Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
För min del är det inte ett dugg manligt med aggressivitet. Inte kvinnligt heller för den delen. Mänskligt, javisst. Men det sexigaste är ju att ha god kontroll på sin aggressivitet.
Aggression styrs till stor del av testosteron, manligt könshormon. Det är alltså väldigt manligt. Jag håller dock med om att självkontroll är bra och önskvärt i många fall.
Citat:
Vet du. Om Stina blev våldtagen av Arne från fiende-gänget. Och försvarad av Pelle från fiende-gänget. Så gängade hon sig förmodligen med just Pelle. Och höll sig långt borta från Arne. Så ja: hon valde en fiende till sin by. Men hon valde honom för att han försvarade henne, mot den som våldtog henne. Jag är rätt jädra övertygad om att det var så det såg ut.
Det som hände var nog oftast att både Arne och Pelle hade varsin erövrad kvinna som de våldtog och gjorde till sina fruar. Att någon skulle "försvara" en kvinna från en annan krigare ur samma stam, som tagit henne som krigsbyte, lär ju inte ha förekommit särskilt ofta.
Kom ihåg att våldtäkt fram tills ganska nyligen inte ansågs kunna förekomma inom äktenskapet. Den allmänna uppfattningen har genom historien varit att en man har en självklar rätt att fritt "använda" sin kvinna när han vill, med undantag för att vissa sexuella aktiviteter var förbjudna och att det inom vissa kulturer fanns och finns vissa regler kring menstruation och sånt.
För kvinnor har det nästan alltid bara funnits alternativet att "gilla läget" och att på olika sätt manipulera fram önskade resultat med sex, känslor och intriger, eftersom män är så mycket fysiskt starkare.