2026-08-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Här finns en förklaring regel 17 varför snipan hade väjningsplikt (också), den förklarar exakt vad det fartyg som blir upphunnet har skyldighet att göra. I detta fall har åklagaren hävdat att Mikael Verde har kommit rakt bakifrån, då gäller den bild längst upp till vänster, dvs snipan har skyldighet att väja åt styrbord.

Overtaking situation (relative bearing of overtaking vessel is 180°) - stand-on vessel is altering course to starboard

https://ecolregs.com/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=5 7&Itemid=390&lang=en

All heder dock till BobbyYsin som var den första här (såvitt jag vet) som nämnde regel 17, man kan väl lugnt säga att han satte spiken i kistan för denna tråden. Nu måste väl ändå alla galningar som hävdat att snipaföraren inte haft ngt ansvar tystna.

Tack Bobby, och vila i frid till de som omkom!

Regel 17 har varit uppe för diskussion i tråden sedan bara någon dag efter olyckan, långt innan lilla knyttet kom in i tråden.

Regel 17 är den sista regeln enligt vilken snipan skulle ha vidtagit åtgärd, reglerna 8 och 9 påkallar dessa åtgärder långt tidigare. Så nej, 17 är inte regeln som avgör den saken.
Men fortsatt är det brottet mot regel 5, lika från båda fartygen, som är rotorsaken till olyckan. Hade bara en av båtarna haft adekvat utkik, hade olyckan inte inträffat.
Citera
2026-08-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Hade farten varit 2 knop högre hade heller inte olyckan skett…

Felet är inte hastigheten utan bristen på uppsikt.
Håller inte med dig, man kör inte fortare på en gågata för att inte köra på folk. Får nog betrakta denna fartygsled som en gågata så här års, mycket fritidsbåtar. Kör man saktare gör man fler iaktagelser och har bättre uppsikt
Citera
2026-08-17, 21:14
Medlem
[quote=Veridictores|95705673]
Regel 17 har varit uppe för diskussion i tråden sedan bara någon dag efter olyckan, långt innan lilla knyttet kom in i tråden.

Regel 17 är den sista regeln enligt vilken snipan skulle ha vidtagit åtgärd, reglerna 8 och 9 påkallar dessa åtgärder långt tidigare. Så nej, 17 är inte regeln som avgör den saken.
Men fortsatt är det brottet mot regel 5, lika från båda fartygen, som är rotorsaken till olyckan. Hade bara en av båtarna haft adekvat utkik, hade olyckan inte inträffat.
[/QUOTE

Givetvis, men regel 17 är den som förklarar tydligast att framförvarande har skyldighet att (väja) vid en upphinnandesituation.

Kanhända den nämnts tidigare,.men ingen annan har påtalat det dom sista 800 sidorna😉
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 21:20.
Citera
2026-08-17, 21:22
Medlem
Citat:
Givetvis, men regel 17 är den som förklarar bildligt exakt hur snipan skulle gå tillväga (väja) vid en upphinnandesituation. Det är som man brukar säga "explain to me like I was a 5 yo😉".

Och eftersom åklagaren sa att fartyget kom rakt bakifrån, 180 grader så är det exemplet längst upp till vänster som gäller

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fecolregs.com%2Findex.php %3Foption%3Dcom_k2%26amp%3Bview%3Ditem%26amp%3Blay out%3Ditem%26amp%3Bid%3D57%26amp%3BItemid%3D390%26 amp%3Blang%3Den

Kanhända den nämnts tidigare,.men ingen annan har påtalat det dom sista 800 sidorna😉

Som sagt, regel 17 har varit uppe för diskussion från så gott som start, men den är tämligen irrelevant.

Den förklarar inte bildligt det du påstår, eftersom bilderna du hänvisar till inte utgör regel 17 enligt COLREGs, det är mer ett utbildningsmaterial på olika alternativ i olika situationer, på hur ett upphunnet fartyg kan vidta åtgärder i sista stund för att undvika kollision.

I detta fallet skulle snipan ha vidtagit de åtgärderna långt tidigare i enlighet med reglerna 8 och 9. Se särskilt regel 8f1!
Citera
2026-08-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som sagt, regel 17 har varit uppe för diskussion från så gott som start, men den är tämligen irrelevant.

Den förklarar inte bildligt det du påstår, eftersom bilderna du hänvisar till inte utgör regel 17 enligt COLREGs, det är mer ett utbildningsmaterial på olika alternativ i olika situationer, på hur ett upphunnet fartyg kan vidta åtgärder i sista stund för att undvika kollision.

I detta fallet skulle snipan ha vidtagit de åtgärderna långt tidigare i enlighet med reglerna 8 och 9. Se särskilt regel 8f1!

Ja, jag hade fel när jag skrev att han måste väja styrbord, han bör givetvis väja på det sätt som förefaller mest naturligt för att undvika kollision. Poängen är att han måste väja då han måste uppfatta att det finns kollissionrisk
Citera
2026-08-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ja, jag hade fel när jag skrev att han måste väja styrbord, han bör givetvis väja på det sätt som förefaller mest naturligt för att undvika kollision. Poängen är att han måste väja då det finns kollisionsrisk

Det är därför regel 17 blir övertydlig i det här fallet.

Men givetvis har du rätt i alla dom tidigare reglerna
Citera
2026-08-17, 21:30
Medlem
Citat:

Givetvis, men regel 17 är den som förklarar tydligast att framförvarande har skyldighet att (väja) vid en upphinnandesituation.

Alltså, det här är så galet uttryckt så man häpnar.

