2026-08-17, 20:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Vilken region skulle de ta över då (för att utropa ett kalifat)

Låt mig gissa: alla moderatväljare i Stockholm röstar för att ett framtida Stockholm där hinduiska nationalister utropar en separat stat? Tidö vill ju utöka den indiska arbetskraftsinvandringen? Och de förstår inte konsekvenserna?

Hur många av de här muslimerna som kommer in är djupt religiösa och vill utropa ett kalifat ala Hizb-ut-Tahrir? Hur många av de skulle kunna enas? Det är bara att titta på småpartier som Nyans så förstår du att även fast elementen finns (och de måste kvävas) är det lite väl paranoia (men det är ju bara kolla på trådar som "Hur många kommuner kommer ha islamister i fullmäktige", "Islamdemokraterna" etc)
Tja ca 50 % av SFI-studerande vill ju ha sharialagar och förbjuda homosexualitet så där har du kanske en fingervisning men du kan ju alltid säga att du inte spg det komma…
Citera
2026-08-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tja ca 50 % av SFI-studerande vill ju ha sharialagar och förbjuda homosexualitet så där har du kanske en fingervisning men du kan ju alltid säga att du inte spg det komma…

Skitsnack! Jag har röstat på SD tidigare (bara du kollar lååångt bak i min posthistorik, typ vid riksdagsvalet 2010) så kom inte och påstå att "jag inte såg det komma".

Jag känner till att det finns SFI-studerande som anser att "homosexualitet är sjukt" (hur stor svarsfrekvens var det? Jättehög? eller ganska låg?) Vilken undersökning visade på att lika många ville ha sharia-lagar? Googlade men hittade inget så hjälp mig...

Även om de skulle försöka få till en regional omröstning, tror du att de skulle kunna köra över etniska svenskar och andra europeer som bor här? Än så länge är etniska svenskar i majoritet (särskilt i Norrland)

Att norrlänningar vill ha ett kalifat är däremot den dummaste kommentaren jag hört idag (och det kommer att dröja. Inte förrän vi får ett kalifat i typ Rinkeby eller Rosengård)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-17 kl. 20:54.
Citera
2026-08-17, 20:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Skitsnack! Jag har röstat på SD tidigare så kom inte och påstå att "jag inte såg det komma".

Jag känner till att det finns SFI-studerande som anser att "homosexualitet är sjukt" (hur stor svarsfrekvens var det? Jättehög? eller ganska låg?) Vilken undersökning visade på att lika många ville ha sharia-lagar? Googlade men hittade inget så hjälp mig...

Även om de skulle försöka få till en regional omröstning, tror du att de skulle kunna köra över etniska svenskar och andra europeer som bor här? Än så länge är etniska svenskar i majoritet

Att norrlänningar vill ha ett kalifat är däremot den dummaste kommentaren jag hört idag (och det kommer att dröja. Inte förrän vi får ett kalifat i typ Rinkeby eller Rosengård)
Men snälla vakna. De röstar rött och förstår inte konsekvenserna. Vi har redan sharia: från 2011 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sharialagen-galler-i-svensk-domstol

Och från 2025 finns det en shariadomstol: https://www.svd.se/a/bOj4Vq/shariadomstol-ska-avtalsfriheten-galla-alla-utom-muslimer-skriver-jurist

Jag är också ganska säker att uppdrag granskning hade ett program om shariapolis i förtorterna för mer än 20 år sedan.

Hade vi inte haft en massa dårar som röstat på V, MP och C (och Reinfeldt) hade vi inte haft de problemen vi har. Så antingen fullkomligt älskar t ex norrlänningar sharia och islamism eller så fattar de inte vad de röstar på och dess konsekvenser.

Hade man år 2000 sagt att vi skulle ha miljoner invandrare från Mellanöstern, dhariadomstolar och shariapolis hade de skrattat åt det och trott vi var tokiga.
Man var också mkt tydlig med att invandringen inte skulle påverkar det svenska samhället och tyckte att alla som påstod det var dumma i huvudet.

Nu har jag inte ens tagit upp om gängkriminalitet, skjutningar, bombningar, gruppvåldtäkter och förnedringsrån…

Angående en låg svarsfrekvens så innebär det snarare att mörkertalet är ännu större, inte tvärtom!
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-08-17 kl. 20:31.
Citera
2026-08-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Men snälla vakna. De röstar rött och förstår inte konsekvenserna. Vi har redan sharia: från 2011 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sharialagen-galler-i-svensk-domstol

Du behöver inte be mig att vakna! Jag vet vilka nötter Mehmet Kaplan, Mahmoud Aldebe etc är. Än så länge har de blivit nedtystade och inte fått något gehör bland styret i Sverige (och tur är väl det?) Lär bli ännu mindre gehör med tanke på hur många som röstar på SD numera

Ja de är garanterat naiva om de tror att de ännu röstar på Erlander och Palmes parti, självklart. Där kan vi enas

Citat:
Och från 2025 finns det en shariadomstol: https://www.svd.se/a/bOj4Vq/shariadomstol-ska-avtalsfriheten-galla-alla-utom-muslimer-skriver-jurist

Jag är också ganska säker att uppdrag granskning hade ett program om shariapolis i förtorterna för mer än 20 år sedan.

Ja, jag läste också om det för många år sedan (något i Malmö tex) Det är problematiskt och här har integrationen misslyckats. Jag tror dock inte att de kan rycka åt sig hela Skåne i folkomröstning imorgon? Det skulle märkas på lång väg

För 20 år sedan? OK, vore intressant med en uppdatering då

Citat:
Hade vi inte haft en massa dårsr som röstat på V, MP och C (och Reinfeldt) hade vi inte haft de problemen vi har. Så antingen fullkomligt älskar t ex norrlänningar sharia och islamism eller så fattar de inte vad de röstar på och dess konsekvenser.

Nu kanske de inte medvetet röstar för deras invandringspolitik (utan arbetsmarknad, miljö, skatter etc) Så dårar som inte direkt "röstar för vidöppna gränser" (utan kanske lägre skatter) Jag tror att det är det senare (börjar vi prata om problematiken vid det här tidiga stadiet kommer inte Norrbotten förvandlas till ett ISIS-territorium, ta det lugnt)

Schweiz & Liechtenstein har historiska starka inslag av direktdemokrati. Säg till om du hittar något förslag om att införa "separata sharia-lagar" i nån av kantonerna från muslimerna som bor där (så får vi en bra fingervisning)

Citat:
Nu har jag inte ens tagit upp om gängkriminalitet, skjutningar, bombningar, gruppvåldtäkter och förnedringsrån…

Men nu är inte vi längre inne på religion & ett kalifat utan kriminalitet i allmänhet (och vettetusan om de kan rösta fram en region där de får leva i total anarki) Men visst kan vi behöva satsa mer på polisen

Citat:
Angående en låg svarsfrekvens så innebär det snarare att mörkertalet är ännu större, inte tvärtom!

Ja, det är en rejäl utmaning för en ganska misslyckad integrationspolitik (men än så länge kan vi inte klart ut säga att 48% av SFI-studenterna är emot HBTQ & vill ha sharia) Behöver det betyda att en viss region i tex norra Sverige blir ett kalifat inom några veckor? Nej. Det är mitt budskap till dig om vi ska avrunda (innan vi sitter här hela kvällen) så mycket panik behövs det inte (de kommande åren blir intressanta dock sure)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-17 kl. 20:56.
Citera
2026-08-17, 22:28
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Vilken region skulle de ta över då (för att utropa ett kalifat)

Sharialagar är kanske en överdrift, men du har väl själv läst om hur Partiet dragit in 20-30% av rösterna i Rinkeby under förra valet? Dessa förespråkar helt sjuka ideal som i allra högsta grad är osvenska. Ju mer makt dessa får desto mer radikal väg kommer de att gå. Partier som dessa eftersträvar att man ska leva på samma sätt i Sverige som i de äckliga skithålor som dess förespråkare kommer ifrån.

Konspiratorisk känns det väl enklast att starta i områden där det redan finns fruktansvärt mycket invandrare (no-go-zoner), eller att genom exempelvis en saudiarabisk sponsring få muslimer att snabba flytta till regioner där befolkningen är relativt låg. Förslagsvis nånstans i Norrbotten eller Lappland. De behöver inte ta allt på en gång, därför att svenskarna som bor i dess omnejd kommer snabbt att vilja flytta därifrån.
Citera
2026-08-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Sharialagar är kanske en överdrift, men du har väl själv läst om hur Partiet dragit in 20-30% av rösterna i Rinkeby under förra valet? Dessa förespråkar helt sjuka ideal som i allra högsta grad är osvenska. Ju mer makt dessa får desto mer radikal väg kommer de att gå. Partier som dessa eftersträvar att man ska leva på samma sätt i Sverige som i de äckliga skithålor som dess förespråkare kommer ifrån.

Konspiratorisk känns det väl enklast att starta i områden där det redan finns fruktansvärt mycket invandrare (no-go-zoner), eller att genom exempelvis en saudiarabisk sponsring få muslimer att snabba flytta till regioner där befolkningen är relativt låg. Förslagsvis nånstans i Norrbotten eller Lappland. De behöver inte ta allt på en gång, därför att svenskarna som bor i dess omnejd kommer snabbt att vilja flytta därifrån.

Ja det har jag läst om. Men sharialagar i Norrland var det jag opponerade mig mot (lite för tidigt)

Jag väntar tills jag läser om horder av araber som flyttar till Jokkmokk och Gällivare. Tills dess är det av vikt att man fokuserar på förorts-moskeer som får saudiskt (dvs wahabistiskt stöd)
Citera
2026-08-18, 00:42
Medlem
Man skulle kunna börja lite smått med att regionalisera kostnaderna för polis- och rättsväsende följt av en regionalisering av tukthussystemet i alla dess former.
Citera
2026-08-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1

Det är storstäderna i Sverige som ligger illa till. Inte små kommuner i Norrland. Islamisterna är storstadsmånniskor. Det skulle inte klara av att leva i ex. Muodoslompolo när vintern kommer. De skulle inte veta hur man rent praktiskt skulle fixa det, tro mig.

Dessutom blir det problem när fastan inträffar under sommarhalvåret eller under den mörkaste delen av året.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in