2026-08-15, 18:45
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Det är snarare så att han tränat bort sin spurt genom mycket mängd och tröskelträning, men därtill var han ju nödd och tvungen. En gång i tiden sprang han 800 på 1,45 - en tid som nästan ingen annan långdistansare i dagens världselit har gjort. Varken Bekele eller Gebreselassie gjorde det.
Det utesluter dock inte att han inte kan träna upp sin spurt när den ligger i slutet av 10 000m. Man får ju förstå vad "spurt" menas i sammanhanget vi talar om.
Citera
2026-08-15, 19:08
Medlem
Den norska och den svenska friidrottsstjärnan har valt olika EM-upplägg.

Mondo Duplantis bor på hotell med frun Desiré Duplantis i Birmingham.

Karsten Warholm fortsätter däremot att bo med de norska landslagskompisarna.

– Han är lite mer av en diva än jag, säger Karsten Warholm till Verdens Gang och skrattar.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/M7aWVJ/piken-fran-karsten-warholm-till-mondo-duplantis-lite-mer-av-en-diva
Citera
2026-08-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Vad jag menar är alltså att han inte fått ut sin fulla potential i mästerskapsloppen. Om vi leker med tanken att Almgren haft kapacitet till guld eller silver i VM förra året, men fick brons, då fick han isf inte till det. Han fick ändå stryk i spurten av två löpare där, bland annat Gressier som är med nu också, så det verkar ändå som att mästerskap inte riktigt passar honom. Även om bronset var en framgång så fick han inte riktigt till det i själva loppet, imo. Jag skulle aldrig spela honom till så låga odds som 1.66 ggr pengarna. Vi kommer få se en spurtduell om guldet och Almgrens historiska facit i spurtdueller är inte direkt i nivå med Ingebrigtsens.
Ingebrigtsen har inte en sportmössa mot Almgren längre. Jag tror du har missat Almgren version 2026.
Citera
2026-08-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Ingebrigtsen har inte en sportmössa mot Almgren längre. Jag tror du har missat Almgren version 2026.

Han har ju redan förlorat en del spurtdueller i år, bland annat i Eugene, Oregon på 2 miles (3218m), på 5000m vid Bislett Games i Oslo och på 3000m vid Shanghai Diamond League. Almgren tar helt ärligt sällan hem lopp mot kvalificerat motstånd.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-15 kl. 19:31.
Citera
2026-08-15, 19:44
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Almgren har snabbare tider än Ingebrigtsen på 5000 och 10000m, men har inte en chans mot Ingebrigtsens spurt som är en av de bästa i världen.
Citera
2026-08-15, 20:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Prognos sjukampen inför sista grenen:

1. O'Connor 6783
2. Oosterwegel 6738
3. Dokter 6658
4. Kälin 6644
5. Weisenberg 6577
6. Sulek-Schubert 6489

16. Karlsson 6072
17. Wärff 6051

Både O'Connor och Oosterwegel har gjort 2.09 på 800 meter.
Citera
2026-08-15, 20:11
Medlem
Citat:
Han har ju redan förlorat en del spurtdueller i år, bland annat i Eugene, Oregon på 2 miles (3218m), på 5000m vid Bislett Games i Oslo och på 3000m vid Shanghai Diamond League. Almgren tar helt ärligt sällan hem lopp mot kvalificerat motstånd.
Nej, han har svårt mot många sista 100. Så det gäller att han skakar av sig dem innan. Tror på medalj, men inte guld.
Citera
2026-08-15, 20:18
Medlem
Citat:

Jojo men det är inga kenyaner och annat med nu. Jag hoppas och tror att han vinner rätt säkert idag.
Citera
2026-08-15, 20:19
Medlem
ThePaleHorses avatar
Almgren vinner om han knockar dom med ett 26.50 tempo från start. De gäller att använda sin kapacitet och skrämma skiten ur motståndet. Då vet dom att det är allvar och handsken är kastad och måste bestämma sig. Gå med eller gå under. Sen svagt gasa lite till av Andreas för att räta ut resten av tungorna på dom/den kvarvarande. Skruvstäd&press 😉
Värmen har han ju tränat i !
Citera
2026-08-15, 20:35
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Om svett-Almgren vinner så säger inte mycket utöver att han är bland dom snabbare i Europa, han har väl inte en chans mot nordafrika?

Det säger exakt att han är bäst i Europa. Vi pratar alltså om EM, det betyder Europamästerskapen. Vad ska han göra ikväll tycker du, mer än att försöka vinna?
Citera
2026-08-15, 20:42
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Da går det mot slutten, og Sverige har ennu sine sterkeste kort kvar. Kan vende om på både det ene og det andre det.
Blir specielt spennende å se hur Almgren legger opp det her.

For norsk del har framgangen og spissingen av formen til den polske Julia Roberts ;-) gitt meg lite ekstra nerver her.
Håper på en tøff og spennende fight, og om det nu skulle bli så at Natalia tar det, så har det vel skjedd verre saker i denne verden ;-)

Edit: Ja, vet at man ikke kan se bort fra Anning og Manuel, men håper fighten vil stå mellom de oven nevnte
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2026-08-15 kl. 20:54.
Citera
2026-08-15, 20:50
Medlem
krackelerars avatar
Jag tippar att Almgren blir nerspurtad, tror inte han har speeden på slutet för att vinna

Men hoppas att jag har fel.
Medalj sannolikt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in