2026-08-15, 11:41
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rain-or-Shine
"Så med det i vetskap så förstår du kanske bättre varför en nedgång på 20-30% kommer resultera I en fullständig härdsmälta för AA. Hans tid i rampljuset hänger på att börsen INTE får sjunka för mycket.
Kan du inte skjuta till mer pengar så har Nordnet rätt atttvångstsälja dina aktier tills överbelåningen blivit justerat.
Så ser den nakna sanningen ut, punkt."

Postar du lektioner till mig?
Inget nytt för mig, skicka till han som inte har koll på belåning...
[/quote]

Sorry om det blev fel. Tolkade det som att du inte trodde man kunde låna 5-6 gånger mer än startkapitalet, men det kan man med rätt aktier och riskspridning som både du, jag och dom flesta vet på "losan".
Den, vem det nu än är, som nu tror nått annat har lärt sig nått nytt
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-15 kl. 11:45.
Citera
2026-08-15, 12:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Postar du lektioner till mig?
Inget nytt för mig, skicka till han som inte har koll på belåning...

DU hade uppenbarligen noll koll på belåning men skulle ändå dryga dig ... Och nu försöker du låtsas som att du vetat hur det funkar hela tiden Tyvärr, dina inlägg står där och talar för sig själva.

En gnutta ödmjukhet kommer man långt med. Nu har du lärt dig nåt nytt, gott så.

Citat:
What? Om du bara äger 15 kr får du väl bara låna ca13kr, 85%.Aktierna som säkerhet

Citat:
I så fall är det häpnadsväckande. Att så totalt såga belåningsstrategin utan att veta hur det funkar.

Om man äger 1 miljon skulle man i såfall få låna ca 7milj av Nordnet till aktier...!
Citera
2026-08-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA redovisar i VARJE veckogenomgång hur hans avkastning sedan 2020 ser ut.

AI sammanfattar avkastningen:
Metod 1 (Totalt tillfört kapital): Räknar på hela insatsen på 1 215 000 kr (eget kapital plus banklån). Med uttag på 3,7 Mkr och ett nuvärde på 2,1 Mkr blir den totala vinsten knappt 4,6 Mkr, vilket ger 377 % i avkastning (5,9 gånger bättre än index).

Metod 2 (Endast eget kapital / ROE): Exkluderar banklånen och utgår enbart från dina egna 665 000 kr i faktisk insats. Eftersom lånen är återbetalda blir nettovinsten drygt 5,1 Mkr, vilket tack vare hävstångseffekten ger hela 772 % i avkastning (12,1 gånger bättre än index).

Det hela bygger på den här transkriberingen. Här kommer en oredigerad AA eller barbacka som AA själv skulle sagt. Den här är några veckor gammal, beloppen ändras ju från vecka till vecka. Förtydligande i parantes o fetmarkerat från min sida när så krävs.

Transkribering veckogenomgång
"Lite utvik, vi får ta det på en annan videon. Jag går igång på pensionssnack, för det handlar om så vansinnigt mycket pengar och du som medlem ska fan ha en bra pension. Så bra som möjligt, tänker jag. Ja, det väljer du själv såklart. Men jag vill ge dig förutsättningarna. Nåväl. Uttaget, om jag bara ska nämna det, 525 000 har jag plockat ut hittills i år. Det är ju ganska lite så mycket. Jag har haft rätt mycket utgifter som har varit lite lite utöver det vanliga kan man säga. Så att hittills i år så motsvarar uttagen från aktieportföljerna 74 000 till hushållet här i genomsnitt per månad. Det är mer än vad det är under normala omständigheter. Det borde ligga på runt 50 000 mitt bidrag till hushållsekonomin här.

Sedan jobbar jag med Sandvård (min sambo ) som bidrar med runt 30 000. Vi spenderar ju mycket pengar, för vi tycker om att göra det. Ja, i vitt fall. Så ligger det till med det. Något mer att säga här?

