2026-08-15, 19:21
Medlem
Upplyftens avatar
Mitt bidrag

En redig skiva Gorgonzola och en röd Malbec
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/q-266401/

Varken mer eller mindre. Blev helt förbluffad av smakexplosionen

Vad har ni för dräpande tips ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-15 kl. 19:27.
Citera
2026-08-15, 19:36
Medlem
Hur kan det vara en smakexplosion om den går under ”fruktigt” vin?
Jag har noll kunskap om vin men om någon kan ge exempel på ett tungt vs lätt rödvin så kanske jag fattar. Eller tycker folk att det är en smakexplosion med något lättdrucket också?
Har förvisso inte smakat detta vinet så det kanske är en smakexplosion?

Jag har nog mest druckit Cabernet Sauvignon, Shiraz, Zinfandel, Amarone Vad jag kan komma ihåg.
Hur är det i jämförelse?
Senast redigerad av hidden-nick 2026-08-15 kl. 19:40.
Citera
2026-08-15, 19:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick

Jag har nog mest druckit Cabernet Sauvignon, Shiraz, Zinfandel, Amarone Vad jag kan komma ihåg.
Hur är det i jämförelse?

Systembolagets beskrivningar är helt bakom flötet. Viner på Malbec druvan är de mest fylliga rödviner som går att köpa. Undertoner av lakrits och bär . Går extremt bra ihop med lagrade saltade ostar med naturlig utvecklat umamismak ( Som ex. vis en Gorgonzola)

Som att stoppa en blöt bit bärmuffins i käften tillsammans med en saltad grönmögelmassa som plötsligt utvecklas till allt vad människan kan begära. En hel palett från sött till salt, från jordigt till blommigt . Det är svårt att beskriva allt händer på en och samma gång
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-15 kl. 20:01.
Citera
2026-08-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Systembolagets beskrivningar är helt bakom flötet. Viner på Malbec druvan är de mest fylliga rödviner som går att köpa. Undertoner av lakrits och bär . Går extremt bra ihop med lagrade saltade ostar med naturlig utvecklat umamismak ( Som ex. vis en Gorgonzola)

Aldrig hört om Malbec tror jag men om du säger det så. Oavsett är allt gällande ost gott. Ost är livet.
Citera
2026-08-15, 20:20
Medlem
E. Guigal Côtes-du-Rhône Rouge och fourme d'ambert, gärna med körsbärsmarmelad
Citera
2026-08-15, 20:58
Moderator
tobess avatar
Salmiak och rödvin är tro det eller ej en riktigt bra kombination
Citera
2026-08-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Jag älskar Single malt Whisky tillsammans med Salmiak. Det ska vara söt lakrits. Käck till exempel.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2026-08-15, 23:59
Moderator
I vanlig ordning tillåter vi inte listtrådar denna gången heller.

Så, droppa.inte bara random saker man kan ha till rödvin. Skriv vad ni är inne på och förklara helheten eller åtminstone något som får det att fungera i en diskussion eller låt bli att posta.

/Mod
2026-08-16, 08:42
Medlem
Vet inte om det är så revolutionerande, men rött vin och riktigt krämig äggröra (inte hotellfrukostvarianten som mer är en omelett)... Har inte testat till kokt eller stekt ägg, borde nog göra det.

Citat:
Ska det vara rent salmiaksalt, eller lakrits med salmiak, alltså saltlakritsgodis? Låter hur som helst som en knasig kombo, men ska såklart testas vid tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av bingen75
Jag älskar Single malt Whisky tillsammans med Salmiak. Det ska vara söt lakrits. Käck till exempel.
Käck verkar heta Kick numera, om det är samma godis vi pratar om. Och den verkar inte ha någonting med salmiak att göra.

Sedan kan den vara god till Whisky i alla fall, så klart.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-16 kl. 08:48.
Citera
2026-08-16, 10:46
Medlem
Citat:
+1 på den. Hittade en lakrits/rabarbermarmelad som var utsökt till rött. Det blir ett sammelsurium av olika smaker. Sött, salt, umami, vanilj.
Mmm gott
Senast redigerad av Gettherope 2026-08-16 kl. 10:48.
Citera
2026-08-16, 17:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ska det vara rent salmiaksalt, eller lakrits med salmiak, alltså saltlakritsgodis? Låter hur som helst som en knasig kombo, men ska såklart testas vid tillfälle.

Enligt mig bör det vara med riktig salmiak (alltså ammoniumklorid). Vanlig lakrits funkar förvisso också, och kanske saltlakrits med

Typ såna här om du kan hitta dom på någon butik någonstans: https://handla.ica.se/produkt/2118719
Citera
2026-08-16, 19:46
Medlem
Vem0ths avatar
Grovt underskattat och bortglömt men enkel västerbottenost är kanongott att para ihop med rött vin.

Sältan i VB-ost går så förbannat bra hem med ett fylligare vin som Zinfandel eller Crianza. Billigt, enkelt, svenskt och så underskattat gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in