuella förlisningen.

PS
Vad är det för ålarens som har hittat på reglerna?

Består Sjösäkerhetsrådet av några kroniskt sjösjuka jaktlöjtnanter och de sista självgoda folkpartisterna?
Citera
2026-08-18, 02:14
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är inte fråga om någon ubåtsbas där.

Visst...

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Dessutom, synnerligen dumt att sprida info om vårt marina försvar på nätet i dessa tider!

Det där bör du ta upp med Kustbevakningen, som avslöjade ubåtsbasen (som inte finns) under förlisningsdagen...
Citera
2026-08-18, 02:25
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mussekanin
Jag undrar en sak. Om vi antar att det var till Lycke småbåtshamn som familjen i snipan var påväg till vilken väg hade dom tagit då från olycksplatsen? Har knappt någon båtvana så jag ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar men passerar man på höger eller vänster sida om Älgön och hur lång tid tar det till Lycke småbåtshamn?

Avstånd:
  • Ost om Älgön och ost om Nordön: 10.1 km
  • Väst om Älgön och väst om Nordön: 12.7 km

Räkna med att Albins 25:a kör i 10.1 km/tim.

Förutom att den västliga rutten är 26% längre, har den ostliga rutten fördelen av att man slipper störiga segelbåtar som har rätt till väg. Dessutom slipper man väja för stora fartyg...

Nackdelen med den ostliga rutten är att man kanske fastnar under bron om det är högvatten, eller fastnar i leran om det är lågvatten.
Citera
2026-08-18, 02:27
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Bra där. Är sjökaptenerna överens om att 10-12 är normalt under rådande( det vi tror var rådande) omständigheter så är frågan besvarad. Jag hade inte riktigt snappat det. Men frågar och svar snurrar ju runt i en ändlös cirkel.

Det beror på vad du tror... Vad tror du rådde?
Citera
2026-08-18, 02:29
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Vet vi vad hans bror har för båt?

Inte vad jag vet. Men det skulle vara intressant att veta. Är det någon som vet?
Citera
2026-08-18, 02:32
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Förvärrar inte detta situationen för Misje Verde? Rederiet hade alltså underlåtit reparationen av radar under flera år, låtit Misje Verde seglat underbemannade, dragit på sig ytterligare säkerhetsanmärkningar, förfalskat loggböcker, pressat sjömännen ombord till myteri, en whistleblower blev kvar på kajen dagen efter de "blåst visslan" och därtill kört över en snipa med en barnfamilj? Har jag fattat det rätt?

Hur är det med det där med bemanningen?

Hade verkligen Misje Verde mindre bemanning än reglerna?

Om inte, talar inget för att bemanningen var mindre än konkurrenternas fartyg.
Citera
2026-08-18, 02:43
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ett familjeföretag där ägaren OCKSÅ är styrelseordförande å VD…

Om sen fartygens besättning i huvudsak är rysk hade nog även jag övervägt en rysk HRansvarig…

Det är vad du ser...

Själv ser jag en rysk spioncentral:

https://misje.no/about-us/
Centralkontoret:
  • Roald Misje
  • Alexander Misje
  • Alina Printseva
  • Alisa Sherman
  • Karina Kirillova
  • Aleksei Belousov
  • Vadim Ryabenkov
  • Anna Kurilenko
  • Anna Lelikova-Kouzmenko
  • Denis Sadonenko
Frågan är om SÄPO har godkänt att Misje Verde seglar i svenska farvatten...

Men det kan ju röra sig om dubbelagenter. Eller trippel...
Citera
2026-08-18, 02:47
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seekeroftruth
Enligt kyrkobesökare (som jag känner) som talat med anhöriga, så såg pappan att mammans och dotterns flytvästar flöt i vattnet.

Pappans upplevelse var att de blivit påkörda i aktern.

En viktig pusselbit.

Vet du något mer, som kan vara viktigt för att förstå hur förlisningen gick till?
Citera
2026-08-18, 04:16
Medlem
Citat:
Avstånd:
  • Ost om Älgön och ost om Nordön: 10.1 km
  • Väst om Älgön och väst om Nordön: 12.7 km

Räkna med att Albins 25:a kör i 10.1 km/tim.

Förutom att den västliga rutten är 26% längre, har den ostliga rutten fördelen av att man slipper störiga segelbåtar som har rätt till väg. Dessutom slipper man väja för stora fartyg...

Nackdelen med den ostliga rutten är att man kanske fastnar under bron om det är högvatten, eller fastnar i leran om det är lågvatten.
Hej. Jag skulle nog i de flesta lägen välja en fyrbelyst led när det är en halvtimme kvar till solnedgång och eventuellt ruskigare väder på gång. Det är dåligt utmärkt och mörkt bakom Älgön.

Ett exempel från andra sidan jorden: Singapore Regatta
För att sätta båttrafik i en större farled i perspektiv så delar jag här en race map från ett årligt (och ibland kontroversiellt) seglingsrace vi har här i på andra sidan jorden i Singapore. Vi racear ut i trafiksepareringen, följer dess huvudriktning (och håller väl styrbord i leden för det mesta). Ibland lämnar vi farleden styrbord, andra år korsar vi farleden och seglar tillbaka.

Och här pratar vi en av världens mest trafikerade farleder, Singapore Strait - det passerar i princip en VLCC eller liknande var 15e minut. Dumdristigt tycker vissa, kanske sant. Har det skett olyckor? Nej. Alla fartyg har god utkik, ser till att inte hindra större fartyg. Och upphinnande fartyg har god utkik och visar hänsyn - vi brukar ha VHFn tillgänglig för att förklara avsikt.

https://drive.google.com/file/d/1cWydM3KTx1bZVtmUh4GhtJXl5mF125L5/view?usp=sharing

Vi har också ett annat race, Horsburgh regatta som går ut till fyren Horsburgh ute vid randen av Sydkinesiska Havet.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-18 kl. 04:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in