Ja, det ska vara det här. Sedan starten med dom här fem portföljerna som jag nu har gått igenom. Jag satt in drygt 1,2 miljoner totalt. Jag har plockat ut knapp 3,7 nu värdet då 2,1 som står där. Detta ger ett resultat, alltså ett överskott en vinst vad man nu vill kalla det, på knappt 4,6 miljoner. Det motsvarar en avkastning på 377% index på 64, 5,9 gånger bättre än index. Sedan starten alltså för 6,5 år sedan alla fem portföljerna inräknade sedan dom startade helt enkelt.

Men sen kan man mäta på ett annat sätt om jag bara mäter eget kapital för som du ser där så en banklån jag lånade 550.000 i en bank som jag satte in på mina aktieportföljer som jag sen belånade med hjälp av aktierna. Detta var ett vanligt banklån som jag sedan dess har betalat eller två banklån rättare sagt med totalt 550.000 de är betalda finns inte längre. Men räknar jag då bara på mitt egna kapital som jag tillförde till de här fem portföljerna? Så var det 665.000 som jag satt in där så är 1.215.000 minus 550.000 sen har ju uttaget är detsamma och nuvärdet är detsamma resultatet blir något bättre 5,1 miljon men i procent så blir det ju vansinnigt mycket bättre 772% eftersom det var lägre startvärde att ta hänsyn till och då är det ju 12,1 gånger bättre än index vilket gör det lite intressant med det här med lånade pengar om man säger så va vilket jag då gärna gör i drivor skål på det och anledningen är ju enkel jag tjänar ju en jävla massa pengar på det helt enkelt men nu gör det varen måste ta ställning till hur man själv väljer och att göra sen har jag även lagt till då

sen Medlemskanalen startade 1 januari 2025 det är lite kort tid att mäta såklart Men det var då medlemskanalen startade och då hade jag 1.071.000 i värde på mina fem portföljer Nu värdet då är 2.121.000 ungefär dubbelt upp Men så har jag också plockat ut 588.000 under den här ett och ett halvt årsperioden Så ja, M7 Yes korrekt Resultatet blir då drygt 1.6 miljoner under de här ett och ett halvt åren Avkastningen 153% just i detta nu alltså Index samtidigt på 18 Innebär 8,7 gången bättre än index under de här ett och ett halvt åren då som själva medlemskanalen Den som du befinner dig i Som medlem har Kunnat hämta inspiration från mitt sätt att placera

Återigen, jag vill inte att du ska kopiera mitt sätt att placera Jag vill att du ska hämta inspiration och sen skapa din egen investeringsstrategi som passar just dig För det finns lika många investeringsstrategier som det finns investerare Vi alla är olika Det passar att göra på olika sätt för olika personer Jag vill bara inspirera Som en motvikt mot alla Ska jag inte använda så fula ord. Men det finns ju många som rekommenderar att sätta sina pengar typ i globala indexfonder och sådär. Jag är inte en av dem och jag vill vara en motvikt och visa att det finns andra "

Haha fantastiskt. Med AA som underlag gör du snart karriär som komiker. Mycket tacksamt att du orkar.

Jag såg en del av videon (hela skulle nog kräva alkohol mm). Jag tycker AA borde hålla på med videos med vattenskotern mm. Underhållande. Tramset som ”analytiker” borde han sluta upp med så att inte fler dras med i fallet.

AA verkar ha ett enormt behov att berätta hur bra han har det. En klassisk tumregel är väl att ju större behov man har att berätta för andra hur bra man är och har det, desto mindre stämmer det med verkligheten.
Citera
2026-08-15, 13:22
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
DU hade uppenbarligen noll koll på belåning men skulle ändå dryga dig ... Och nu försöker du låtsas som att du vetat hur det funkar hela tiden Tyvärr, dina inlägg står där och talar för sig själva.

En gnutta ödmjukhet kommer man långt med. Nu har du lärt dig nåt nytt, gott så.

Spelar i och för sig ingen roll, men tack ändå för att du bringade klarhet.
Då var jag inte fel ute.
Säger det inte för att dryga mig, utan för att alla har vi kunskapsluckor och kan alltid lära oss nya saker oavsett ålder precis som säger
Nja nästan alla ska understrykas med kraft.
Börsgudens chef utgör givetvis undantaget som bekräftar regeln.

