2026-08-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Om jag får tid över ska jag rota fram exempel men om du spenderat mer än 5 minuter med att lyssna på Lavrov och Kasselstrand i olika intervjuer så är det exakta samma berättelse som predikas om att Ryssland minsann försökte få fred och är ignorerade och missförstådda. Kasselstrand återupprepar Kremls berättelse som en direkt kopia.
Fint.
Då återstår bara att höra K säga detta och kolla upp om det är sant eller inte.

Du har säkert konkreta och sakliga exempel på båda.
Tack på förhand.
Citera
2026-08-16, 17:08
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Fint.
Då återstår bara att höra K säga detta och kolla upp om det är sant eller inte.

Du har säkert konkreta och sakliga exempel på båda.
Tack på förhand.

https://www.youtube.com/shorts/JkYuoe5l4i8

Här är en liten försmak. Det var EU som klippte banden och Ryssland är offret.

Stackars Ryssland blev ledsna och därför var dom tvungna att inleda en invasion. Nussi-nussi...

Lavrov accuses EU of breaking ties with Russia

https://www.aa.com.tr/en/world/lavrov-accuses-eu-of-breaking-ties-with-russia/2146147

Nämen..hoppsan...dom säger exakt samma sak. What a suprise!

Fick du en chock nu? Vändes världen upp och ner?
Senast redigerad av RomernasKung 2026-08-16 kl. 18:00.
Citera
2026-08-18, 07:16
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/shorts/JkYuoe5l4i8

Här är en liten försmak. Det var EU som klippte banden och Ryssland är offret.

Stackars Ryssland blev ledsna och därför var dom tvungna att inleda en invasion. Nussi-nussi...

Lavrov accuses EU of breaking ties with Russia

https://www.aa.com.tr/en/world/lavrov-accuses-eu-of-breaking-ties-with-russia/2146147

Nämen..hoppsan...dom säger exakt samma sak. What a suprise!

Fick du en chock nu? Vändes världen upp och ner?
Tack för länkar och info. Ja det var en liten chock.

Du börjar med att Kasselstrand/AfS skulle "mysa med Putin".

När jag frågar efter konkret exempel svarar du att K "är direkt kopia av Lavrov".

Detta var inget konkret och du svarar sedan med ett klipp från i år 2026 av K där han säger att han tror vi kan ha goda diplomatiska relationer och omfattande handel med Ryssland, och att "det var ju inte Ryssland utan EU som klippte banden".

Sedan länkar du till Lavrov från Februari 2021 före invasionen att "EU has been consistently breaking off relations with Russia for many years".

Kasselstrand talar uppenbart om relationer och handel idag, och sanktioner av EU efter invasionen som fortfarande gäller.

Här har du bevis för att det Kasselstrand säger är sant:
Citat:
The EU has imposed massive and unprecedented sanctions against individuals and entities involved in Russia's full-scale invasion of Ukraine.
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions-against-russia/

Men även om du skulle försöka tolka det som att K avser före invasionen har du här en längre lista på EU sanktioner mot Ryssland sedan 2014:
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions-against-russia/timeline-sanctions-against-russia/

Visst, både K och L talar om bevisat existerande ekonomiska sanktioner mot Ryssland av EU. Det är alltså att nämna existerande sanktioner, säga sanningen, som du anser är att "mysa med Putin". Eftersom Lavrov 2021 också nämnde ekonomiska sanktioner. Lavrov 2021 ursäktade inte heller någon kommande invasion av Ukraina med dessa sanktioner, vilket du försöker få poängen till, artikeln du länkar nämner inte ens Ukraina.

Ja, chockerande att det bara var nonsens du hade att komma med när jag frågar efter konkret exempel, men jag borde ju inte bli förvånad. Att du ohederligt låtsas som att K uttalar sig om orsaken till invasionen 2022 när han talar om handel idag är bara klassiskt försök manipulation, som du antingen hittat på själv eller kopierat efter lång påverkan från andra.

Tack ändå för ett lysande exempel på hur förvirrad och grundlös mainstream-retoriken mot Kasselstrand är med de typiska flosklerna av typen "myser med Putin".

