Igår, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det finns inget som talar för att snipan inte höll utsikt akteröver. Dålig sikt och delvis svart skrov gjorde Misje Verde nästintill osynlig. Misje Verde hade även tyst gång och vinden gjorde att Misje Verdes motorljud inte når snipan.

Allt ansvar ligger på Misje Verde att hålla utsikt i färdriktningen.
Jo det gör det nog. Om än att ett stort fartyg kan vara tyst och mörkt när man kommer nära så skall det ju inte mycket till för att se det på lite håll. Och har man sett ett stort upphinnande fartyg så brukar man ha koll, om inte annat av ren självbevarelsedrift. Snipan hade ju också kapellet uppe och vi vet ju inte om han rullat upp "bakrutan" eller hade en sådan där dålig siktruta.

Återigen, inget av detta fråntar lastfartygets befäls ansvar

Sikten var (som tråden diskuterat) god.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Citat:
Allt handlar om att Misje Verde inte höll tillräcklig utsikt i sin färdriktning och att Misje Verde inte gjorde något för att undvika olyckan. Att ånga på med ett lastfartyg inomskärs utan att ens titta på radarn, där ligger brottet. Pågrund av en rad olika beslut som fattades på Misje Verde blev döden ett faktum för en ung mamma och hennes dotter.
Ja, exakt detta har jag framfört till en annan deltagare i tråden, men blev då direkt idiotförklarad av denne.

Dessutom var det kanske inte på grund av kaptenens beslut, utan snarare brist på beslut som fritidsbåten blev överseglad.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Du är förstås i din fulla frihet att ha åsikter om vad som är rätt och fel. Vilka du gillar eller inte. En sak vill jag förtydliga. För mig är de juridiska följderna för snipaföraren inte viktiga. Det trista men ändå realiteten är att hans dåliga omdöme gett den effekten att han förlorat delar av sin familj.

Vi vet det nu, att du tycker han saknat omdöme.
Han ångrar säkert själv beslut eller icke tagna beslut.
Man ska fortfarande inte tvingas bli överkörd av andra fartyg.

Känns det som det finns mer att fylla på i det om det nu inte handlar om det rättsliga?
Citera
Igår, 09:23
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det finns inget som talar för att snipans förare har gjort något fel. Stora båtar har ingen rätt att köra över små båtar som ligger framför. MJ höll inte utsikt i färdriktningen därav olyckan.

Därtill vill jag tillägga att Misje Verde är trots all mindre än din mamma.
Att du saknar sjövett framgår ju tydligt. Snipaföraren var inte bosatt i området men kände till trafikförhållandena med handelstrafik. Att ens ge sig ut där vittnar om en människa utan självbevarelsedrift
Citera
Igår, 09:26
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo det gör det nog. Om än att ett stort fartyg kan vara tyst och mörkt när man kommer nära så skall det ju inte mycket till för att se det på lite håll. Och har man sett ett stort upphinnande fartyg så brukar man ha koll, om inte annat av ren självbevarelsedrift. Snipan hade ju också kapellet uppe och vi vet ju inte om han rullat upp "bakrutan" eller hade en sådan där dålig siktruta.

Återigen, inget av detta fråntar lastfartygets befäls ansvar

Sikten var (som tråden diskuterat) god.

Snipans förare måste ha varit engagerad i navigation föröver. Det är ju trots allt en farled som kräver lotsning av vissa fartyg. Snipans förare kan därmed absolut inte klandras på något sätt.

Allt ansvar ligger på Misje Verde som inte höll utsikt föröver. De hade även instrument och besättning som skulle kunnat undvika olyckan. Varför kallade inte kaptenen upp någon för att hjälpa till med radar eller stå med en kikare och titta förut? Eller var MJ så upptagna att titta akterut utifall ifall ett ännu syörre fartyg skulle köra över MJ?
Citera
Igår, 09:31
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vi vet det nu, att du tycker han saknat omdöme.
Han ångrar säkert själv beslut eller icke tagna beslut.
Man ska fortfarande inte tvingas bli överkörd av andra fartyg.

Känns det som det finns mer att fylla på i det om det nu inte handlar om det rättsliga?
Ja eftersom detta främst är fråga om gott sjömanskap. Många som färdas på havet, inte minst sommartid har inte den minsta nautisk kompetens. Det är därför viktigt att sprida förståelsen för farorna med att ge sig ut i farleder med handelstrafik. Prova förarintyg.
Citera
Igår, 09:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag har verkligen aldrig påstått något så befängt som det du skriver här ovan.Du stoppar dina egna ord i min mun. Sådant är jag urbota trött på! Ge fan i det! Och ska du påstå att jag sagt nåt, så se då till att citera mig istället!

