2026-08-15, 20:57
Avslutad
Sitter lite småfull med ett begränsat antal kräftor och jag får inte ut köttet från klorna. Känns sådär att slänga dom. Några snabba tips?
Citera
2026-08-15, 21:00
Moderator
evilhoneys avatar
Bänd av "tummen" försiktigt och i bästa fall kan du dra ut köttet genom det hålet ihop med den, annars biter du eller krossar skalet med tex en nötknäppare eller nån tång och plockar bort skalet och sen köttet.
Citera
2026-08-15, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Bänd av "tummen" försiktigt och i bästa fall kan du dra ut köttet genom det hålet ihop med den, annars biter du eller krossar skalet med tex en nötknäppare eller nån tång och plockar bort skalet och sen köttet.

Exakt detta jag gör men det fungerar inte. Jag biter av klon med tänderna men får inte ut köttet.
Citera
2026-08-15, 21:11
Medlem
knasen79s avatar
Vad gör man med analsträngen?
Citera
2026-08-15, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79

Man sörplar i sig den som ett spaghetti i Lady och Lufsen. Allt annat är omanligt.
Citera
2026-08-15, 21:13
Avstängd
Den lilla gripklon kan du vrida av och har du tur följer det en massa kött med den. Men sån tur har man inte ofta, så då kan du krossa den stora klon närmast armen mellan tänderna (eller med en nötknäppare som du fick tips om nyss) och sedan lyfta ut köttet därifrån med en kräftgaffel/kniv/tandpetare.

Är du lite smålullig är det nog bättre med tandpetare än kniv.
Citera
2026-08-15, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Exakt detta jag gör men det fungerar inte. Jag biter av klon med tänderna men får inte ut köttet.

Kräftgaffel eller tandpetare längs med kanten. Du måste försöka peta loss köttet.
Citera
2026-08-15, 21:19
Medlem
knasen79s avatar
Kod:
                                           Xx                  Xx               
                                      Xxxxxxxx                Xxx               
                                   Xxxx   Xxx               Xx  X               
                                  Xx    Xxx               Xxx   X               
                               Xxx     Xx              Xxxx    X                
                         Xxxxxx       Xx         Xxxxxx       Xx                
                Xxxxxxxxxx            Xxxxxxxxxxx            Xx                 
                                                            Xx                  
                     Xxxxx                                Xxx                   
                         Xxxxxx                      Xxxxx                      
                               Xxxxx           Xxx Xxx                          
                                    Xxxxxxxxxxx                                 

Du ska bita av en bit längst ned i bilden med framtänderna och sen bända upp resten.
Citera
2026-08-15, 21:54
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79

Den tar du bort!
Citera
2026-08-15, 21:54
Medlem
Jag biter upp en skal ned mot klofästet, bänder upp, och använder en klo eller gaffel och tar ut köttet.
Citera
2026-08-15, 22:04
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Sitter lite småfull med ett begränsat antal kräftor och jag får inte ut köttet från klorna. Känns sådär att slänga dom. Några snabba tips?
Använd en sax och klipp upp klorna!
Citera
2026-08-15, 23:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Använd spetsen på klon för att dra ut köttet. Funkar alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in