2026-08-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Inte? Det är ju för fan norm sedan 50-talet... Det här är ju ett typexempel på hur kulturellt tappade "svenskar" är. Och du tror inte att de som är födda efter år 2000 som vuxna kommer ha en lite annan syn på Halloween än de lite äldre som endast "firat" allhelgona genom att vörda arvet och minnet av våra förfäder.

Sen kan du ju inbilla dig att nationaldagen någonsin varit någon tradition att fira, det är först nu på senare år det börjat bli en tradition att välkomna nya svenskar.

Det har de senaste dagarna startats trådar om hur traditionen med kräftskivor håller på att dö ut. Traditionen att käka surströmming är väl mer eller mindre död? Innan dess Valborg. Midsommar firas knappt heller jämfört med förr.

Sen ska det rackas ner på oss som håller oss fast och tycker traditioner har sitt värde genom att minnas vårt ursprung. Svensken kväser sin egen kultur så pass att han inte ens kan nämna exempel på svensk kultur. Varför var ni tvungna att ta fram en kulturkanon?

Nej, det är inte "norm sedan 50-talet" att fira amerikansk jul. Jag har aldrig i hela mitt liv ätit kalkon eller druckit coca-cola på julafton och känner ingen annan som gjort det heller. Jultomten är inte heller ett amerikanskt påfund, om du nu trodde det.

Nationaldagen har framför allt missgynnats genom att det inte varit en helgdag. Där bär politikerna, och framför allt sossarna, skulden.

Valborg och midsommar firas fortfarande flitigt runtom i landet. Antar att du bor centralt i en större stad och där är det klart att man inte märker av det. Dessa traditioner ska högtidlighållas ute på landet såklart.

Att en kulturkanon blev nödvändig berodde på att självhatande landsförrädarpolitiker under decennier utmålat svenskhet som något fult och hemskt. Väljarna tenderar tyvärr att vakna först när det är för sent och först när man själv börjat lida ekonomiskt och socialt av den politik som förts.
Citera
2026-08-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Nej, det är inte "norm sedan 50-talet" att fira amerikansk jul. Jag har aldrig i hela mitt liv ätit kalkon eller druckit coca-cola på julafton och känner ingen annan som gjort det heller. Jultomten är inte heller ett amerikanskt påfund, om du nu trodde det.

Nationaldagen har framför allt missgynnats genom att det inte varit en helgdag. Där bär politikerna, och framför allt sossarna, skulden.

Valborg och midsommar firas fortfarande flitigt runtom i landet. Antar att du bor centralt i en större stad och där är det klart att man inte märker av det. Dessa traditioner ska högtidlighållas ute på landet såklart.

Att en kulturkanon blev nödvändig berodde på att självhatande landsförrädarpolitiker under decennier utmålat svenskhet som något fult och hemskt. Väljarna tenderar tyvärr att vakna först när det är för sent och först när man själv börjat lida ekonomiskt och socialt av den politik som förts.

Haha, nej vi käkar inte kalkon på jul utan vi håller oss kvar vid vår julskinka. Men att påstå att vi inte firar en kraftigt amerikaniserad disneyjul sedan 50-talet visar på din historielöshet. Har du sett filmen Fanny och Alexander någon gång? Sen apropå kalkon måste du hålla med om att det är lite lustigt att thanksgiving börjat lanseras som en helg att fira även i Sverige de senaste åren.

Vi firar mammon och kommersen numera, inget annat. Du får slå upp i en historiebok och se efter hur vi firade på 40-talet.

Valborg och midsommar firas lite smått runt omkring i landet, men jämfört med hur det såg ut på 80-talet innan vi började avfolka landsbygden så är det ingenting och att vi aldrig firat nationaldagen beror på att midsommar alltid varit nationaldag i den svenska folksjälen, nu står dessa mot varandra som konkurrenter.

Vad tycker du om de svenska kräftskivorna?
Citera
2026-08-16, 13:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur ska ni bevisa att ni är svenskar utan DNA-test? Tror knappast ni har orken att släktforska själva.

Finland tillhörde Sverige en gång i tiden så finnar står inte med på återvandringslistan?

Natruligtvis står inte finnar eller övriga nordiska eller ens västeuropeiska folk på återvandringslistan. Vad fick dig att tro det?

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Skulle aldrig göra ett sånt där snabbtest på nätet. Bättre att släktforska på gammalt hederligt vis, även om det är väldigt tidskrävande.

Finns det verkligen vänsterkräk som tycker Jomshof ska deporteras pga sitt ursprung? Underhållande isåfall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuremberg_Laws#Classifications_under_the_laws

Endast de som var 75% eller 100% judar blev av med sina medborgarskap. Åttondelsjudar ansågs helt tyska, men jag antar det var vad du menade också.

+1
Citera
2026-08-16, 13:55
Medlem
Det handlar väl inte om att vara 100% skandinav, det handlar mer om att ha samma värderingar, uppförande, traditioner och levnadssätt som samhället.

Att ta in några miljoner mussilmaner med ett tält över huvudet, vidrig jävla curry-luktande odör, hela postnummer som är no-go.. och det visar tydligt att i stort sett hela det svenska folket inklusive politikerna själva tycker det. Till och med invandrarna vill inte bo med invandrarna. Hade jag flyttat till Brasilien och det finns ett ”svensk-område” kanske jag åtminstone hade trivts någorlunda men jag hade ju inte velat flytta därifrån med hull och hår och med alla möjliga medel tagna.