Vad regel 17 i första hand säger är raka motsatsen! Fartyget som upphinns ska hålla kurs och fart! Därtill säger regel 17 att fartyget som är skyldigt att hålla kurs och fart, när det hamnar i en situation där det inte längre kan hålla kurs och fart utan att en kollision inträffar, måste vidta åtgärd för att undvika kollision.

När det fartyget då till sist bryter sin skyldighet att hålla kurs och fart och vidtar åtgärd för att undvika kollision, kan de bara be och böna att fartyget som är skyldigt att hålla undan, inte plötsligt samtidigt gör en undanmanöver åt samma håll.

Observera också regel 17d Denna regel fritar inte det fartyg som ska hålla undan från den skyldigheten.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-17 kl. 21:36.
Citera
2026-08-17, 21:32
Medlem
Citat:
Givetvis, men regel 17 är den som förklarar bildligt exakt hur snipan skulle gå tillväga (väja) vid en upphinnandesituation. Det är som man brukar säga "explain to me like I was a 5 yo😉".

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fecolregs.com%2Findex.php %3Foption%3Dcom_k2%26amp%3Bview%3Ditem%26amp%3Blay out%3Ditem%26amp%3Bid%3D57%26amp%3BItemid%3D390%26 amp%3Blang%3Den

Regel 17 har nämnts och diskuterats i kombination med bredd på farled, om plats funnits, osv.
Men håller med ”Veri”. Det den avser är ju vad som ska ske när man kommit så långt som till dit.
Det finns flertalet andra regler innan dess och det är ju också i huvudsak dem som är föremål för det hela. Varför det ens gick så långt.
Att man säkert kommer peka på 17 som sista utväg, tja. Det lär man göra. Det är ju det enklaste i allt detta.
Men den är ju inte avgörande för situationen som uppstått långt dessförinnan och varför situationen öht uppstått.

Något som blir intressant, utan att lägga någon egen värdering i det nu, är vad förklaringen bakom radarn kommer att vara.
De har ju synts där. Vilken går under utkik.
Men man har inte tagit det i beaktande, eller också har man inte tittat på radarn.
Eller vad som. Vi kan bara gissa.
Men det blir intressant att höra förklaringen bakom det. Det är väl sannolikt en en de tyngre sakerna åklagaren lär peka på.
Citera
2026-08-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ja, jag hade fel när jag skrev att han måste väja styrbord, han bör givetvis väja på det sätt som förefaller mest naturligt för att undvika kollision. Poängen är att han måste väja då han måste uppfatta att det finns kollissionrisk

Ja, här enligt regel 8f1 !

Som jag har påpekat flera gånger tidigare i tråden.

Tydligare än så här kan det inte bli

Citat:
Ett fartyg som enligt dessa regler är skyldigt att inte hindra ett annat
fartygs passage eller säkra passage ska, när rådande omständigheter
så kräver, i god tid vidta åtgärd så att det andra fartyget får tillräckligt med fritt vatten för säker passage.

Och här var det för övrigt jag som berättade om regel 17 för lilla knyttet redan den 6e augusti
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-17 kl. 21:53.
Citera
2026-08-17, 22:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Här finns en förklaring regel 17 varför snipan hade väjningsplikt (också), den förklarar vad det fartyg som blir upphunnet har skyldighet att göra - dvs väja

https://ecolregs.com/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=5 7&Itemid=390&lang=en

All heder dock till BobbyYsin som var den första här (såvitt jag vet) som nämnde regel 17, man kan väl lugnt säga att han satte spiken i kistan för denna tråden. Nu måste väl ändå alla galningar som hävdat att snipaföraren inte haft ngt ansvar tystna.

Tack Bobby, och vila i frid till de som omkom!
Jag vet inte om du faktiskt läste regel 17, men jag har fetat några delar åt dig nedan.
- (a)(i) säger dig att snipan i detta fall INTE skall väja, utan hålla kurs och fart. Han skall alltså ligga kvar där han är i farleden. Endast när kollision är nära förestående skall han vidta åtgärder, vilket inte är lätt i 6 kn fart.
- (d) säger att inget av ovanstående fråntar lastfartyget dess väjningsplikt.

Citat:
Rule 17 (Action by stand-on vessel)
(a)

(i) Where one of two vessels is to keep out of the way the other shall keep her course and speed.

(ii) The latter vessel may, however, take action to avoid collision by her manoeuvre alone, as soon as it becomes apparent to her that the vessel required to keep out of the way is not taking appropriate action in compliance with these Rules.

(b) When, from any cause, the vessel required to keep her course and speed finds herself so close that collision cannot be avoided by the action of the give-way vessel alone, she shall take such action as will best aid to avoid collision.

(c) A power-driven vessel which takes action in a crossing situation in accordance with subparagraph (a)(ii) of this Rule to avoid collision with another power-driven vessel shall, if the circumstances at the case admit, not alter course to port for a vessel on her own port side.

(d) This Rule does not relieve the give-way vessel of her obligation to keep out of the way.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 22:08.
Citera
2026-08-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte om du faktiskt läste regel 17, men jag har fetat några delar åt dig nedan.
- (a)(i) säger dig att snipan i detta fall INTE skall väja, utan hålla kurs och fart. Han skall alltså ligga kvar där han är i farleden. Endast när kollision är nära förestående skall han vidta åtgärder, vilket inte är lätt i 6 kn fart.

Du missade att feta (b). B va hela poängen med regel 17 i denna situation, herregud
Citera
2026-08-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Du måste på allvar vara helt tappad om du fetar inledningen på regeln och inte den regel som rör "risk för kollision". Det är ju givetvis den delen som rör fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in