2026-08-15, 14:32
Avslutad
Det var till min föredetta sambo som dom sökte upp och som ej var hotade eller liknande vad jag vet, med diagnoser och vanföreställningar där hon hade abonemanget under en ettårig samborelation och hon tvivlade under den perioden på min identitiet.

Riksskydd är ett företag från Malmö.

Här kan man diskutera moralen kring att söka upp och sälja sånt till människor som kan ha sådan sjukdomsbild.
Citera
2026-08-15, 14:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan du utveckla, din trådstart känns ofullständig och förvirrad!
Citera
2026-08-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Fattar inte heller.
Citera
2026-08-15, 14:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Visste företaget att hon hade vanföreställningar eller var det bara otur och en slump?
Citera
2026-08-15, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har inte exakt insyn i upplägget mer än att det var någon form av identitetsskydd från riksskydd som jag minns att hon egentligen inte var i behov utav utifrån det jag visste om henne. Såg även brev med Riksskydds logga komma med posten
Citera
2026-08-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Visste företaget att hon hade vanföreställningar eller var det bara otur och en slump?

Dom kanske borde göra en bakgrunds check när folk kontaktar dom.
Citera
2026-08-15, 15:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Det var till min föredetta sambo som dom sökte upp och som ej var hotade eller liknande vad jag vet, med diagnoser och vanföreställningar där hon hade abonemanget under en ettårig samborelation och hon tvivlade under den perioden på min identitiet.

Riksskydd är ett företag från Malmö.

Här kan man diskutera moralen kring att söka upp och sälja sånt till människor som kan ha sådan sjukdomsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick

Något oklart ifall det var hon som kontaktade dem, eller om det var de som tog kontakt med henne.

Oavsett vilket så undrar jag hur du menar att de skulle kunna få tillgång till den typen av information.
Citera
2026-08-15, 15:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Om jag vill köpa en cykel så frågar ju inte cykelförsäljaren om jag verkligen behöver en cykel.

Privata företag vill sälja prylar och tjänster. Så är det bara.
Citera
2026-08-15, 15:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Riksskydd säljer en tjänst som de marknadsför som skydd mot ID-kapningar.
Det kan diskuteras som ett eget ämne om det är vilseledande försäljning eller till och med lite scammigt.

I verkligheten så är det så att de inte kan skydda mot själva kapningen mer än vad man själv kan göra men de kan med sin övervakning (möjligen men inte garanterat) bidra till att situationen löser sig snabbare om du blir id-kapad men frågan är om det är värt ett saftigt abonnemang? Jag säger att det helt klart inte är det.

Identidetsskydd är språkligt någonting helt annat enligt mig och här har du kanske missuppfattat någonting.

Företaget använder telemarketing och ringer till så många de kan för att sälja vad som oftast är "luft".

Ni är inte uppsökta för att din sambo har en sjukdomsbild och tvivlade på din identitet. Det vara bara att ert nummer stod näst i tur då de ville sälja sitt "skydd" mot ID-kapningar (som är en ganska värdelös produkt).
Citera
2026-08-15, 15:26
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Alla av staten kontrollerade företag som befinnes ha rätt värdegrund borde få sälja Identitetskydd.

Jag tänker då en skön, ny identitet.

Ett alias, ett sexigare jag.

Tänk som senare Mello-sångare Felic1a e-r1k son blev Fröken S nusk, den första, med mask, av Sverige.

Vem som helst om än bara med vaga vanföreställningar blir ju avis.

On topic: Om exet hade prem hos Riskskydd så var hon redan betrodd kund. KLart en får erbjudanden om nya produkter då.
Citera
2026-08-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Något oklart ifall det var hon som kontaktade dem, eller om det var de som tog kontakt med henne.

Oavsett vilket så undrar jag hur du menar att de skulle kunna få tillgång till den typen av information.

Missade att det var Dom som kontaktade henne.
Kollade deras hemsida och dom säger sig plocka bort dig typ överallt:
Hitta
Eniro
Ratsit
MrKoll
Birthday
Merinfo
Upplysning
Facebook
Instagram
LinkedIn
X
Snapchat
TikTok

Tror att jag ska kontakta dom och fråga ifall någon kontaktat dom i mitt namn för jag har ingenting av det kvar av ovannämnda. Vore guld att få tillbaka Facebook så att man kan sälja skrot.
Citera
2026-08-15, 20:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick

Du skrev inte att hon kontaktade företaget och varför egentligen ska de göra en bakgrundskoll på alla som vill bli kunder?

Ska systembolaget göra en bakgrundskoll på alla som går in i butiken och köper öl så ingen har missbruk?
Ska spelbutiken göra bakgrundskontroll på alla som köper lotter eller travbong så de inte haft spelproblem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in