2026-08-15, 18:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Ryssarna är inte själva. De stöttas av Kina som har sprungit om EU i det du nämner. De sitter i princip på monopol när det kommer till sällsynta jordartsmetaller. Utan det kan man inte ens producera moderna vapen.
Sen har du dålig koll om du tror att det saknas vilja att strida bland ryssar. Separatisterna ses som ryssar och de vet vad som skulle hända om man drar sig tillbaka utan robusta avtal.

Citat:
EU är ju hela livlinan som fördröjer fred. De har varit inne och medlat kring konflikten flera gånger förut och det har man skyldighet till nu också för allas bästa.
Ryssarna ser ju också militariseringen av EU och om man inte pratar och paranoian mot varandra bara växer kan det gå riktigt illa.
Tidigare arms races i Europa har resulterat i katastrof så det är absolut livsviktigt att börja prata med varandra.

Så med din "logik" kan man lika göra säga att Kina är livlinan som fördröjer fred och fråga sig varför inte Kina och Ukraina pratar med varandra.
Fattar du inte vad förvirrad du låter för en normal människa?
Citera
2026-08-15, 18:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det fetade är äkta EU-narcissism i sitt essè. Man resonerar som att ryssarna ska se allt ur sitt eget perspektiv istället för att lyssna på det perspektiv de faktiskt upplever.
Om målet med den ryska politiken var att göra Europas säkerhetsmiljö mindre militär och mindre hotfull för Ryssland, har resultatet blivit ett spektakulärt misslyckande.
Citera
2026-08-15, 18:19
Medlem
Nya raketer för Geranium-jetplan har placerats vid drönarhamnen Tsimbulov i Ryssland – satellitbilder
Iryna Levytska
Journalist för nyhetsflödet "Oboronki"
"Nya raketer för jet-drönarna Geran-4 och Geran-5 har placerats ut vid den ryska drönarhamnen Tsimbulov i Oryol-regionen. Detta rapporterades av Telegram-kanalen "Strategic Aviation of the Russian Federation", som övervakar strategisk flygning, uppskjutningar av attack-drönare och ballistik."

"Processen med att förbereda drönarna Geran-5 och Geran-4 kan ses på satellitbilder: dessutom har alla 16 bärraketer för jetdrönare redan placerats vid drönarhamnen Tsimbulov", står det i rapporten.
---------
Mer att läsa och se i länk:
https://oboronka.mezha.ua/na-cimbuloviy-rozmistili-16-puskovih-dlya-geraney-314217/
Spännande.
Iryna har koll!
Citera
2026-08-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om målet med den ryska politiken var att göra Europas säkerhetsmiljö mindre militär och mindre hotfull för Ryssland, har resultatet blivit ett spektakulärt misslyckande.

Det är historiens kanske största fiasko. Militärt, ekonomiskt, säkerhetspolitiskt och demografiskt.

Karthago var en stormakt tills de gapade efter mycket. Carthaginem esse delendam.
Citera
2026-08-15, 18:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Hur ska det annars avgöras menar du? EU vägrar prata med Ryssland och Zelenskyj förstår inte sin maktposition, går upp i affekt, förolämpar Putin och är allmänt arrogant i sina fejkade försök till samtal.
Tokstolle. Du är ju medveten om att EU har en hemlig avdelning som uppviglar nationalism och anti-EU-rörelser i EU-land för att EU-medlemmar ska vara EU-medlemmar. Det är en gruppering av länder som är oresonliga, utom förnuftets kontroll. Det är alltså till Ryssland du ska vända dig, Kreml i Ryssland är de enda som kan lyssna på dig och lösa detta. Kreml gör det enkelt, de ber sin röda armé att lämna ukrainsk mark, beordrar att backa tillbaka till Rostov och Moskva.

Läs på här:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 95673085
Bedömare summerar det hela som:
Det största nuvarande hotet, tillade hon, är "massiv extern desinformation inspirerad av Ryssland, som syftar till att förstärka anti-EU-attityder". Som fallet med Brexit visade kan sådan desinformation orsaka "situationen att snabbt spinna ur kontroll." https://notesfrompoland.com/2025/12/22/quarter-of-poles-now-favour-leaving-eu-finds-new-poll/
Eller så är det EU desinformation som försöker ena folket med en gemensam fiende och påklistrad nationalism för att inte fler länder ska lämna. Har varit EU-motståndare sedan länge med alla fiaskon (Ukrainakriget och upprustningen blir nästa) senaste 20 åren och är emot överstatliga centralmakter. Så nej, det var ingen ryss som övertyga mig.
Citera
2026-08-15, 18:30
Medlem
Citat:
För att om de drar sig tillbaka nu kommer regimen i Kiev attackera och döda separatisterna i Donbass samt fortsätta precis likadant som efter 2014. Ukraina skulle också fritt gå med i NATO och EU och då kunna sätta upp ballistiska missiler som når Kreml på några minuter.
Det måste komma ett avtal på plats först. Sluta gulla med crackpundaren Zelenskyj och återuppta Minskavtalet så är detta över innan årsskiftet.

Men nu är det så att en stat faktiskt enligt folkrätten har rätt att agera mot inhemska separatister. Putin själv gjorde det mot tjetjenerna. Det tog 10 år (1999-2009) att krossa deras uppror. Omvärlden hade kritik mot hur det gjordes och de metoder som Ryssland använde, men Rysslands rätt att agera mot separatisterna ifrågasattes inte.

Så förklara nu varför Ryssland, och andra stater, har rätt att slå ner interna uppror medan Ukraina inte har motsvarande rätt. Jag vill veta hur du resonerar. Jag tycker det är viktigt att man är konsekvent.

