2026-08-14, 19:07
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Jag har psykosomatrisk påverkan på syn. hörsel. smak och lukt. Tips på vad jag kan göra? Någon annan som upplevt samma sak?

Njä, inte riktigt så. Mer att jag upplevt att verkligheten känts som en dröm och var overklig. Kändes som att jag svävade fram. Stakade mig i talet och tappade tråden mitt i meningar. Fick höra att min hjärna blivit överbelastad, "bandbredden" inte räckte till. Det försvann av sig själv efter ett tag.

Vad är det som händer mer exakt? Ser du saker? Hör du saker? Vad är det med smaker och lukter du upplever?
Citera
2026-08-15, 04:23
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Njä, inte riktigt så. Mer att jag upplevt att verkligheten känts som en dröm och var overklig. Kändes som att jag svävade fram. Stakade mig i talet och tappade tråden mitt i meningar. Fick höra att min hjärna blivit överbelastad, "bandbredden" inte räckte till. Det försvann av sig själv efter ett tag.

Vad är det som händer mer exakt? Ser du saker? Hör du saker? Vad är det med smaker och lukter du upplever?
Sämre hörsel, syn och lukt, samma saker smakar olika ibland och har lukt "upplevelser" ibland. Kommer och går från dag till dag eller snarare stund för stund. Samma saker smakar olika från gång till gång.
Senast redigerad av nonamed 2026-08-15 kl. 04:56.
Citera
2026-08-15, 06:16
Medlem
Citat:
Sämre hörsel, syn och lukt, samma saker smakar olika ibland och har lukt "upplevelser" ibland. Kommer och går från dag till dag eller snarare stund för stund. Samma saker smakar olika från gång till gång.

Du kanske blev gammal, helt plötsligt.
Surt för dig.
Citera
2026-08-15, 07:20
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Du kanske blev gammal, helt plötsligt.
Surt för dig.
Kan det verkligen komma och gå? Inte hört någon säga att det. Missat något isåfall. För symtomen kan faktiskt vara psykosomatriskt.
Citera
2026-08-15, 07:21
Medlem
Citat:
Kan det verkligen komma och gå? Inte hört någon säga att det. Missat något isåfall.

Du kanske har fått en stroke, gammal som du är.

Edit: kan vara stress.
Senast redigerad av Glorzo 2026-08-15 kl. 07:24.
Citera
2026-08-15, 09:51
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Du kanske har fått en stroke, gammal som du är.

Edit: kan vara stress.
Kombination av stress och depression tror jag.
Citera
2026-08-17, 15:10
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Psykos är en mycket specifik sjukdom. Vad har den att göra med psykosomatiska besvär?
Man kan få lukt och smak hallucinationer men det är inte riktigt samma sak som du påbekar.
Citera
2026-08-17, 18:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Man kan få lukt och smak hallucinationer men det är inte riktigt samma sak som du påbekar.

Inte riktigt samma sak? Det är inte alls samma sak. Psykosomatiska besvär innefattar inte något förhöjt sinnestillstånd, vilket är utmärkande för psykos.

Det är som att kalla migrän för "nästan cancer" eftersom man kan ha ont i huvudet vid cancer.
Citera
2026-08-17, 20:38
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Inte riktigt samma sak? Det är inte alls samma sak. Psykosomatiska besvär innefattar inte något förhöjt sinnestillstånd, vilket är utmärkande för psykos.

Det är som att kalla migrän för "nästan cancer" eftersom man kan ha ont i huvudet vid cancer.
Jo psykos är när du tappar verklighetsuppfattningen helt. Kan vara mycket skrämmande. Sådana täcken som kan komma när personen är på väg i en psykos kanske.
Citera
2026-08-17, 23:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo psykos är när du tappar verklighetsuppfattningen helt. Kan vara mycket skrämmande. Sådana täcken som kan komma när personen är på väg i en psykos kanske.

.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
Citat:
.

Vad ville du ha sagt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera