2026-08-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
För den är offentlig och finns mängder med länkar i denna tråd till FUP
Såg det nu! Så var det inte sist jag var inne i tråden nämligen!
Citera
2026-08-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inger är hans dotter men Barbro är bara hennes syster.
Vad betyder det? Hade Inger och Barbro olika fäder? Varför skulle Barbro få ärva gården om hon inte var Tors dotter?
Citera
2026-08-17, 16:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Visst, det är mycket som är "nja" här och för dom flesta är det uppenbart vad som hänt *egentligen*. Men det ska bevisas också, och ett par "nja" brukar inte räcka då.

Vad dna består av vet vi väl inte, men det är funnit inuti väskan så är väl inte så orimligt att det är just saliv även om jag mest skrev det för att det kändes enklast.
Det finns ju en gräns hur mycket bortförklaringar en GM kan komma undan med. Låt säga att den blodiga yxan hade hittats i en buske med JJs fingeravtryck i en blodfläck på skaftet. Då hade han kunnat säga att ”de verkliga GM bad mig flytta på Gerd OCH mordvapnet”, men vi fattar nog alla att han ändå hade fått livstid.

Jag skulle säga att DNA-spår på ett döende mordoffer plus DNA-spår i offrets handväska (där det saknas ett bankomatkort som därefter använts) räcker rätt långt.
Citera
2026-08-17, 16:19
Medlem
Jag tycker avsnitten "Bil observationer" på sidan 600 är extremt intressant, , man kunde nästan tro Tor och Gärd drev någon form av gårdsbutik med tanke på hur många olika vittnen pekar ut bilar på både gård, uppfart och vägen utanför deras grusväg samma dag som morden begicks. uppgifterna om en röd bil förekommer av minst 3 vittnen.

Det är märkligt att alla dessa människor i olika bilar inte gett sig tillkänna för polisen om man nu varit där av en annan anledning än att slå ihjäl 2 pensionärer.

Är det bara en slump? detta är ett knepigt fall
Senast redigerad av 13stryket 2026-08-17 kl. 16:25.
Citera
2026-08-17, 16:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Inger är hans dotter men Barbro är bara hennes syster.
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad betyder det? Hade Inger och Barbro olika fäder? Varför skulle Barbro få ärva gården om hon inte var Tors dotter?
Tor och hans f.d. hustru Mona-Lis [sic] hade två döttrar, Barbro och Inger.
(FUP s.307, 506)
Citera
2026-08-17, 16:39
Medlem
Citat:
Jag tycker avsnitten "Bil observationer" på sidan 600 är extremt intressant, , man kunde nästan tro Tor och Gärd drev någon form av gårdsbutik med tanke på hur många olika vittnen pekar ut bilar på både gård, uppfart och vägen utanför deras grusväg samma dag som morden begicks. uppgifterna om en röd bil förekommer av minst 3 vittnen.

Det är märkligt att alla dessa människor i olika bilar inte gett sig tillkänna för polisen om man nu varit där av en annan anledning än att slå ihjäl 2 pensionärer.

Vittnen kan ha tagit fel på dag, tomt, eller fabricerat.

Men, visst, JJ kan ha haft en kumpan som hade bil. Flera olika bilar känns dock helt orinligt.
Citera
2026-08-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Endast en teori som lanseras i AB idag:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvgWoK/mordutredarens-teori-kan-vara-skyldig-till-ytterligare-ett-mord

Den har varit lanserad i flera år. Jag har tidigare skrivit om detta. Läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-17, 17:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(FUP s.307, 506)

Tycker du texten i Tors testamente tyder på det?

Citat:
Försvaret inleder sitt förhör med målsägande och frågar bland annat om testamentet och fastnar för en formulering som Tor ska ha skrivit, ”min dotter och hennes syster Barbro”.

Mina döttrar Inger och Barbro heter det väl. Speciellt i ett testamente.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-17 kl. 17:17.
Citera
2026-08-17, 17:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

FUP finns i flera inlägg i tråden.

Jag hittade den här:
https://limewire.com/d/li3kP#zLJDr5MVqM

och även här:

https://delafil.se/1ab60b32f262b226/Fup_Bratt%C3%A5s.pdf
Citera
2026-08-17, 17:11
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Barbro nu i förhör berättar att hon ringt både Tor och Gerd. Då fanns det ju spår i Gerds mobil som hittades på gården.
Hon är tydligt berörd. Efter 20 år.

Hon uppger att hon hittade både Tor ocg Gerd. Men Tor hittades väl efter 4 timmar av polisen enligt tråden.

Jag undrar varför Barbro skulle behöva ljuga?
Citera
2026-08-17, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jag skulle säga att det är här utredningen gick snett. Man verkar ha varit helt fokuserad på att klura ut vems bil det kan ha varit, fastän denna röda Volvo (?) sedan/kombi sågs vid olika tidpunkter och platser från 08:57 - 15:30!
(FUP s.601)
Då skall vi komma ihåg att Gerd var vid liv kl 11 så vad en bil 08:57 har med detta att göra är svårbegripligt*.

Misstaget man gör är att anta att om många människor har sett liknande saker (”en röd Volvo”) vid olika tillfällen så betyder det att någon av dem har rätt. Men det är helt fel, lika troligt är att samtliga inbillat sig att sett detta. De kan inte rimligen alla ha rätt, men alla kan ha fel. ”En röd Volvo**” är ett typiskt tankemönster för en bil på svensk landsbygd, och en sådan kan förstås ha stått där en annan dag och så kopplar flera vittnen det fel.

Grejen är ju att möjligheten att klara upp ett mord genom att identifiera en bil som vittnen sett på >100 m håll, utan anledning att lägga märke till detaljer, är obefintlig. Ändå fortsätter PU att gräva där man står.

*) denna uppgift är från 2015, och varför man ens slösar bläck på en 10 år gammal påstådd observation av en bil flera timmar före mordet kan nog bara PU svara på.
**) uppgiften om en röd bil figurerade i press redan 2005 (FUP s.639), så alla senare uppgifter är minst sagt tveksamma.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 17:36.
Citera
2026-08-17, 17:19
Medlem
Tor misstänkte, och pratade mycket med Barbro om att han misstänkte att Inger inte var hans. Detta pga att han skadade ett öga och låg inlagd på sjukhus från januari till mars - ändå födde hans fru fram Inger i oktober. Hans fru menade dock att dottern blivit till i slutet av december. Barbro och Inger var/är visst dessutom väldigt olika varandra…

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(FUP s.307, 506)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in