Det är ju därför de flyr från sina egna länder, de tål inte ens att bo i närheten av varandra i sin egen religion, med sina egna värderingar. Det är bara ren och skär skit.
Citera
2026-08-16, 13:59
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Flera personer s.k. nazister på Flashback påstår att de är 100% skandinav fast det inte ens är möjligt. De skulle aldrig våga göra ett DNA-test men de påstår att de är 100% vita. Förstår de inte att människor utvandrade till Skandinavien?

Det finns de som är 100% skandinaver även om det är ytterst sällsynt. Jag har bara sett 2 stycken med dessa resultat från 23andme.

Man kan vara 100% vit fast man inte är 100% skandinav. Jag är 72% skandinav. Är jag inte 100% vit då eller vad menar du?

Snurrig trådstart.
Citera
2026-08-16, 14:18
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det finns de som är 100% skandinaver även om det är ytterst sällsynt. Jag har bara sett 2 stycken med dessa resultat från 23andme.

Man kan vara 100% vit fast man inte är 100% skandinav. Jag är 72% skandinav. Är jag inte 100% vit då eller vad menar du?

Snurrig trådstart.
Jag har sett flera gånger att folk påstår att de är 100% svensk/skandinav (utan att göra DNA-test.) Då startade jag tråden i snabb hast.

Då tycker jag att man ska göra det. - Nästan ingen är 100%. Är de rädda för att de kanske har afrikanskt eller arabiskt blod?

Jag är också mer än 70% skandinav.
Etnicitet är ett intressant ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Natruligtvis står inte finnar eller övriga nordiska eller ens västeuropeiska folk på återvandringslistan. Vad fick dig att tro det?
Det snackas om invandrare, då är det bra att man är tydlig med det.
Citera
2026-08-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad du aldrig har hört är inte ett sakligt argument.
Japan och Sverige är två olika länder.
Sverige valde att anamma mångkultur så etnicitet har blivit ett känsligare ämne här tyvärr.

Japan koloniserade sina grannländer. Verkar som att de plundrade mest än att sprida gener.
Citera
2026-08-16, 14:28
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Jag har sett flera gånger att folk påstår att de är 100% svensk/skandinav (utan att göra DNA-test.) Då startade jag tråden i snabb hast.

Då tycker jag att man ska göra det. - Nästan ingen är 100%. Är de rädda för att de kanske har afrikanskt eller arabiskt blod?

Jag är också mer än 70% skandinav.
Etnicitet är ett intressant ämne.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Man kan vara 100% svensk utan att vara 100% skandinav. En fransman kan bli svensk. En belgare kan bli svensk. En irländare kan bli svensk. Och vice versa.

En person från exempelvis Afrika eller Mellanöstern kan däremot aldrig bli svensk.

En rasblandad person som är 40% skandinav är mindre svensk än någon som är 30% men resten 100% europeisk.
Senast redigerad av Tuor 2026-08-16 kl. 14:32.
Citera
2026-08-16, 14:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Om samtliga "jag är skandinav"-personer skickade in sitt blod för en DNA-analys så skulle det se ut precis som för alla andra i Europa, t.ex "25% skandinav, 5% afrikan, 15% sydeurope" osv.

Här mer info, naturligtvis har det forskats i svensk DNA och bara att läsa:
http://www.khazaria.com/genetics/swedes.html
Citera
2026-08-16, 14:32
Medlem
Citat:

Man kan vara 100% svensk utan att vara 100% skandinav. En fransman kan bli svensk. En belgare kan bli svensk. En irländare kan bli svensk. Och vice versa.

En person från exempelvis Afrika eller Mellanöstern kan däremot aldrig bli svensk.
Att man ska göra DNA-TEST om man påstår sig vara 100% skandinav. Men det är frivilligt.

…För att?
Citera
2026-08-16, 14:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

En rasblandad person som är 40% skandinav är mindre svensk än någon som är 38% men resten 100% europeisk.
En fransman som är född i afrika då?

En fransman vars ENA förälder är född i afrika av franska föräldrar?

Ditt problem, som gör att du tror du har svaret fast det bara är snömos, är att du saknar kompetens på området, saknar intelligens för att tänka ut komplexiteten. Du gör som Hitler, förenklar världen så att den passar i din förenklade världsbild. Kallas även Dumhet.

Vill påminna om att det är en extremt svenskt att vara tolerant mot andra, ta hand om andra, flytta på sig, upptäcka världen. Och det slår mig att inte en enda av dina åsikter är svenska. Du är inte svensk i mina ögon. Men det går bra. Jag tolererar utlänningar på FB.
Citera
2026-08-16, 14:40
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Att man ska göra DNA-TEST om man påstår sig vara 100% skandinav. Men det är frivilligt.

…För att?

Därför att de flesta européer är extremt lika.

https://imgur.com/a/b9gLu0n

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En fransman som är född i afrika då?

En fransman vars ENA förälder är född i afrika av franska föräldrar?

Dit problem, som gör att du tror du har svaret fast det bara är snömos, är att du saknar kompetens på området.

Vill påminna om att det är en extremt svenskt att vara tolerant mot andra, ta hand om andra, flytta på sig, upptäcka världen. Och det slår mig att inte en enda av dina åsikter är svenska. Du är inte svensk i mina ögon.

Buhuhu. Jag bryr mig inte om vänsterblivnas knasiga åsikter gällande ras. Ni är helt från vettet och borde egentligen bli inlåsta. Det kommer ni troligtvis bli så småningom.
Senast redigerad av Tuor 2026-08-16 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in