Citat:
Ursprungligen postat av
MohinderHerb
För att om de drar sig tillbaka nu kommer regimen i Kiev attackera och döda separatisterna i Donbass samt fortsätta precis likadant som efter 2014. Ukraina skulle också fritt gå med i NATO och EU och då kunna sätta upp ballistiska missiler som når Kreml på några minuter.
Det måste komma ett avtal på plats först. Sluta gulla med crackpundaren Zelenskyj och återuppta Minskavtalet så är detta över innan årsskiftet.
Men nu är det så att en stat faktiskt enligt folkrätten har rätt att agera mot inhemska separatister. Putin själv gjorde det mot tjetjenerna. Det tog 10 år (1999-2009) att krossa deras uppror. Omvärlden hade kritik mot
hur det gjordes och de metoder som Ryssland använde, men Rysslands rätt
att agera mot separatisterna ifrågasattes inte.
Så förklara nu varför Ryssland, och andra stater, har rätt att slå ner interna uppror medan Ukraina inte har motsvarande rätt. Jag vill veta hur du resonerar. Jag tycker det är viktigt att man är konsekvent.
Själv tillhör jag de som kunde vara kritisk mot metoderna Putin använde i Tjetjenien, men jag anser att Putin hade 100% rätt att slå ner separatisterna. Och jag tycker att Ukraina har rätt agera mot separatister i sitt land. Så vänligen redogör för din hållning. Vad skiljer Rysslands agerande i Tjetjenien mot Ukrainas agerande mot sina separatister?