2026-08-17, 10:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det är till och med så att det var antroposofer som startade Urkult.

https://kultmagasin.se/festivalreportage-urkult-2025

Dvs antroposofer som MEDVETET sprider mässling sinsemellan, OCH till ovetande utomstående.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masslingsutbrotten-i-jarna

Så det här med mässlingsutbrott på Urkult kanske inte är något större mysterium.

Okej, de hade kanske ett mässlingstält på festivalen där de gned barnen mot varandra?

Citat:
När mässlingen bryter ut i bygden sprids också råd från kliniken om att föräldrar bör försöka gnida sina barns utslag över hela kroppen. En läkare anser också, tvärtemot den beprövade vetenskapen, att mässlingen är själsligt utvecklande för de barn som går igenom den.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masslingsutbrotten-i-jarna
Citera
2026-08-17, 11:06
Avslutad
Många har nog missuppfattat situationen lite. Bara för att ny teknik som covidvaccinen borde ha undvikits är inte alla vaccin dåliga.
Citera
2026-08-17, 12:07
Medlem
Sunimods avatar
Från sökning på nätet

"Mässling är en av de mest smittsamma och luftburna sjukdomar som finns.
En enda person med mässling kan i genomsnitt smitta 15 till 18 andra personer omgivningen saknar immunitet.
Det räcker att vara i samma rum som en smittad, eller gå in i rummet upp till två timmar efteråt"

Och om det är farligt

"Ja, mässling är en mycket farlig och extremt smittsam virussjukdom. Den ger hög feber, hosta och utslag, och kan leda till svåra följdsjukdomar som lunginflammation och allvarlig hjärninflammation. I värsta fall är sjukdomen livshotande, särskilt för spädbarn och ovaccinerade"

Och är man äldre så kan det bli riktigt farligt.

Har man haft mässlingen så har man ett livslångt 100% skydd men som vaccinerad ca 97-99% skydd
Citera
2026-08-17, 13:26
Avstängd
Grontarskonts avatar
Ett gäng antivaxxare från världens alla hörn som samlas på en plats!

Vad kan gå fel liksom
Citera
2026-08-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Inte första mässlingsutrbrottet i Järna, lär inte vara det sista heller..
Jag är lika gammal och hade som alla andra mässlingen. Var inte ens särskilt sjuk. Och inte tog jag skada av att ligga på bilens "hatthylla" när vi åkte till släktingar långt bort i Sverige. Och det finns de som spelat rysk roulette och överlevt också.

Idag är jag glad att mina barn och barnbarn vaccinerats emot mässling, att det finns bra bilbarnstolar och så hoppas jag att folk inte spelar rysk roulette.
Citera
2026-08-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
När var det som värst och hur många dör i västvärlden varje år?
Det är nog lite svårt att säga när det var som värst. Ska man räkna antal döda, procent av befolkningen osv?

Enligt de siffror som finns dog iaf ca 2,5 miljoner personer varje år i slutet av 70-talet och början av 80-talet, en siffra som minskat drastiskt sedan dess. Numera dör nog inte ens 100 000 per år och ytterst få av dessa i västvärlden. Mässling är ju en sjukdom som inte är så otroligt dödlig ifall man inte är undernärd eller har andra problem. Det är väl ett par som stryker med för varje tusentals smittade. Men givetvis då fler i länder där det finns svält och annan skit. Undernärda barn dör ju även av en vanlig förkylning.
Citera
2026-08-17, 14:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Inget vaccin ingen sjukförsäkring punkt
Citera
2026-08-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

Du tänker nog på vattkoppor, Mässlingen har alltid betraktats som allvarlig.
Citera
2026-08-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Nej. Det var mässlingen. Betraktades som sagt som en influensa med prickar som alla barn hade på 60-talet in på 70-talet. Skulle det varit en farlig sjukdomen hade man ju hört talas om det. Föräldrar och barn skulle ha varit rädda när barnen fick mässlingen men de var de inte. OBS jag är inte anti-vaccare. Jag bara ger historisk upplysning.
Att det är en farlig sjukdom där en del barn dog och andra får livslånga skador är fakta. Om du inte hört talas om det har inget med saken att göra, det betyder bara att du och din omgivning var dåligt påläst. Visst det är kanske bara 1 barn av 1000 som får hjärnhinneinflammation, men för ett samhälle där alla ungar får sjukdomen innebär det en jävla massa barn som kan dö eller garanterat får bestående hjärnskador. Vi ger ALLA gravida kvinnor folsyra för att undvika spina bifida, utan folsyra är det 52 fall per 100 000, med folsyra halveras det. Det är alltså en ovanlig missbildning, men barnes som får det blir i behov av vård resten av livet. Folsyra är ofarligt att ta så vi ger det till alla. Vaccin är extremt riskfritt så vi ger det till alla. man väger risk mot risk. Folk som väljer att inte vaccinera sina barn betraktar jag som naiva och okunniga, men vad värre är, de vill fortfarande ha sina barn i offentliga utrymmen där de riskerar att smitta de riktigt små ovaccinerade spädbarnen eller de som av olika orsaker inte kan vaccineras (icke fungerande immunförsvar). När folk säger sånt som, -vadå vi hade ju det och det gick bra, alla hade det när jag var ung, så är det ungefär lika smart som att hävda att bilbarnstolar inte behövs för just du och dina vänner överlevde. Nä varannan unge dog inte, bara tillräckligt många för att de som ser helheten skall inse problemet. Alla dog inte, nej men när de dör är det ett mindre problem för samhället än när de blir korkade, handikappade och behöver livslång vård.
Citera
2026-08-17, 15:28
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Du tänker nog på vattkoppor, Mässlingen har alltid betraktats som allvarlig.
Äh mässlingen var en barnsjukdom som alla andra. Jag hade den, och visst 40° feber, men vad fan. Den gick över.
Citera
2026-08-17, 16:03
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Synd att det inte var ebola, Sverige behöver livas upp lite.
Citera
2026-08-17, 16:13
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Urkult är en liten hemlighet som nu pågått i 30 år
Antar att stockholms journalisterna inte åker dit därför ej bevakning
Otroligt häftigt område där Ångermanland inte långt från älgvandringen i Junsele
Sugen att åka dit nästa år
Undras om de äter svampar och dansar månskensdans
Riktig flumm
Det är många ställen och festivaler som stockholmsmedia inte besöker, varför skulle de just åka till Urkult och Västernorrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in