2026-08-17, 08:16
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Trodde sjukdomen var utrotad i Sverige, Trist

Den sprids medvetet i Sverige av människor som tycker att dom vet bättre än alla andra.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masslingsutbrotten-i-jarna

Om man INTE tycker att dom där människorna vet bättre än alla andra,
och INTE tycker att ska subventionera dem, så finns det varor från "Saltå Kvarn",
som dom har kopplingar till, man kan låta bli att köpa i många ICA, COPP, osv, butiker.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-08-17 kl. 08:31.
Citera
2026-08-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Blandar du ihop mässling med röda hund? Olika virus.
Nej. Det var mässlingen. Betraktades som sagt som en influensa med prickar som alla barn hade på 60-talet in på 70-talet. Skulle det varit en farlig sjukdomen hade man ju hört talas om det. Föräldrar och barn skulle ha varit rädda när barnen fick mässlingen men de var de inte. OBS jag är inte anti-vaccare. Jag bara ger historisk upplysning.
Citera
2026-08-17, 09:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Att vaccinera sig är skyddsmässigt samma sak som att få det. Och jävligt mkt säkrare. Allt i övrigt du skriver är rent skitsnack.

Du försöker alltså föra dialog mot en vaccinmotståndare. Och inte ens en som är skeptisk mot covidvaccinet. Utan en mot de gamla hederliga vaccines.
Citera
2026-08-17, 09:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den sprids medvetet i Sverige av människor som tycker att dom vet bättre än alla andra.

Om man INTE tycker att dom där människorna vet bättre än alla andra,
och INTE tycker att ska subventionera dem, så finns det varor från "Saltå Kvarn",
som dom har kopplingar till, man kan låta bli att köpa i många ICA, COPP, osv, butiker.

Det förklarar saken. Säkert många antroposofer som tagit sig till Urkultfestivalen.
Citera
2026-08-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Nej. Det var mässlingen. Betraktades som sagt som en influensa med prickar som alla barn hade på 60-talet in på 70-talet. Skulle det varit en farlig sjukdomen hade man ju hört talas om det. Föräldrar och barn skulle ha varit rädda när barnen fick mässlingen men de var de inte. OBS jag är inte anti-vaccare. Jag bara ger historisk upplysning.
Har samma minne, fick någon en "barnsjukdom" så skulle man dit för att få den, blev mer eller mindre tvingad.
Citera
2026-08-17, 09:50
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken

Det är en av få barnsjukdomar jag minns, hög feber och spydde som fan i en vecka
Citera
2026-08-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Samma här. Q-anon intygade att min hjärna nu var dömd att förvandlas till dulche de leche, men att det kanske skulle ta upp till fem år. Det har gått sex år nu, så vilken dag som helst förmodligen. Jag har självklart skrivit testamente.
Ändå coolt att kunna koppla upp sig på 5G-nätet, klart värt!
Det var på en festival som samlar mycket folk från olika håll av världen.
Artister från när och fjärran.
Sånt här kan hända precis var som helst där folk samlas, jämför med kryssningsfartyg med resenärer från flera länder, hotell på populära turistorter etc.
Hade lika gärna kunnat vara Sweden Rock så att dra växlar på vänstersmuts håller inte.
Att det inte sker oftare med just mässling som är väldigt smittsamt talar för hur effektiv kampen mot den sjukdomen har varit
Senast redigerad av Sur-far 2026-08-17 kl. 10:22.
Citera
2026-08-17, 10:16
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Att färre och färre dog berodde på att sjukvården blev bättre och kunde hantera följdsjukdomarna. Men det skadades folk permanent. Några barn blev döva på 70-talet.

Om man slutar vaccinera kommer viruset härja fritt i stora återkommande epidemier. Otrevligt och helt onödigt.

Mässling är dödligt och det är framför allt barn som drabbas.. Tiotusentals dör varje år globalt. Självklart ska man undvika det om det går.

Att ni är obekymrade över mässling är ju för att ni slapp vara med när det var som värst och för att vaccinationerna har hjälpt oss slippa problemen. Det talar för och inte emot vaccination.

När var det som värst och hur många dör i västvärlden varje år?
Citera
2026-08-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Eller en amerikansk kristen fundamentalist kanske? De står för majoriteten av mässlingsutbrotten i USA, flera större utbrott varje år.
"Om kampen mot woke kräver hjärnskadade barn - må så ske"
Rent biblisk dumhet.
Citera
2026-08-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du försöker alltså föra dialog mot en vaccinmotståndare. Och inte ens en som är skeptisk mot covidvaccinet. Utan en mot de gamla hederliga vaccines.

haha ja, poänglöst jag vet.
Citera
2026-08-17, 10:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det förklarar saken. Säkert många antroposofer som tagit sig till Urkultfestivalen.

Det är till och med så att det var antroposofer som startade Urkult.

Citat:
Ursprungligen postat av kultmagasin.se
Urkult har kanske stämpeln av att vara en festival för alternativa människor.
Den startade 1995 av antroposofer och skogsnäskollektivister och visst finns här hippies.
https://kultmagasin.se/festivalreportage-urkult-2025

Dvs antroposofer som MEDVETET sprider mässling sinsemellan, OCH till ovetande utomstående.

Så det här med mässlingsutbrott på Urkult kanske inte är något större mysterium.
Citera
2026-08-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Folkhälsomyndigheten informerar om att flera fall av mässling rapporterats i samband med festivalen "Urkult".

Sen ska antivaxxarna gråta i Aftonbladet när lilla Månstråle 4 år får grava hjärnskador av mässlingen/hjärnhinneinflammationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in