Extra sjukt blir detta mot bakgrunden att K är den som vill satsa mest på eget svenskt försvar för att kunna stoppa just ryska militära angrepp. För vilket annat land skulle vi behöva försvara oss emot.
Citera
2026-08-18, 08:27
Medlem
Citat:
Tack för länkar och info. Ja det var en liten chock.

Du börjar med att Kasselstrand/AfS skulle "mysa med Putin".

När jag frågar efter konkret exempel svarar du att K "är direkt kopia av Lavrov".

Detta var inget konkret och du svarar sedan med ett klipp från i år 2026 av K där han säger att han tror vi kan ha goda diplomatiska relationer och omfattande handel med Ryssland, och att "det var ju inte Ryssland utan EU som klippte banden".

Sedan länkar du till Lavrov från Februari 2021 före invasionen att "EU has been consistently breaking off relations with Russia for many years".

Kasselstrand talar uppenbart om relationer och handel idag, och sanktioner av EU efter invasionen som fortfarande gäller.

Här har du bevis för att det Kasselstrand säger är sant:

https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions-against-russia/

Men även om du skulle försöka tolka det som att K avser före invasionen har du här en längre lista på EU sanktioner mot Ryssland sedan 2014:
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions-against-russia/timeline-sanctions-against-russia/

Visst, både K och L talar om bevisat existerande ekonomiska sanktioner mot Ryssland av EU. Det är alltså att nämna existerande sanktioner, säga sanningen, som du anser är att "mysa med Putin". Eftersom Lavrov 2021 också nämnde ekonomiska sanktioner. Lavrov 2021 ursäktade inte heller någon kommande invasion av Ukraina med dessa sanktioner, vilket du försöker få poängen till, artikeln du länkar nämner inte ens Ukraina.

Ja, chockerande att det bara var nonsens du hade att komma med när jag frågar efter konkret exempel, men jag borde ju inte bli förvånad. Att du ohederligt låtsas som att K uttalar sig om orsaken till invasionen 2022 när han talar om handel idag är bara klassiskt försök manipulation, som du antingen hittat på själv eller kopierat efter lång påverkan från andra.

Tack ändå för ett lysande exempel på hur förvirrad och grundlös mainstream-retoriken mot Kasselstrand är med de typiska flosklerna av typen "myser med Putin".

Extra sjukt blir detta mot bakgrunden att K är den som vill satsa mest på eget svenskt försvar för att kunna stoppa just ryska militära angrepp. För vilket annat land skulle vi behöva försvara oss emot.

Han säger också att Rysslands Krig i Ukraina är i strid med folkrätten så han står inte bakom det heller vilket är viktigt att lyfta fram tycker jag. Men han menar på att det finns två parter i konflikten och att man behöver se på historiken som leder fram till det som har skett.

Fast det är ju uppenbart oacceptabelt att försöka förstå varför saker sker runtom i världen och bilda en egen uppfattning om detta. Man ska vara en nickedocka istället som resten av politikerna. Annars kan en person ha en annan åsikt än alla andra och det blir ju väldigt olyckligt inom politiken i Sverige där alla ska tycka lika för det är bestämt på förhand vad som är rätt och fel.
Citera
2026-08-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Han säger också att Rysslands Krig i Ukraina är i strid med folkrätten så han står inte bakom det heller vilket är viktigt att lyfta fram tycker jag. Men han menar på att det finns två parter i konflikten och att man behöver se på historiken som leder fram till det som har skett.

Fast det är ju uppenbart oacceptabelt att försöka förstå varför saker sker runtom i världen och bilda en egen uppfattning om detta. Man ska vara en nickedocka istället som resten av politikerna. Annars kan en person ha en annan åsikt än alla andra och det blir ju väldigt olyckligt inom politiken i Sverige där alla ska tycka lika för det är bestämt på förhand vad som är rätt och fel.
Precis så ja.

Det är som en sekt där alla måste hålla med om allt hela tiden, att hänvisa till fakta eller fråga efter belägg är ondska.
Citera
2026-08-18, 21:10
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Ja jag har inte spenderat mycket energi för detta argument. Jag antog att alla som lyssnat på Kasselstrand och Lavrov hade observerat detsamma. Man kan såklart göra lite olika tolkningar.