Ps. Nu ser jag en till som inte har koll på hur det fungerar, men ger sken av att veta, men den personen får väl tro vad hen vill. Du och jag och en majoritet på "losan" vet, och det är stor skillnad på att veta och tro sig veta
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-15 kl. 13:30.
Citera
2026-08-15, 15:25
Medlem
X3treams avatar
Det ska ju tilläggas att alla som lånar har olika avtal med exempelvis nordnet. Kan ju sluta med att du sitter med betydligt mer lån än vad aktierna är men det förutsätter ju att man har andra saker att sätta i säkerhet. Många "finansmän" slutar det ju i katastrof när banker har övervärderat deras säkerhet, så inte ovanligt det blir en rejäl förlust där för alla parter.
Citera
2026-08-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det ska ju tilläggas att alla som lånar har olika avtal med exempelvis nordnet. Kan ju sluta med att du sitter med betydligt mer lån än vad aktierna är men det förutsätter ju att man har andra saker att sätta i säkerhet. Många "finansmän" slutar det ju i katastrof när banker har övervärderat deras säkerhet, så inte ovanligt det blir en rejäl förlust där för alla parter.

AA har en förmodligen avbetalad vattenskoter, en campervan modell spartansk och ett gammalt luftgevär! Allt annat är förmodligen överbelånat eller köpt på kredit
Citera
2026-08-15, 18:23
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA har en förmodligen avbetalad vattenskoter, en campervan modell spartansk och ett gammalt luftgevär! Allt annat är förmodligen överbelånat eller köpt på kredit

Citat:

Kanske missförstår dig nu, men olika avtal rör väl låneränta i så fall? På samma sätt som man kan ha specialavtal när det gäller den courtage du betalar (har själv ettt specialavtal i min trejdingportfölj=lägre courtage eftersom jag är - läs varit - väldigt aktiv på den depån och därför kunna pruta ner kostnaden).
Annars är det väl enbart aktiernas belåningsnivå som ligger till grund för hur mycket du kan köpa på kredit på depån? Går aktierna ner, och du redan var maxbelånad, kommer din depå larma om att du måste justera detta snarast.
Antingen genom att sälja av (det som AA så ofta tvingas göra) eller skjuta till mer kapital.
Gör du inte det så har Nordnet befogenheter att sälja tills kontot inte längre är överbelånad.
Detta med reservation för att vissa kunder kanske tillåts att ligga överbelånad hur mycket som helst eller har andra förmåner? Men då gissar jag att Nordnet riskerar skarpa varningar från finansinspektionen om det kommer fram.
Tror även att Nordnet inte säljer av det första dom gör, utan kontaktar depåinnehavaren som får chansen att justera detta själva. Har för mig att AA, som är expert inom detta område, sagt det i nån livesändning på den tiden han körde med öppna kanaler.

Edit: Meningen var att denna kommentar skulle rikta sig till X3tream och inte dig, figuren
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-15 kl. 18:27.
Citera
2026-08-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Tror även att Nordnet inte säljer av det första dom gör, utan kontaktar depåinnehavaren som får chansen att justera detta själva. Har för mig att AA, som är expert inom detta område, sagt det i nån livesändning på den tiden han körde med öppna kanaler.

Jag får mig fortfarande ett gott skratt när jag tänker på att Börsgudschefen AA, som folk betalar 299 kronor i månaden för att lyssna på skit, i en livesändning som svar på en fråga sade att han inte visste vad "Margin Call" är för något. Såna avancerade ord har han aldrig behärskat, trots att han är börsgudschef.

Citat:
Nu gäller ju detta för lite större finansmän som inte handlar småposter för några miljoner utan betydligt mer. Aktieguden verkar ju vara högt belånad eftersom han säger att han får sälja av ibland, skulle kanske vara bra med en liten buffert, men det funkar ju för han. Aktieanalytikern verkar inte svälta eller må dåligt i livet.

