2026-08-17, 12:11
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Mjo men han har ju helt rätt i sak i nästan allt han säger. Det är ju ändå det viktigaste
Citera
2026-08-17, 12:28
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Vad i helvete är det här? Markus Allard intervjuas av Dagens Nyheter i nästan 2h. Han har problem att svara på vissa frågor

Vilka då?

Citat:
och blir istället irriterad likt ett barn på journalisterna.

Vem fan blir inte irriterad på murveljävlar? Hur menar du att han blir det "likt ett barn"? Ge exempel.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=InWgLPlgycM

Vad tycker ni om intervjun och om hur Markus beter sig?

Min åsikt om Allard har inte ändrats, han är jävligt bra i sin roll som blåslampa och omrörare i den politiska grytan. Hade velat ha en mindre "gapig" person på statsministerposten, men det är ju liksom inte aktuellt. Kommer högst sannolikt att rösta på ÖP, annat än möjligen ifall opinionsläget är sådant att taktikröster på L kan göra att vi undviker en rödgrön regering.
Citera
2026-08-17, 12:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Problemet med Örebropartiet är ju att de saknar ett genomtänkt politiskt program. Han verkar hugga på enskilda frågor som han hakar upp sig på.
Men det är svårt att se vad som särskiljer Örebropartiet från t ex SD. Är de för eller emot EU och NATO? Vad har de för ekonomisk politik?

Han gnäller på hemsidan att han har magsår för att de inte får upp ett valprogram inför riksdagsvalet 2026.
https://orebropartiet.se/var-politik/

Men om han på allvar har en politisk vision och en ideologi så hade det där varit klart sedan länge.

Det är ju det som är grejen, det är ju ingen ideologi i vanlig ordning där man har ett antal "ideer" om hur problem ska lösas, har du tittat på intervjuerna med DN och framförallt med Malin Ekman?

Allard säger ju att han är populist i den mening att han vill se en lösning som är bäst för den producerande klassen, sen om det ideologiskt är en vänsterlösning eller högerlösning tycker han är oviktigt.
Citera
2026-08-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Allard känns ganska obalanserad, ja. Men det är hans stil och han båder attraherar och stöter ifrån, och frågan är om det räcker för att ta honom ända in i riksdagen?
Lyssnar man på intervjun så anser Allard att politik är konflikt. Man tycker olika och det måste ske konflikt för att man visa vad man själv tycker, och att visa vad motståndaren tycker. Det är en konflikt om makt helt enkelt.

Han säger vidare att SD går dåligt eftersom dom slutat gå i konflikt för att istället ängsligt fokusera på att bli inbjudna till finrummen av 7-klövern.

Vänstern säger han är oxå på dekis. Dom är mer intresserade av sina egna sektritualer istället för att se vad vanligt arbetande folk vill ha.

Ganska uppfriskande analys tycker jag!
Citera
2026-08-17, 12:36
Medlem
Citat:
Problemet med Örebropartiet är ju att de saknar ett genomtänkt politiskt program. Han verkar hugga på enskilda frågor som han hakar upp sig på.
Men det är svårt att se vad som särskiljer Örebropartiet från t ex SD. Är de för eller emot EU och NATO? Vad har de för ekonomisk politik?

Han gnäller på hemsidan att han har magsår för att de inte får upp ett valprogram inför riksdagsvalet 2026.

Men om han på allvar har en politisk vision och en ideologi så hade det där varit klart sedan länge.

Som jag förstår det vill han bli av med klägget och transferiatet. Han vill att Sverige ska vara för svenskarna. Den arbetande klassen ska ha en stat som stödjer dom och arbetar för folket. Staten ska inte vara mot folket och mot folkets intressen.
Citera
2026-08-17, 12:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är ju det som är grejen, det är ju ingen ideologi i vanlig ordning där man har ett antal "ideer" om hur problem ska lösas, har du tittat på intervjuerna med DN och framförallt med Malin Ekman?

Allard säger ju att han är populist i den mening att han vill se en lösning som är bäst för den producerande klassen, sen om det ideologiskt är en vänsterlösning eller högerlösning tycker han är oviktigt.

Och varför lyckas han inte skriva det i sitt partiprogram?

Man kan ju inte rösta på en person för att han kallar en spade för en spade. Utan man vill ju veta vilken politik han driver. Man kan ju inte bara lita på att han alltid väljer vad som är bäst.
Citera
2026-08-17, 12:40
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:

Jag ser inte vad de ska med ett politiskt program till. Hela deras existensberättigande är ju att de etablerade partierna svikit i vissa frågor och att dessa frågor är akuta att ta tag i: blatteinvasionen och slöseriet med skattemedel på onödigheter.

