2026-08-14, 23:26
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Var läser du att lagen inte kräver att ägaren lånar ut häcksaxen frivilligt?

Jag lovar att jag ska svara på IGEN (med citat och allt) var det framgår av lagen och förarbetena till lagen att man inte behöver fråga var 30:e sekund om samtycke fortfarande finns när du förklarat var det framgår av lagen att man inte behöver fråga var 30:e sekund om man fortfarande får låna häcksaxen. Lovar och svär.

Som du själv sa: Citat för bövelen.

(Och jag förklarade för dig vad ”särskilt beaktas” betyder. )

Var jag läser att någonting inte står? Jag är klar med dig ditt blåsta troll.

Samtyckeslagen är godtycklig, otydlig och rättsosäker.
Citera
2026-08-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Var jag läser att någonting inte står? Jag är klar med dig ditt blåsta troll.

Samtyckeslagen är godtycklig, otydlig och rättsosäker.
Bra då fattar du att man visst kan veta att man inte behöver fråga var 30:e sekund utan att tidsangivelser står utskrivna i lagen.
Citera
2026-08-15, 10:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Bra då fattar du att man visst kan veta att man inte behöver fråga var 30:e sekund utan att tidsangivelser står utskrivna i lagen.

Nej, som du fått förklarat flera gånger.
Citera
2026-08-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Kan hända vilken normalt funtad person som helst.
Precis som med så många andra halvlyckade beslut och bedömningar vi gör på daglig basis.

När vi som människor blir upphetsade så förlorar vi bokstavligen kapacitet i prefrontala cortex och amygdala tar över.

Ens hjärna funkar i praktiken som om en har adhd.
Dock tillfälligt.

Det är inte så många procent i befolkningen som har naturligt skydd mot det. Ca en femtedel har till och med en svaghet mot det. Är en tonåring så är en extra sårbar. För den delen av hjärnan är inte färdigutvecklad.

Det är lite otydligt. Studien från FHM är tänkt att fånga upp hälsorisker. Inte orsaker. Vilket gör att det är svårt att veta. Det är därför jag argumenterar för att bristande kunskap om sexuellt samtycke är en hälsofara.

Studien du delar är troligtvis minst 15 år gammal. Den är inte aktuell med nuvarande lagstiftning. Mycket har ändrats sedan dess. Tex samtyckeslagen som i teorin kan göra 50 procent av befolkningen till förövare. Det räcker med misstag , att vara korkad eller impulsiv för att bli dömd. Att göra misstsg och vara impulsiv är en naturlig del av att vara tonåring.

Du har troligtvis haft tur. Och som jag sagt tidigare så finns det ett empatigap under upphetsning. Det är därför ca 40 procent varit otrogna som är medelålders.

Jag bedömer dig efter ditt sätt att skriva. Det antyder att du inte har kunskap om de fallgropar som finns med sexuellt samtycke. Tex att hjärnan funkar annorlunda.
När vi har argumenterat så har du påvisat en fallenhet åt vad jag kallar system 1 tänkande.
Dvs intuitivt tänkande som ofta leder till biases och misstag i vissa kontexter. Som att du delar en 15 år gammal studie. Det kanke bara är sådan du är på flashback. Eller så är du sådan i allmänhet. Om du är sådan iballmänhet så kan det vara en risk.
Den typen av biases och tänkande förstärks när en är i en sk arousal tunnel.

Samtycke kan vars jätteenkelt och det kan vara hur svårt som helst. Men din okunskap om potentiella fallgropar skulle i teorin kunna vara farligt.

Problemet med samtyckeslagen är att den inte är etablerad i verkligheten. Den är inte anpassad för våra tonåringar. Inte anpassad för den som är impulsiv. Dvs nästan 20 procent av vuxna. Och den är inte anpasss för närmare 60 procent av befolkningen om en ser på personlighetsdrag inom big five.

Svårt att ge en exakt siffra vilka som har ett naturligt skydd mot en sk arousal tunnel.
Men troligtvis inte mer än 50 procent.

Nej herr Göteborgsgeni, de flesta människor har spärrar. Därav att vi alla inte springer runt och beter oss svinigt.

Du hänvisar till 15 till 20 år gamla "internettrender" som bevis för dina slutsatser. Antar att det passar in i ditt narrativ och då godtar du det.

En kan således anta att Göteborgsgeniey kör med dubbla måttstockar.

Har du någon nyare studie som påvisar något annat än studien från Uppsala universitet? Att den manliga populationen genomgått en fundamental förändring under 10 till 15 pr som gör den otroligt mycket mer benägen att begå sexualbrott.
Citera
2026-08-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Ja det gör jag

En kan lätt dra slutsatsen att du inte gör det.
Citera
2026-08-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ja och han behöver dessutom ställa en äggklocka för att veta när han måste fråga igen.

Jisses.

Ja tydligen verkar många behöva det. Exakta manualer, tidsintervaller och så vidare.

Dessa personer kanske borde överväga att bygga lego istället för att syssla med sexuella aktiviteter. Det övergår tydligen deras förstånd.
Citera
2026-08-15, 12:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja tydligen verkar många behöva det. Exakta manualer, tidsintervaller och så vidare.