Nej, om man bortser från att han knaprar en massa antidepressiva för att hålla självmordstankarna i schack, inte vågar röra sig bland folk och behöver planera läkarbesök veckor i förväg pga rädsla för svettattacker och i övrigt lider av kroniska sjukdomar som beror på dålig kosthållning, mår han väl inte så dåligt.
Senast redigerad av Petronius 2026-08-15 kl. 18:30.
Citera
2026-08-15, 18:27
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Olika avtal rör väl låneränta i så fall? På samma sätt som man kan ha specialavtal när det gäller den courtage du betalar (har själv ettt specialavtal i min trejdingportfölj=lägre courtage eftersom jag är - läs varit - väldigt aktiv på den depån och därför kunna pruta ner kostnaden).
Annars är det väl aktiernas belåningsnivå som ligger till grund för hur mycket du kan köpa på kredit. Går aktierna ner, och du redan var maxbelånad, kommer din depå larma om att du måste justera detta snarast.
Antingen genom att sälja av (det som AA så ofta tvingas göra) eller skjuta till mer kapital.
Gör du inte det så har Nordnet befogenheter att sälja tills kontot inte längre är överbelånad.
Detta med reservation för att vissa kunder kanske tillåts att ligga överbelånad hur mycket som helst eller har andra förmåner? Men då gissar jag att Nordnet riskerar skarpa varningar från finansinspektionen om det kommer fram.

Nu gäller ju detta för lite större finansmän som inte handlar småposter för några miljoner utan betydligt mer. Aktieguden verkar ju vara högt belånad eftersom han säger att han får sälja av ibland, skulle kanske vara bra med en liten buffert, men det funkar ju för han. Aktieanalytikern verkar inte svälta eller må dåligt i livet.
Citera
2026-08-15, 18:35
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:

Jaha du syftade på dom riktiga storfräsarna, ja mycket möjligt att dom har gräddfiler till både det ena och det andra.
Och ja, det funkar bra för AA och alla som kör samma taktik, så länge börsen slår nya all time high, vilket den gjort sen senaste börskraschen i samband med covid oron (bortsett från sedvanliga rekyler och vinsthemtagningar)
Men jag hyser väldigt litet hopp om att AA kommer dra ner på belåningen , och pga det lever han tyvärr på lånad tid. För han och hans sambos skull är det bara att be en stilla bön att trenden består länge till.
Nu har han dock en säkerhetsventil som står för en allt större del av utgifterna, nämligen hans YT kanaler
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-15 kl. 18:41.
Citera
2026-08-15, 18:41
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jaha du syftade på dom riktiga storfräsarna, ja mycket möjligt att dom har gräddfiler till både det ena och det andra.
Och ja, det funkar bra för AA och alla som kör samma taktik, så länge börsen slår nya all time high, vilket den gjort sen senaste börskraschen i samband med covid oron.
Men jag hyser väldigt litet hopp om att AA kommer dra ner på belåningen , och pga det lever han tyvärr på lånad tid. För han och hans sambos skull är det bara att be en stilla bön att det dröjer

Inte om han får upp intäkterna på Youtube till 100k i månaden, det hjälper ju till rejält. Hans andra kanaler kommer ha ett väldigt lågt RPM mot för hans huvudkanal Aktieanalytikern. Alltså hur mycket han tjänar per 1000 visningar = RPM.
Citera
2026-08-15, 18:45
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Inte om han får upp intäkterna på Youtube till 100k i månaden, det hjälper ju till rejält. Hans andra kanaler kommer ha ett väldigt lågt RPM mot för hans huvudkanal Aktieanalytikern. Alltså hur mycket han tjänar per 1000 visningar = RPM.

Exakt, jag redigerade precis med detta (och det har jag även påpekar många gånger förut) medan du postade din kommentar
Nu har han "råd" att gambla på ett helt annat sätt än tidigare, då han också var väldigt illa ute ett flertal gånge.
Som sagt, bara att lyfta på hatten. AA har lyckats skapa sig ett varumärke, genom att provocera och skapa rubriker.
Det har väl varit hela planen från första början gissar jag och det har han gjort bra, men det är väl det enda i princip. Och tjatet om att det är viktigt att tänka på pensionsparandet är ju bra, men det är ju knappast nån överkurs.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-15 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in