2026-08-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tja, de har hållit ihop de gångna fyra åren utan skrik, tårar och ställanden av diverse ultimatum. Detta trots att partierna har olikheter. Och trots att de är avskydda av gammelmedia som 99 gånger av 100 är på vänsterns sida i mediadebatter. Så med mycket emot sig har de ändå bestått som regering. Det är faktiskt rätt imponerande!

Nja, framför kulisserna ser det ut så oftast... Men vi vet ju inte vad som sker bakom kulisserna. Det vi vet och som har utspelat sig framför kulisserna är att L har ju ändrat sin politik från att vara liberalt till att bli alltmer konservativt, givit upp stora delar av sin politik helt enkelt. Och därmed har krisat rejält. Och Ulf har inte varit nöjd med vissa SD-uttalanden. Det är väl främst KD som har suttit lugna i Tidö-båten. Iaf. var det ser ut som utåt sett. Tidö försöker bara glänsa och visa sig som så sammansvetsade. För att de tjänar på det. Men se bakom det. Så ser vi säkert en nervös Ulf som är oroad över vad SD ska hitta på för uttalanden och ett L som har blivit SD:s knähund.

När partier "samarbetar" med varandra trots att olikheter finns, så blir det givetvis en soppa, oavsett vilka de är. De rödgröna visade upp sin soppa öppet. Tidö har mer försökt att dölja sin soppa (men inte lyckats helt).

Och det är småpartier som MP och L som får böja sig. Så är det. De stora partierna kör över de små. Och så måste det givetvis få vara. De stora har ju fler mandat.
Citera
2026-08-15, 14:16
Medlem
Att man ens kan røsta på vænstern i dagens læge?

Vilket jævla pack sverige består utav
Citera
2026-08-15, 14:19
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Ulf Kristersson;
– Alla vet att det är en enda dag som gäller och
att det är valdagen. Allt annat är brus. Den som
tror att man har förlorat i förtid förlorar. Den
som tror man vinner i förtid förlorar också.
– Jag har tyvärr inga ess i skjortärmen.

Och Uffe är säker: Då blir det nyval.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/kristersson-saker--da-blir-det-nyval/
https://omni.se/kristersson-blir-nyval-om-de-rodagrona-partierna-vinner/a/8pxjxG

Vore det rätt kul med nyval?

Vem bryr sig? Wallenberg och Bonnier med kompani äger Sverige och vad som ska hända i detta landet har de redan bestämt. Att ett gäng medelålders tragiska idioter har åsikter om det och lägger en lapp i en låda var fjärde år skiter de fullständigt i.
Citera
2026-08-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Får se Ulfs svar/inlägg till egna valarbetare så dom inte tror det är förlorat även om oppositionen får fler mandat.

Ja, Ulf vill väl fiska röster till Tidö med sitt uttalande, skulle jag tro. Precis som han ville med bilden han publicerade på hur Maggan röstade i en sakfråga. Alla partier verkar desperata nu. Och istället för att visa "det här står vår politik för och så här vill vi genomföra vår politik", så kastar partierna skit på varandra.

Så man vet till slut bättre om hur dåliga alla partierna/partisamarbeten är, än vad man vet om vad vart och ett av partierna har för egen sakpolitik.

Sandlådenivå. Helt enkelt!

Själv läser jag på vartenda partis partiprogram. Och inte bara de 8 riskdagspartierna, utan jag läser på om vad Örebropartiet, Enhet, Medborglig samling, Piratpartiet etc. står i olika frågor. Så att man vet, bildar sig en ordentlig och gedigen uppfattning. Och röstar utifrån denna. Men det lär ändå bli blank röst för min del... Även i år. Blir lätt så om man är vänster i välfärdsfrågor och höger i vissa andra frågor. Jag hade gärna sett ett samarbete mellan sossarna och SD. Och något sådant parti som står för den mixen av politik finns inte.
Citera
2026-08-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Att man ens kan røsta på vænstern i dagens læge?

Vilket jævla pack sverige består utav

Och du skriver som en svensk stöpt i den storsvenska myllan.
Citera
2026-08-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, Ulf vill väl fiska röster till Tidö med sitt uttalande, skulle jag tro. Precis som han ville med bilden han publicerade på hur Maggan röstade i en sakfråga. Alla partier verkar desperata nu. Och istället för att visa "det här står vår politik för och så här vill vi genomföra vår politik", så kastar partierna skit på varandra.

