2026-08-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stereonucleosis
Nej, han förekommer inte i utredningen sedan tidigare.

Vad är JJs fullständiga namn och personnummer?

Ålder och Bostadsort?
Citera
2026-08-17, 11:18
Medlem
Du börjar vara inne på rätt mycket saker som ska förklaras bort som tillsammans inte ligger inom det rimliga tvivlets domän - i varje fall enligt min ödmjuka uppfattning.

Svårt att tro att någon som kommer förbi och tar väska och annat bär handskar medan JJ inte gör det. Vilken ofattbar otur för stackars JJ som bara fick panik och drog en sönderslagen 67-årlig liten kvinna liggandes på mage över grusplanen (ca 12m) och långt in i ladan precis bredvid Tor. Stackars, stackars JJ…

Citat:
Ursprungligen postat av wapocnn
Nej, det binder honom inte till Gerds bankkort. Vidare kan hon ha burit på handväskan vid mordtillfället, varför MGMs DNA avsattes i samband med förflyttningen av kroppen. Handväskan och hennes övriga tillhörigheter kan sedan ha flyttats av annan person under exempelvis den första juni.
Citera
2026-08-17, 11:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapocnn
Nej, det binder honom inte till Gerds bankkort. Vidare kan hon ha burit på handväskan vid mordtillfället, varför MGMs DNA avsattes i samband med förflyttningen av kroppen. Handväskan och hennes övriga tillhörigheter kan sedan ha flyttats av annan person under exempelvis den första juni.
Hur skulle JJs DNA hamna på Gerds handväska när han släpar henne i underbenen…?
Handväskan hittas i skogen 140 m från BP och den visar inga spår av blod från yxhugget eller att ha släpats på en grusplan och genom en blodig lada.
(se foto i FUP s.891, samt s.940)
Jag tror f.ö. att det är klarlagt att handväskan brukade ligga på/vid en stol vid verandan?

Nej, JJ får hitta på något bättre i morgon. Annars väntar livstid.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 11:31.
Citera
2026-08-17, 11:25
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Små marginaler. Ett par handskar så hade detta fall förblivit olöst, sannolikt.

Det är dock lite konstigt att det finns noll fingeravtryck eller mer DNA... dörrar, skåp och det som gåtts igenom i boningshuset.
Citera
2026-08-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Du börjar vara inne på rätt mycket saker som ska förklaras bort som tillsammans inte ligger inom det rimliga tvivlets domän - i varje fall enligt min ödmjuka uppfattning.

Svårt att tro att någon som kommer förbi och tar väska och annat bär handskar medan JJ inte gör det. Vilken ofattbar otur för stackars JJ som bara fick panik och drog en sönderslagen 67-årlig liten kvinna liggandes på mage över grusplanen (ca 12m) och långt in i ladan precis bredvid Tor. Stackars, stackars JJ…

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Handväskan hittas i skogen 140 m från BP och den visar inga spår av blod från yxhugget eller att ha släpats på en grusplan och genom en blodig lada.
(se foto i FUP s.891)
Jag tror f.ö. att det är klarlagt att handväskan brukade ligga på/vid en stol vid verandan?

Ok, låt oss säga att han har sökt igenom och gömt undan väskan. Det bevisar inte att han har genomfört morden. Han kan, likt sin berättelse, ha flyttat kroppen. Därefter sökte han igenom gården efter pengar då han var helt själv kvar. Detta kan också ha bidragit till att han har hållit tyst alla år.
Citera
2026-08-17, 11:27
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
(se foto i FUP s.891)

Jag tror han kommer gå fri tyvärr, inte kunna dömas för mord, men möjligen medhjälp eller brott mot griftefriden. Dock har väl preskriberings tiden gått ut.
Citera
2026-08-17, 11:27
Medlem
Saknas de inte ett förhör i FUP, dvs de sista?
Men är enig med flera, han är körd.
Citera
2026-08-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Levt behöver inte betyda levt som i röra sig, tala. Efter ett yxslag är man förmodligen medvetslös men kanske uppfattas av gm som avliden och förflyttar henne.

jo fast blodbildsanalys talar man ju om - det innebär väl blodstänk mm inne i lagården? att hon kan ha varit döende och medvetslös förstår jag. men han får ju svårare att förklara bort att han ska ha släpat in henne men att hennes blod finns där inne på ett sånt sätt att det inte bara kan ha uppkommit av att hon låg på golvet och blödde.
Citera
2026-08-17, 11:31
Medlem
Noetlovskijs avatar
Reportrarna på SVTs liverapportering säger att kamera visst fanns vid den bankomat där kortet användes.

Konstigt, när alla andra källor, poddar, reportage, tv-program etc. sagt att personen som försökte ta ut pengar lyckades välja den enda bankomaten utan kameraövervakning.

Reporter på SVT:
Citat:
Jo det fanns, men man har inte kunnat säkerställa att mannen på bilderna vid bankomat är den åtalade. Det fanns inget dna på bankomatkortet.

Vad stämmer? Det kanske står tydligare i FUP, vilken jag inte läst. Än.
Citera
2026-08-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Reportrarna på SVTs liverapportering säger att kamera visst fanns vid den bankomat där kortet användes.

Konstigt, när alla andra källor, poddar, reportage, tv-program etc. sagt att personen som försökte ta ut pengar lyckades välja den enda bankomaten utan kameraövervakning.

Reporter på SVT:

Vad stämmer? Det kanske står tydligare i FUP, vilken jag inte läst. Än.
Det fanns kamera.
Citera
2026-08-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Det är dock lite konstigt att det finns noll fingeravtryck eller mer DNA... dörrar, skåp och det som gåtts igenom i boningshuset.

Man får tänka på att det här hände för över 20 år sen. Tekniken har gått framåt något enormt speciellt inom DNA. Nu vet jag inte var man svabbat men till exempel touch- och bland-DNA var meningslöst att lägga tid på då.
Citera
2026-08-17, 11:38
Medlem
Citat:
(se foto i FUP s.891, samt s.940)

Finns andra uppgifter i media idag, DNA-spår från MGM ska hittats inuti väskan:

Citat:
Tidningen Ångermanland rapporterar att den misstänkte gärningsmannens dna även har påträffats inuti en handväska som tillhörde den mördade kvinnan.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/nya-dna-bevis-mot-misstankte-brattasmordaren.0b94e201-da19-546a-8963-7e9a5ac446fa

Citat:
Under åklagarens sakframställan kommer det fram att 45-åringens dna även har hittats i kvinnans handväska – som hittades i skogen 140 meter från gården.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1487317
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in