2012-01-20, 12:59
Medlem
Elitrulltartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Du får lägga på en nolla för YKB-kursen, 20000+ ligger den på.

Tror han behöver veta det nu efter 2år.
Citera
2012-01-20, 14:51
Medlem
Du har större chans att få jobb med CE. Finns en hel del människor som har C redan.

När jag tog mitt C-kort för snart fem år sedan betalade jag ungefär 18000-19000kr. När jag sedan ville ha CE-kort, betalade mitt arbetsgivare snällt dryga 18000kr till. Jag slipper dessutom gå en grundutbildning på YKB:n, vilket gör att jag bara behöver gå 35h som kostar ca 5000-6000kr. Men är du helt fräsch så kostar 280h grundutbildning 50000kr.

Kalmar Trafikskola
Citat:
Yrkeskompetens 35 h (fortbildning) 5 dagar 5500 kr exkl. moms
Yrkeskompetens 140 h (grundutbildning) 25000 kr
Yrkeskompetens 280 h (förl. grundutbildning) 50000 kr
Citera
2026-08-12, 13:40
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag har tyvärr inte lyckats få en fast anställning med mitt C-kort, YKB och ADR. Ett väldigt kortvarigt sommarjobb var allt, och det gav inte mycket körvana.
Men jag är också tämligen gammal och klart oattraktiv på arbetsmarknaden (och i största allmänhet).
Citera
2026-08-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadiationSanta
Jag har tyvärr inte lyckats få en fast anställning med mitt C-kort, YKB och ADR. Ett väldigt kortvarigt sommarjobb var allt, och det gav inte mycket körvana.
Men jag är också tämligen gammal och klart oattraktiv på arbetsmarknaden (och i största allmänhet).
Så stort är alltså behovet av lastbilschaufförer att de inte dammsuger marknaden. Man pratar väldigt mycket om att det saknas arbetskraft men ändå är de väldigt kräsna och minsta problem blir till ointresse.

Att S gjorde att staten skulle stå för all utbildning har gjort arbetsmarknaden otroligt kräsen där alla ska vara fullutbildade med alla tilläggsutbildningar och sedan massor av erfarenhet. Var är alla lastbilschaufförer man utbildat i generationer både vid gymnasium, komvux, Arbetsförmedlingen, Lernia, Försvaret och alla trafikskolor? Det saknas alltid chaufförer till åkerier och bussbolag men likväl har det varit konstant massutbildning de senaste 50 åren.
Citera
2026-08-12, 14:25
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag tror CE är markant mer efterfrågat men det är också dyrare att ta.
Även med betald kurs från AF har man bara ett begränsat antal körlektioner och de erbjuds bara till de med bäst resultat för det föregående C-kortet.
I alla fall var det så när jag gick utbildningen för C.

Redigering: Stavfel.
Citera
2026-08-13, 10:47
Medlem
anre24s avatar
När jag var i på ett studiebesök hos yrkesakademin i Falkenberg var det jättemånga arbetslösa med c-kort som ville ha ce-kort. Finns ingen brist på c-chaufförer. Det är onödigt att slösa skattemedel på att bara utbilda c-chaufförer som Arbetsförmedlingen gör.
Citera
2026-08-13, 20:54
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadiationSanta

Du kan gå en ny arbetsmarknadsutbildning efter 1 år. Busschaufför ger garanterat jobb.
Citera
2026-08-17, 13:50
Medlem
RadiationSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Du kan gå en ny arbetsmarknadsutbildning efter 1 år. Busschaufför ger garanterat jobb.

Skall jag vara ärlig så är jag extremt frestad att göra det.
Även om det inte är ett jobb jag egentligen skulle gilla.
Men å andra sidan, vem fan jobbar för att det är kul?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in