Att ha starka åsikter i andra frågor riskerar bara att dra fokus från dessa saker. AfS gör det misstaget, tack och lov att ÖP inte gör detsamma.
Citera
2026-08-17, 12:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Som jag förstår det vill han bli av med klägget och transferiatet. Han vill att Sverige ska vara för svenskarna. Den arbetande klassen ska ha en stat som stödjer dom och arbetar för folket. Staten ska inte vara mot folket och mot folkets intressen.

Då kan han ju lika gärna kandidera för SD. Vad är det som särskiljer Örebropartiet från t ex SD, AfS och Ambition för Sverige?
Citera
2026-08-17, 12:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast de kommer inte in 2026. Sedan har de fyra år på sig att kollapsa under interna skandaler och stridigheter.

Vem kommer inte in i riksdagen? Om du blir mer distinkt och precis i din retorik så underlättar det.

Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Jag tror det var stämningen i rummet, han kände att DN kommit för att ställa honom mot väggen och är emot honom rent ideologiskt, så därför hade han inhandlat en kall Monster från 7-eleven och tänkte "Nu jävlar kör vi!"Jag har inte kollat hela, men det kom en kaozblatte och tortyrbabbe, som säkert sätts på pränt. 👌

Går det bra för DN annars nuförtiden, skicka två reportrar och en fotograf...

Efter hornalisterna på Örebrotidningen gör han sig nog illusioner om vänskap eller objektivitet när agendasättande hornalisterna från DN vill göra en intervju. Allard öppnar sylvasst och är brutalt ärlig med dem. Som någon skrev MSM är slut och Allard "talar om det" för dem.

Flick-"journalisten" var ju helt värdelös. Den manliga "journalisten" är så långt jag sett mera klar i tanken och håller i alla fall uppe skenet att göra en intervju. Att hans agenda är att hitta varje smula och bisats att sabla ner Allard i tidningen begriper alla inblandade. Jag har sett halva så här långt och Allard fortsätter vara klockren.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Rubriken är missvisande, tittat på hela intervjun och han beter sig inte autistiskt.

Att inte mods justerar? De brukar ju göra det på missvisande eller aktivistiska rubriker.

Citat:

Att ett komplett, genomarbetat partiprogram ska vara på plats är på tok för mycket begärt. Sådant tar tid. Han beskriver sig själv som en populist i ordets ursprungliga positiva bemärkelse. Allards roll eller mål 2026 är inte att få 51% och regera landet utan verkar vara att komma in och "köra med plogen i vardagsrummet samtidigt som han drar ner byxorna på de korrupta och att låta folket ge dem smisk".

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja och det berättar han ju i början av intervjun…vilket någon hör menar är att vara fientlig.

Precis. Inledningen så gjorde han klart förutsättningarna. DN är där för att motarbeta honom. Allard vet det men tror att han har något att vinna på att ställa upp, därför gör han det. Att gå in i ett rum eller situation där man vet att alla hatar dig kräver en särskild typ av psyke. Allard har uppenbarligen ett sådant psyke och mer därtill.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Allard känns ganska obalanserad, ja. Men det är hans stil och han båder attraherar och stöter ifrån, och frågan är om det räcker för att ta honom ända in i riksdagen?

Obalanserad håller jag verkligen inte med om. Han är däremot en slugger. Att han är oborstad och behåller sin stil är att vara sig själv. Att tillåta sig att vara sig själv är en styrka i debatter/konflikter. När du förställer dig förlorar du din identitet och energi. Jag tror dock inte man tillåter ett språk med invektiv i riksdagen så det behöver han fila bort tills dess. Samtidigt så är man ju bättre förberedd på specifika frågor i riksdagen. Du går ju inte upp och skjuter från höften.

Hade jag bott i Örebro hade jag sannolikt röstat på honom, trots att han kommer från marxismen/kommunismen/vänstern. Jag hoppas att fränder i alla andra distrikt röstar AfS. AfS har ett riktigt bra partiprogram och tveklöst den bästa partiledaren av alla. Huvudbudskapet i både AfS och Allard är återvandring. Jag är betydligt mer radikal i omfattningen av återvandringen än de, men går deras politik i genom så är oerhört mycket vunnet och räddat.

