2026-08-16, 10:57
Medlem
Har en 4,5 m plastbåt (Terhi 445 C) med en 30-hästars utombordare. Har den i stugan på en liten insjö nu men skulle behöva en båt att ha i Stockholms skärgård: bara inomskärs lugna och fina dagar.

Finns det några nackdelar med att ha en sån liten båt på havet? Fördelarna för mig skulle va att jag kan sätta i och ta upp själv, och den är ganska billig i underhåll och drift.
Citera
2026-08-16, 11:27
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik ändrad.

Tidigare: Räcker båten?

/moderator
Citera
2026-08-16, 11:47
Medlem
Beror mycket på när och var.

Har du bara lite omdöme så är det säkert. Har själv använt en lika stor båt med betydligt mindre motor i Bohuslän där det inte fanns så värst mycket öar utanför. Kom ihåg flytvästen.
Citera
2026-08-16, 12:08
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forzzte
Har en 4,5 m plastbåt (Terhi 445 C) med en 30-hästars utombordare. Har den i stugan på en liten insjö nu men skulle behöva en båt att ha i Stockholms skärgård: bara inomskärs lugna och fina dagar.

Finns det några nackdelar med att ha en sån liten båt på havet? Fördelarna för mig skulle va att jag kan sätta i och ta upp själv, och den är ganska billig i underhåll och drift.

Den fungerar inomskärs lugna och fina dagar, och du kommer att kunna göra strandhugg nästan överallt.
Den kommer dock snabbt bli skumpig på fjärdarna om det inte är nära noll våghöjd, och även lite blåst kommer att kännas eftersom det är en styrpulpet.

De andra fördelarna har du nämnt, förutom att du slipper lägga pengar på en större båt.
Citera
2026-08-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Beror mycket på när och var.

Har du bara lite omdöme så är det säkert. Har själv använt en lika stor båt med betydligt mindre motor i Bohuslän där det inte fanns så värst mycket öar utanför. Kom ihåg flytvästen.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Den fungerar inomskärs lugna och fina dagar, och du kommer att kunna göra strandhugg nästan överallt.
Den kommer dock snabbt bli skumpig på fjärdarna om det inte är nära noll våghöjd, och även lite blåst kommer att kännas eftersom det är en styrpulpet.

De andra fördelarna har du nämnt, förutom att du slipper lägga pengar på en större båt.

Typ så jag tänkte! Vad blir det yttre arbetsområdet då? Var kan det börja bli riskfyllt?
Citera
2026-08-16, 18:25
Medlem
Citat:

Handlar mest om hur angenäm du vill att resan ska bli och att använda sunt förnuft. Det går att kriga flermetersvågor med en tremeters gummibåt förutsatt att du håller i dig och lasten är fastsurrad men skönt är det ju inte.

Inomskärs "lugna och fina dagar" helt ok med en båt som beskrivet. Håll ögat på väderförutsägelserna och försök begränsa tiden ute på gigantiska fjärdar, håll dig inom ngn kilometer från bestigbart land så mycket som möjligt.
Citera
2026-08-16, 18:38
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Typ så jag tänkte! Vad blir det yttre arbetsområdet då? Var kan det börja bli riskfyllt?

Jag har svårt att se hur du skulle kunna riskera att utsätta dig själv för fara pga. båtens storlek, inte om du planerar nöjesåkning då det kommer att bli obekvämt och obehagligt långt innan det blir farligt.

Men jag skulle säga att utomskärs går bort även i fint väder eftersom du blir så utsatt om du får motorstopp där och vädret slår om. Det finns å andra sidan inte ett skit att göra utomskärs om du inte skall försöka pilka obefintlig torsk .

Mitt tips är helt enkelt att du kör båten och sedan avgör ifall den räcker till.
Citera
2026-08-22, 08:55
Medlem
Jag har haft många styrpulpetare i norra skärgården och vid Kanholsmfjärden som jag korsat många gånger med båtar som varit ca 4,60m, inga problem vid hyfsat väder, många har båtar i just den storleken i Skärgården
Senast redigerad av kroppskultur 2026-08-22 kl. 09:20.
Citera
2026-08-24, 12:20
Medlem
Haramadans avatar
Citat:

Går hur bra som helst om du kombinerar båtåkandet med sjövett och håller dig inomskärs.
Citera
2026-08-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det finns å andra sidan inte ett skit att göra utomskärs om du inte skall försöka pilka obefintlig torsk .

Mitt tips är helt enkelt att du kör båten och sedan avgör ifall den räcker till.

Tipset är bra.
Naturen är storslagen utomskärs och även det kan funka fint i en båt i 4-5 meters klassen.
Men håll mycket noga utsikt på vindförutsägelser och väderradar såväl som stora skepp i närheten, kan ju bli rätt feta svall.

Ett sätt att tillförlitligt rapportera sjönöd till kustbevakningen är också bra.
För extra hängslen och livrem några neoprenjackor så slipper man kyla ner sig så mycket tills undsättning kommer om det mot förmodan blir kapsejs.
Citera
2026-08-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag har haft många styrpulpetare i norra skärgården och vid Kanholsmfjärden som jag korsat många gånger med båtar som varit ca 4,60m, inga problem vid hyfsat väder, många har båtar i just den storleken i Skärgården

Många har också mycket, mycket större!
Citera
2026-08-28, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Många har också mycket, mycket större!

Är med båtar som med bilar, är man... ..."liten i andra avseenden" kompenseras det med storlek...

Terhi är bra båtar! Ingenting man drar till Mariehamn med, men som folk skriver. Lite förstånd och sjövett så är det inga konstigheter. Blåser det upp rejält ankrar du bara i lä, tänder medhavd minigrill och inmundigar din nyfiskade abborre! Goda turer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in