Så man vet till slut bättre om hur dåliga alla partierna/partisamarbeten är, än vad man vet om vad vart och ett av partierna har för egen sakpolitik.

Sandlådenivå. Helt enkelt!

Själv läser jag på vartenda partis partiprogram. Och inte bara de 8 riskdagspartierna, utan jag läser på om vad Örebropartiet, Enhet, Medborglig samling, Piratpartiet etc. står i olika frågor. Så att man vet, bildar sig en ordentlig och gedigen uppfattning. Och röstar utifrån denna. Men det lär ändå bli blank röst för min del... Även i år. Blir lätt så om man är vänster i välfärdsfrågor och höger i vissa andra frågor. Jag hade gärna sett ett samarbete mellan sossarna och SD. Och något sådant parti som står för den mixen av politik finns inte.
Som vi diskuterat tidigare så har S spelat bort den bollen och behöver byta ut partiledningen för förändring, vilket kan ske om S gör ett dåligt val.
Citera
2026-08-15, 14:45
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Vore fullständig katastrof om det rödgröna klägget fick makten.

Det skulle göra dem gott att få vara i oppositionen en runda till. Det skulle tvinga dem till introspektion.

Gillar inte Ulfs övervakningsstat, men de håller på att normalisera hårdare syn på invandring även om resultaten är överhypade och innehåller en del steg sidledes.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nyval blir det i Sverige om Riksdagen röstar nej till fyra på varandra följande förslag till regeringar.

Låt oss se:
- Maggan går fram med S+V+MP: det blir ett Nej, Centern fick inte vara med
- Uffe går fram med M+KD+SD: det blir ett Nej, för dom har inte egen majoritet
- Maggan får en ny chans: Går fram med S+C+MP: Nooshi röstar nej tillsammans med Tidö
- Uffe går fram med M+KD+C: SD säger nej, tillsammans med de rödgröna

Nu skulle kanske Maggan med S+C+MP+KD kunna fungera, men vi har nog bränt av våra 4 försök innan dess. Och alla försök till att få ekonomin i ordning skulle falla på MP, som vill ha drakoniska åtgärder samt massinvandring. Så den regeringen skulle nog spricka ganska snabbt. Om inte V fäller dem från början o röstar med Tidö. Fast Tidö + V kanske inte har tillräckligt för att fälla Maggans regering?

Min fetning.
En bra analys. Men med tanke på talman så blir det väl en massa sonderingar och färre voteringar. Om sonderingarna inte ger frukt så kan det här bli långrandigt. Talmannen är inte den som river av voteringar snabbt.
Citera
2026-08-15, 14:49
Medlem
John.Walkers avatar
Uffe försöker hota med nyval innan valet ens ägt rum...
Citera
2026-08-15, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Skulle idioterna utlysa nyval kommer jag rösta och då blir det på Centerpartiet eller möjligtvis Vänsterpartiet. Tror att många liksom jag är trötta på vår så kallade "demokrati".
klart du röstar på partierna med babbe anknytningar och det är precis det som förstör landet tack för du valde sverige
Citera
2026-08-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det skulle göra dem gott att få vara i oppositionen en runda till. Det skulle tvinga dem till introspektion.

Gillar inte Ulfs övervakningsstat, men de håller på att normalisera hårdare syn på invandring även om resultaten är överhypade och innehåller en del steg sidledes.

Min fetning.
En bra analys. Men med tanke på talman så blir det väl en massa sonderingar och färre voteringar. Om sonderingarna inte ger frukt så kan det här bli långrandigt. Talmannen är inte den som river av voteringar snabbt.
Kan bli ny talman, väljs före statsminister, kanske vill ha snabbt avslut, S har ju annonserat att det skall bli byte.
Citera
2026-08-15, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Uffe försöker hota med nyval innan valet ens ägt rum...
ja och de rödgröna har redan avslöjat de kommer vinna så deras tillvägagångssätt med valfusk har de ju därmed redan erkänt
Citera
2026-08-15, 14:57
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan bli ny talman, väljs före statsminister, kanske vill ha snabbt avslut, S har ju annonserat att det skall bli byte.

Vem är aktuell nuförtiden då? För gamle Urban är ju passé efter sitt oprofessionella agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in