Någon skrev att Allard är en trojansk häst. Det är mycket möjligt, den risken löper vi hela tiden. M, KD, L och nu SD. De är alla köpta och kontrollerade av främmande makt. Det vore bra om man satte strålkastaren på det. Innan vi vet att så är fallet så får man ge de partierna utanför riksdagen en chans.
Citera
2026-08-17, 12:45
Medlem
Citat:
Utan man vill ju veta vilken politik han driver. Man kan ju inte bara lita på att han alltid väljer vad som är bäst.
Detta problem är ju snarare ett problem i Riksdagen.

SD exempelvis. Vad har dom fått igenom bland sina förslag? Dom fortsätter ju invandringen! Bara massa snack och liten verkstad.

Det jag försöker säga är att det spelar ingen som helst roll vad som skrivs hos partierna. Det är effekten på samhället som är intressant.
Citera
2026-08-17, 12:46
Medlem
Citat:
Då kan han ju lika gärna kandidera för SD. Vad är det som särskiljer Örebropartiet från t ex SD, AfS och Ambition för Sverige?
SD vill inte alls bli av med klägget. Dom vill ju bli en del av klägget.

Se exempelvis Jimmie Åkesson som vill tjäna riksdagslön utan att befinna sig i riksdagen och kavla upp ärmarna och arbeta. Typiskt klägg-beteende.
Citera
2026-08-17, 12:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vem kommer inte in i riksdagen? Om du blir mer distinkt och precis i din retorik så underlättar det.

Efter hornalisterna på Örebrotidningen gör han sig nog illusioner om vänskap eller objektivitet när agendasättande hornalisterna från DN vill göra en intervju. Allard öppnar sylvasst och är brutalt ärlig med dem. Som någon skrev MSM är slut och Allard "talar om det" för dem.

Flick-"journalisten" var ju helt värdelös. Den manliga "journalisten" är så långt jag sett mera klar i tanken och håller i alla fall uppe skenet att göra en intervju. Att hans agenda är att hitta varje smula och bisats att sabla ner Allard i tidningen begriper alla inblandade. Jag har sett halva så här långt och Allard fortsätter vara klockren.

Att inte mods justerar? De brukar ju göra det på missvisande eller aktivistiska rubriker.

Att ett komplett, genomarbetat partiprogram ska vara på plats är på tok för mycket begärt. Sådant tar tid. Han beskriver sig själv som en populist i ordets ursprungliga positiva bemärkelse. Allards roll eller mål 2026 är inte att få 51% och regera landet utan verkar vara att komma in och "köra med plogen i vardagsrummet samtidigt som han drar ner byxorna på de korrupta och att låta folket ge dem smisk".

Precis. Inledningen så gjorde han klart förutsättningarna. DN är där för att motarbeta honom. Allard vet det men tror att han har något att vinna på att ställa upp, därför gör han det. Att gå in i ett rum eller situation där man vet att alla hatar dig kräver en särskild typ av psyke. Allard har uppenbarligen ett sådant psyke och mer därtill.

Obalanserad håller jag verkligen inte med om. Han är däremot en slugger. Att han är oborstad och behåller sin stil är att vara sig själv. Att tillåta sig att vara sig själv är en styrka i debatter/konflikter. När du förställer dig förlorar du din identitet och energi. Jag tror dock inte man tillåter ett språk med invektiv i riksdagen så det behöver han fila bort tills dess. Samtidigt så är man ju bättre förberedd på specifika frågor i riksdagen. Du går ju inte upp och skjuter från höften.

Hade jag bott i Örebro hade jag sannolikt röstat på honom, trots att han kommer från marxismen/kommunismen/vänstern. Jag hoppas att fränder i alla andra distrikt röstar AfS. AfS har ett riktigt bra partiprogram och tveklöst den bästa partiledaren av alla. Huvudbudskapet i både AfS och Allard är återvandring. Jag är betydligt mer radikal i omfattningen av återvandringen än de, men går deras politik i genom så är oerhört mycket vunnet och räddat.

Någon skrev att Allard är en trojansk häst. Det är mycket möjligt, den risken löper vi hela tiden. M, KD, L och nu SD. De är alla köpta och kontrollerade av främmande makt. Det vore bra om man satte strålkastaren på det. Innan vi vet att så är fallet så får man ge de partierna utanför riksdagen en chans.

Men "köra med plogen i vardagsrummet samtidigt som han drar ner byxorna på de korrupta och att låta folket ge dem smisk"? Då kan han ju lika gärna starta en mediekanal och granska politiker.

Den stora frågan är ju varför man ska rösta på Örebropartiet i riksdagsvalet 2026. Vad får man för politik som man inte får med andra partier. Är han för eller emot EU och NATO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in