Det var du som skrev om att du helt utan nautisk kompetens var ensam på bryggan med en lots när befälhavaren låg och sov. På fartyg som har lotskrav krävs som regel också nautisk kompetens hos vakthavande. Vad det var för udda fall du svamlade om där du menar att så inte skulle vara fallet har du dock inte berättat, så det hela låter mest bara som en skröna.
OK, jag kanske borde varit tydligare med att det handlade om en båt som normalt inte är lotspliktig.
Vad jag ville ha sagt är att lotsen tog rodret när han tyckte att vi kunde "cut corners", vilket jag inte hade gjort på eget bevåg, men när det nu var lotsen som tyckte det lät sig göras så ifrågasatte jag inte det.
Citera
Igår, 09:34
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Snipans förare måste ha varit engagerad i navigation föröver. Det är ju trots allt en farled som kräver lotsning av vissa fartyg. Snipans förare kan därmed absolut inte klandras på något sätt.

Allt ansvar ligger på Misje Verde som inte höll utsikt föröver. De hade även instrument och besättning som skulle kunnat undvika olyckan. Varför kallade inte kaptenen upp någon för att hjälpa till med radar eller stå med en kikare och titta förut? Eller var MJ så upptagna att titta akterut utifall ifall ett ännu syörre fartyg skulle köra över MJ?
Vad menar du med navigation föröver?

Klandras? Juridiskt får vi väl se. Sjömannamässigt: Herregud vilken omdömeslös klantskalle.
Senast redigerad av snigel1 Igår kl. 09:37.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Citat:
Ja eftersom detta främst är fråga om gott sjömanskap. Många som färdas på havet, inte minst sommartid har inte den minsta nautisk kompetens. Det är därför viktigt att sprida förståelsen för farorna med att ge sig it i farleder med handelstrafik. Prova förarintyg.

Det goda sjömanskapet ligger i huvudsak på Misje Verde här eftersom man kört över en annan båt vilket man normalt inte gör.
Du sprider ingen förståelse genom att gång på gång på gång på gång påtala ditt personliga tycke i snipans bristande omdöme.
Ingen alls faktiskt.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
9zs avatar
Citat:
Att du saknar sjövett framgår ju tydligt. Snipaföraren var inte bosatt i området men kände till trafikförhållandena med handelstrafik. Att ens ge sig ut där vittnar om en människa utan självbevarelsedrift

MJs kapten var inte heller bosatt i området och kände inte till trafikförhållandena med fritidsbåtar och ändå ångade det på som om det var ute på öppet hav, vilket är totalt ansvarslöst, farligt, oprofessionellt och bevis på avsaknad av sjövett. Att ens kasta loss vittnar om en kapten utan självbevarelsedrift för varesig sig själv, sina mannar och andra sjöfarare. Missförhållanden på MJ är ett faktum. Kaptenen bär yttersta ansvaret.
Jag tycker du skall hoppa upp på traktorn igen och sprida riktig gödsel på din åker, inte sprida din dynga här.
Citera
Igår, 09:43
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
MJs kapten var inte heller bosatt i området och kände inte till trafikförhållandena med fritidsbåtar och ändå ångade det på som om det var ute på öppet hav, vilket är totalt ansvarslöst, farligt, oprofessionellt och bevis på avsaknad av sjövett. Att ens kasta loss vittnar om en kapten utan självbevarelsedrift för varesig sig själv, sina mannar och andra sjöfarare. Missförhållanden på MJ är ett faktum. Kaptenen bär yttersta ansvaret.
Jag tycker du skall hoppa upp på traktorn igen och sprida riktig gödsel på din åker, inte sprida din dynga här.
Ja du bevisar bara din egen okunskap. Snipaföraren var en osannolikt dålig förare på sin båt. Med lite bättre omdöme hade han inte utsatt familjen för fara. Gå gärna förarintygsutbildningen. Den skulle du ha nytta av
Citera
Igår, 09:51
Medlem
Citat:
Det finns inget som talar för att snipan inte höll utsikt akteröver. Dålig sikt och delvis svart skrov gjorde Misje Verde nästintill osynlig. Misje Verde hade även tyst gång och vinden gjorde att Misje Verdes motorljud inte når snipan.

Allt ansvar ligger på Misje Verde att hålla utsikt i färdriktningen.

"Misje Verde va nästintill osynligt"

Hahaha, det va nog det roligaste jag läst i den här tråden. Det va fortfarande relativt ljust ute och så kommer det ett neongrönt fartyg på 90x15m, herregud det kan ju inte vara mer synligt😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in