Dessa personer kanske borde överväga att bygga lego istället för att syssla med sexuella aktiviteter. Det övergår tydligen deras förstånd.

Eftersom ni är så pålästa om lagen och hur den praktiseras i rättssalarna kan inte ni lyssna på 1 minut av vad Mats Bergh , senior advokat sedan 30 år. Arbetar med större civilprocesser samt som målsägandebiträde och offentlig försvarare. Rättspolitisk debattör säger från minut 4.00 och 1 minut framåt och kontakta honom och berätta hur jävla fel han har? Han sitter där på ett riksdagsseminarium och sprider rena lögner. Så kan vi ju inte ha det. Kan inte ni som kan den här lagen kontakta honom och rätta honom?

"-det är alltså fullt möjligt att genomföra ett fullt frivilligt samlag i en timme men man kan komma fram till att under 15 sekunder, där någonting har hänt fanns det inte samtycke och då är det fängelse i 3 år enligt den paragrafen vi har "

Han säger att 15 sekunders sexuell handling, som påstås ej varit frivillig, utav en i övrigt frivillig sexuell situation räcker för att bli dömd för våldtäkt till 3 års fängelse.

Är det alltså 15 sekunder som är den där tidsgränsen som vi efterfrågar från er men som ni bara hånfullt avfärdar med att vi är idioter?

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w

Tycker som vanligt att ni borde lyssna på hela videon om detta ämne på riktigt intresserar er.
Citera
2026-08-15, 12:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, ingen har påstått att något måste vara exakt fastställt. Det skall vara bevisat bortom rimligt tvivel.

Tycker du det faktum att han frågat andra om BO vill eller om hon bara är berusad när han tafsar på henne i bilen säger något om att hen uppfattar att BO är kraftigt berusad?

Att GM uppgett till andra att BO varit så berusad att han fått bära upp BO till bostaden.

Och att han först när hon kommer till sans frågar om hon är ok med att han har börjat penetrera henne.

Att BO enligt GMs utsaga är så gravt berusad är ju definitionen av utsatt situation.

Enligt domskälet så har det ju inte fastställts när dessa frågor ställts. Däremot är det fastställt att de har ställts, det har även vänner till tjejen vittnat om.

Utom rimligt tvivel 97-98% säkert.

Vad säger du om det att det fanns andra personer i samma rum? Jag har t.o.m. för mig att de fanns i samma säng? Talar det för att han tänkte att nu ska jag passa på att våldta henne?

Ska man sluta som han gjorde när man börjar bli tveksam på om det är OK längre?
Hur förklarar du att denne kille som ville våldta och skiter helt i tjejen enligt er slutade? Om han ville våldta henne skulle han väl bara ha fortsatt?
Citera
2026-08-15, 12:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jadu Jocke, vad tror du?

Exempelvis nej eller sluta. Plötsligt förändrat beteende och så vidare.

Behöver du en exakt lista över vilka ord eller handlingar som skall gälla?

Det har ju i de allra flesta fall vi diskuterar inte sagts några ord. Lite förändrat beteende, är det handling eller annat sätt?
Citera
2026-08-15, 12:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför fulciterar du?

Varför tog du inte med stycket att jag länkade domen?

Varför utelämnade du det där med annat sätt? Tycker du att det är en solklar definition?

Genom ord, handling eller på annat sätt? Solklart?
Citera
2026-08-15, 12:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Trollar du? Eller begriper du inte svenska?

Jag har redan sagt att den som inte längre samtycket/vill ha sex i ord eller handling ska meddela det.

Dock ligger ansvaret på tilltalad att hörsamma och uppmärksamma målsägandes nej i ord eller handling.

Är det svårt för dig?

Har du läst många fall? Tycker du att de har sagt nej? Har de genom tydlig handling visat att de inte vill?

Och om du nu som jag vet kommer ta upp att de uppvisat passivitet som "bevis" på att de inte ville, hur passiv ska man varit? Hur länge ska denna passivitet ha varit innan handlingen övergår från samtyckt/frivilligt sex till en ren våldtäkt som ger 3 års fängelse?
Anser inte du själv att det är en jävligt viktig gräns att ha en uppfattning kring?

Vad betyder passiv i din värld? Ni brukar skriva död som en fisk, stel av skräck, paralyserad?

Hur många fall har du läst när passiviteten beskrivs i sådana termer?
Citera
2026-08-15, 12:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men hur många gånger ska du fråga exakt samma sak?

Ingen våldtäkt. Åklagaren lägger ner ärendet.

Titta på videon från minut 4.00 och 1minut framåt. Återkom sedan med svaret på vår fråga vi ställt till dig massor av gånger men hittills inte fått något vettigt svar på. Har för mig att du en gång svarade 2 minuter. Enligt advokaten i filmen kan det räcka med så lite som 15 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w

"-det är alltså fullt möjligt att genomföra ett fullt frivilligt samlag i en timme men man kan komma fram till att under 15 sekunder, där någonting har hänt fanns det inte samtycke och då är det fängelse i 3 år enligt den paragrafen vi har "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in