2026-08-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Enligt mig bör det vara med riktig salmiak (alltså ammoniumklorid). Vanlig lakrits funkar förvisso också, och kanske saltlakrits med

Typ såna här om du kan hitta dom på någon butik någonstans: https://handla.ica.se/produkt/2118719
Alltså inte salmiak, utan det ska vara saltlakrits?
Citera
2026-08-16, 20:12
Medlem
Sinraths avatar
Folk kommer bli grymt besvikna om man tar en random flaska "rödvin" och trycker i sig lite vad som helst som nämnts i tråden. Man kan ha tur men det är enorm skillnad på te.x ta en kraftig mörk 16%-ig Amarone till en riktigt mustig bit nötkött jämfört med att hälla i sig en mjuk och bärig nästa genomskinlig Beaujolais-nouveau till detsamma. Hetta förstärks negativt också av sträva rödviner te.x.

Personalen på Systemet är extremt hunsade till att vara service-minded så man kan fråga dom precis vilka absurda grejer som helst för att hitta smak-orgasmen till vad för rött man nu föredrar

Vet inte hur många udda konversationer som jag hört där ibland en tant frågor om vin till typ sushi och när personalen presenterar vita viner så säger tanten "Nej det ska vara rött!" vilket kan gå att lösa med lite fantasi men när ett milt rött för fisk/sushi presenteras så blir svaret "Nej inte det! det måste vara kryddigt och mustigt för det gillar gubben". Så får man se den ansträngda personalen presentera något helt galet likt en torr Ripasso till denna rätt. Trots försiktiga invändningar så slutar det med "Ja det får duga, men passar det inte så kommer vi tillbaka med den!".
Citera
2026-08-16, 20:29
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alltså inte salmiak, utan det ska vara saltlakrits?

Nej, salmiak Det man kallar saltlakrits har ofta(st) en rätt hög sockerhalt och även om det möjligen innehåller ammoniumklorid (salmiak) så är det inte samma sak.

T.ex. den jag länkade till ovan så har 32g/100g socker, jämfört med olika "saltlakrits"-godis som lätt har det dubbla.

Det är just den där lite strävare och tydliga salmiaksmaken som går bra ihop med rödvin.
Citera
2026-08-16, 20:41
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Grovt underskattat och bortglömt men enkel västerbottenost är kanongott att para ihop med rött vin.

Sältan i VB-ost går så förbannat bra hem med ett fylligare vin som Zinfandel eller Crianza. Billigt, enkelt, svenskt och så underskattat gott.

Är Crianza ett vin?
Citera
2026-08-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nej, salmiak Det man kallar saltlakrits har ofta(st) en rätt hög sockerhalt och även om det möjligen innehåller ammoniumklorid (salmiak) så är det inte samma sak.

T.ex. den jag länkade till ovan så har 32g/100g socker, jämfört med olika "saltlakrits"-godis som lätt har det dubbla.

Det är just den där lite strävare och tydliga salmiaksmaken som går bra ihop med rödvin.
Okej, jag har några påsar ammoniumklorid hemma. Ska testa att ta ett kryddmått nästa gång rödvin står på menyn.

Köpte vid något tillfälle för att testa göra salmiakglass och kanske något annat. Har till och med funderat på att krydda en köttbit med det, men ännu har inget av det blivit av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in