Kan du göra en enkel lista på punkter där Lavrov och Kasselstrand skiljer sig markant när det gäller det geopolitiska läget och sentida berättelsen om Ryssland. Jag har mycket svårt att hitta några skillnader. Ryssland beskrivs som det stackars missförstådda offret som egentligen ville ha fred.

Jag är medveten om att Kasselstrand sagt att Rysslands invasion var ett brott mot folkrätten. Allt är inte svart och vitt. Men man får intrycket att han samtidigt inte uttrycker att det är en "big deal". Vill han ha handel och fredliga relationer med någon som bryter mot folkrätten?

Citat:

Knappast en floskel utan ett orginaluttryck som jag använder. Du kan inte hitta någon som ordagrant använder samma vokabulär. Således inte en floskel.
Citera
2026-08-19, 01:35
Medlem
Citat:
...
Vill han ha handel och fredliga relationer med någon som bryter mot folkrätten?
...
Bra fråga, jag vet inte men han var tydlig angående främst diplomati och handel med ryssland i det korta klipp du länkade.

Sverige har sedan länge omfattande handel och fredliga relationer med länder som bryter mot folkrätten: USA, Israel, Saudiarabien, Kina mm.

Sverige handlar även med ryssland fortfarande, även om det minskat och med vissa restriktioner, men olja och metaller köper vi, så med ditt resonemang myser redan tidöregeringen och hela sverige med Putin, på precis det sätt du klandrar Kasselstrand för.
Citera
2026-08-19, 17:51
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Sverige handlar även med ryssland fortfarande, även om det minskat och med vissa restriktioner, men olja och metaller köper vi, så med ditt resonemang myser redan tidöregeringen och hela sverige med Putin, på precis det sätt du klandrar Kasselstrand för.

Indirekt handel kan säkert ta sig igenom men direkt handel med olja och metaller är så gott som borta. Två fel gör inte ett rätt. Men man kan diskutera hur Ryssvänlig kasselstrand är fram och tillbaka i många detaljer. För mig som individ är det stora problemet med Kasselstrand att han är alldeles för Ryss och Putinvänlig. Det kan säkert attrahera vissa och stöta bort andra väljargrupper.

Lyssna på Lavrovs berättelse om Rysk geopolitik i 5-10 minuter och lyssna sedan på Kasselstrand i 5-10 minuter. Lista sedan några skillnader om du hittar dem. Jag tycker herrarna låter som kloner.
Citera
2026-08-22, 16:31
Medlem
Nattbussen4s avatar
Örebropartiet känns väldigt bra, också.

Allard är bra.
Citera
2026-08-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Örebropartiet känns väldigt bra, också.

Allard är bra.

Det finns ett problem med Allard. Både DN och kanalen 100% har signalerat ut hans budskap. Dessa är två ultrasionistiska medier.

Dvs det är nu ganska troligt att Allard är Sveriges Trump. En person som säger mycket men gör något helt annat.

Så länge ÖP inte har NATO utträde och EU utträde i sitt partiprogram går det helt enkelt inte lita på partiet tyvärr. Då kan Allard stå och skrika att "packet ska ut" hur mycket som helst, är man med i EU blir det inget av med det. Han är dessutom för biometrisk övervakning vilket de som styr är väldigt förtjusta i.
Citera
2026-08-22, 17:25
Medlem
Nattbussen4s avatar
Det är bara en tidsfråga till ett invandrarparti och ett muslimskt parti kommer in i riksdagen, och alla de trötta och gamla partierna kommer att fjäska och jamsa med, och bete sig som om svensk kultur och svenskar inte ska ha en absolut ställning i Sverige, och göra "rättvis bedömning" till honnörsord hellre än att försvara Sveriges egenintressen.

Då måste det finnas ett riktigt parti i riksdagen utan skam och skuld och som inte går på medias finter och moralism, som direkt står redo och stadigt. Och som inte faller för gråt-argument från blattarna, eller att deras kulturer faktiskt ens når upp till vara "kultur".
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-08-22 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in