Själv tillhör jag de som kunde vara kritisk mot metoderna Putin använde i Tjetjenien, men jag anser att Putin hade 100% rätt att slå ner separatisterna. Och jag tycker att Ukraina har rätt agera mot separatister i sitt land. Så vänligen redogör för din hållning. Vad skiljer Rysslands agerande i Tjetjenien mot Ukrainas agerande mot sina separatister?
Citera
2026-08-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ryssland är #2 i globala försvarsindex följt av Kina som de är allierade med. USA försörjer inte ens Ukraina med vapen längre utan det är EU som köper åt dem.
De är också bland den mest bildade befolkningen i världen om man kollar på utbildning. Och det finns inget som skriker white trash mer än de som idkar sanktionerad rasism trots att man aldrig ens haft med en ryss att göra.

På papperet, ja. I praktiken mer tveksamt. Själva utbildningskvaliteten når ofta inte upp västliga standarder.
Citera
2026-08-15, 18:38
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tokstolle. Du är ju medveten om att EU har en hemlig avdelning som uppviglar nationalism och anti-EU-rörelser i EU-land för att EU-medlemmar ska vara EU-medlemmar. Det är en gruppering av länder som är oresonliga, utom förnuftets kontroll. Det är alltså till Ryssland du ska vända dig, Kreml i Ryssland är de enda som kan lyssna på dig och lösa detta. Kreml gör det enkelt, de ber sin röda armé att lämna ukrainsk mark, beordrar att backa tillbaka till Rostov och Moskva.

Läs på här:
Lägg ner halmdocke-argumenten. EU har varit djupt splittrat innan 2022. Opinionen för EU har försämrats år för år i massa medlemsländer samt massa minoritetsregeringar med uruselt stöd. Förnekar du att en gemensam fiende kan ena parter?
De kommer inte göra det om inte ett avtal är på plats som säkrar separatisterna och deras säkerhet. För att det ens ska börja definieras vad det innebär måste man prata. Det är EU som inte vill prata.
Citera
2026-08-15, 18:50
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ja, tit-for-tat från Ryssland, det stämmer. Bra gjort för övrigt, väst har ingen grund i internationell rätt.
Ok, Alexander Dugin.

Hur tycker er tvådagars-SVO har gått än så länge, nu när ni inte längre kan tanka bilarna? Dear Leader kan ju inte göra fel!
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Menar du verkligen att Putin gick in i Ukraina för att han är psykiskt instabil? I så fall är jag djupt chockerad och upprörd!

Är det fortfarande Kiev inom två veckor som hägrar...? Hur ska ni egentligen ta er dit isåfall?
https://meduza.io/en/feature/2026/07/03/39-hours-in-line-for-gas-one-driver-s-road-trip-through-russia-s-fuel-crisis
39 hours in line for gas: One driver’s road trip through russia’s fuel crisis
Citera
2026-08-15, 18:58
Medlem
Citat:
Har aldrig hävdat att vattentillförseln stängdes av innan annekteringen av Krim. Precis som jag aldrig hävdat att Krim, Luhansk och Donetsk utropade sig som självständiga republiker innan Euromaidan.
Du missade uppenbarligen poängen och den diskussionen är uttömd nu.
Du förefaller att vara insatt, vet du hur det kommer sig att nästan alla ryssapologeter slirar med sanningen? Speciellt de som inte står för vad de har skrivit tidigare.

Tror du att det har att göra med den både utbredda och accepterade traditionen att i Ryssland ljuga? Eller finns det andra förklaringar?
Citera
2026-08-15, 19:01
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men nu är det så att en stat faktiskt enligt folkrätten har rätt att agera mot inhemska separatister. Putin själv gjorde det mot tjetjenerna. Det tog 10 år (1999-2009) att krossa deras uppror. Omvärlden hade kritik mot hur det gjordes och de metoder som Ryssland använde, men Rysslands rätt att agera mot separatisterna ifrågasattes inte.

Så förklara nu varför Ryssland, och andra stater, har rätt att slå ner interna uppror medan Ukraina inte har motsvarande rätt. Jag vill veta hur du resonerar. Jag tycker det är viktigt att man är konsekvent.

Själv tillhör jag de som kunde vara kritisk mot metoderna Putin använde i Tjetjenien, men jag anser att Putin hade 100% rätt att slå ner separatisterna. Och jag tycker att Ukraina har rätt agera mot separatister i sitt land. Så vänligen redogör för din hållning. Vad skiljer Rysslands agerande i Tjetjenien mot Ukrainas agerande mot sina separatister?
Pga de bakomliggande faktorerna till varför det ens blev separatister. EU har spenderat multum på pro-EU organisationer och pro-EU politiker i Ukraina. EU har handlat utefter sitt egetintresse och nonchalerat alla konsekvenser. Det är dags att man lägger till i folkrätten eller whatever till vilken grad andra länder får lägga sig i andras inrikespolitik och med vilka metoder.
Sen lär man säga att vara konsekvent är en sak men man måste också förhålla sig till verkligheten. Vilja och lösningen går inte alltid hand i hand. Ibland blir det separatisterna som vinner (t.ex. Nordirland) och ibland inte.
Citera
2026-08-15, 19:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Detta är en fråga och fundering jag ställt många gånger men ännu blivit nekad svar, jag önskar innerligen att förklaring härtill inte kommer dröja. Alltså, hur tänker sig de lite mer fascistiska tänkarna att detta rätteligen förklaras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in