2026-08-16, 21:44
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Mässling är väl inget farligt. Eller räknas det in bland coronapaniksjuldomar nuförtiden kanske.
En sjukdom som dödat miljoner barn och vuxna är inte farlig? Nej, det är klart att allt är relativt. Att få en atombomb i huvudet är naturligtvis farligare. Det finns ju en chans att du överlever Mässling.

Du kom inte in på läkarlinjen, eller?
Citera
2026-08-16, 22:23
Medlem
Trodde sjukdomen var utrotad i Sverige, Trist
Citera
2026-08-16, 22:24
Medlem
Vem är förvånad, en snabb googling och man insåg vilken typ av festival det var.

Må vara fördomsfullt men ekologiskt, new age och fördomsfria människor i en salig blandning, det kan bara bli någon typ av smitta.
Citera
2026-08-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
En sjukdom som dödat miljoner barn och vuxna är inte farlig? Nej, det är klart att allt är relativt. Att få en atombomb i huvudet är naturligtvis farligare. Det finns ju en chans att du överlever Mässling.

Du kom inte in på läkarlinjen, eller?
Numera drabbar det i utvecklade länder enbart vaccinmotståndare så det är en förlust man kan stå ut med.
Citera
2026-08-16, 22:41
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikspojken
Jag är så gammal så jag var med på den tiden då alla barn i Sverige hade mässlingen. Betraktades som influensa med prickar.

Blandar du ihop mässling med röda hund? Olika virus.
Citera
2026-08-17, 01:13
Medlem
Varför oroa sej för mässlingen??? När jag var barn på 70-talet så hade i princip alla det. Feber och lite utslag i 1.5-2 veckor.

Googlade och såg att inga personer dog i mässlingen på 70-talet, dvs innan man började med vaccin.
Citera
2026-08-17, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Folkhälsomyndigheten informerar om att flera fall av mässling rapporterats i samband med festivalen "Urkult".

Festivalen tycks handla om "gränsöverskridande kulturmöten" med ekologiskt och "inkluderande" tema.

Diskutera vad ni vet om festivalen och varför den drabbats av mässlingsutbrott.

Diskutera vad det är för typ av besökare som sprider en sjukdom som i stort sett varit eliminerad i Sverige.

Man kan väl misstänka att det är personer som ägnar sig åt hemförlossningar och som inte vill ge sina barn vaccin?
Citera
2026-08-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Trodde sjukdomen var utrotad i Sverige, Trist
Det kan man säga men det dyker upp importfall då och då och ibland får det en liten lokal spridning i grupper med låg vaccinationsgrad.
Citera
2026-08-17, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför oroa sej för mässlingen??? När jag var barn på 70-talet så hade i princip alla det. Feber och lite utslag i 1.5-2 veckor.

Googlade och såg att inga personer dog i mässlingen på 70-talet, dvs innan man började med vaccin.
Att färre och färre dog berodde på att sjukvården blev bättre och kunde hantera följdsjukdomarna. Men det skadades folk permanent. Några barn blev döva på 70-talet.

Om man slutar vaccinera kommer viruset härja fritt i stora återkommande epidemier. Otrevligt och helt onödigt.

Mässling är dödligt och det är framför allt barn som drabbas.. Tiotusentals dör varje år globalt. Självklart ska man undvika det om det går.

Att ni är obekymrade över mässling är ju för att ni slapp vara med när det var som värst och för att vaccinationerna har hjälpt oss slippa problemen. Det talar för och inte emot vaccination.
Citera
2026-08-17, 07:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det verkar ha varit afrikanska artister som uppträdde på festivalen i filmer på Youtube.

Kan de ha varit afrikanerna som spred mässling?

Eller en amerikansk kristen fundamentalist kanske? De står för majoriteten av mässlingsutbrotten i USA, flera större utbrott varje år.
Citera
2026-08-17, 08:08
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det kan man säga men det dyker upp importfall då och då och ibland får det en liten lokal spridning i grupper med låg vaccinationsgrad.
Och dessa grupper är förutom skitiga hippies som den här gången: Religiösa dårar, blattar och foliehattar.
Citera
2026-08-17, 08:14
Medlem
Jag hade mässlingen i början på 70 talet. Alla hade. De flesta återhämtade sig och gick vidare med sina liv med ytterligare en barnsjukdom avprickad. Det kallades barnsjukdom då det var något de flesta fick och skulle få innan de blev vuxna. För som vuxen var det en betydligt allvarligare sjukdom. Därav att man höll koll på att man fick den.

Jag skrev att de flesta återhämtade. Alla gjorde inte det. En tjej fick hjärnhinneinflammation och blev gravt handikappad.

Jag har senare hört att mässlingen är olika allvarlig olika år.

Mina barn har självklart vaccinerad. Den lilla flickans öde önskar jag ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in